Met dagelijks nieuws en foto's over de Nederlandse scheepvaart
Beheer door Bob van Raad sinds 21 december 2004
Nieuws en foto's zijn welkom via koopvaardij@gmail.com

Bergingspoging mislukt

Salvage attempt failed

While the Seahouses Lifeboat was still standing by the
tug "Hemiksem" has come down from the Forth. An attempt to pull
the "Danio" off with the high tide of 4,6 m at 5.28 p.m. failed,
and the tug has moved towards the shore and stopped in the lee
of Holy Island.

The "Danio" had run onto the rocks with a speed of about 10 knots.
She hit first further inland then pulled back, turned to port and tried to get through the gap between the islands. As there was not enough water she tried to turn around to get out but did not make it.

It was feared that due to the location of the grounding site and regarding the expected tides the ship may remain stuck for another fortnight if salvage teams fail to refloat the ship on high tide on Mar 18. Lower tides over the next two weeks would hamper any attempt to remove the vessel. Storms were due to hit the area next week, so the skipper has filled the ballast tanks with sea water to make the vessel more stable.

Update

Worsening weather complicating salvage

The attempt to pull the "Danio" off on Mar 18 could be threatened because of bad weather conditions. The vessel remained caught on rocks on the Farne Islands about 3 miles from the mainland. The ship was sitting quite safe and was high and dry at low water.

There were about 27 tonnes of diesel oil on board, but there were no real concerns about pollution. The ship could, however, remain stranded for two weeks due to tide patterns if it was not pulled off on Mar 18. Weather conditions on scene were worsening. A second tug, additional salvage equipment and possibly a helicopter were brought in to assist the tug "Hemiksem" which has been on standby at Seahouses since Mar 16 to pull the vessel off the rocks. Salvage experts were also considering bringing in a commercial helicopter to land equipment such as a portable generator and pumps on the vessel to aid the recovery operation.

The plan to move the vessel at high tide around 5-6 p.m. was provisionally agreed in the afternoon of Mar 17 following a meeting between the salvage company Titan, the Coastguard’s counter-pollution unit, the National Trust, which looks after the islands, and a Department for Transport representative. The vessel was stuck near the Longstone Lighthouse, close to where heroine Grace Darling and her lighthouse keeper father carried out the famous rescue from the steamship Forfarshire in 1838.

The Farnes Islands are internationally known for the thousands of puffins which live there, as well as 6,000 grey seals and more than 20 bird species that breed there.

VESSELTRACKER.COM | • Eerder bericht 'Danio'

Eerder bij aankomst IJmuiden

DANIO
Afgebouwd in 2002 bij Pattje Shipyards B.V. in Waterhuizen;
casco gebouwd bij Daewoo, Mangalia (bouwnr.: 440/1026).
Vlag: Antigua & Barbuda, 1499 gt, IMO nr.: 9218533
Eigenaar Danio River Ship Ltd.
Manager Cuxship Management GmbH

© Marcel Coster – IJmuiden

Delfzijl vandaag

17 maart 2013 aan de Wagenborg terminal in Delfzijl
voor wachten om morgen zout te laden bij AKZO

LEONIE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9331361, gt: 2528
Eigenaar: C.V. Leonie, Spijk (J. van Dam)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula (Kroatië)
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1208
LxBxH: 89,99 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1800 kw, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PHLE, indienst: 13-09-2007

© Marcel Mos

12


17 maart 2013 aankomst in de Eemshaven, kwam van Delfzijl

KONINGSBORG
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9155925, gt: 6142
Eigenaar: S.M. Smith, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 315
LxBxH: 130,65 x 15,87 x 10,20 meter
Vermogen: 5385 pk, snelheid: 15,5 knoop, roepnaam: PDHI

© Marcel Mos

14

Thuishaven Staveren

17 maart 2013 bij vertrek van de Rotterdamse Parkkade

ORCANA
Bouwjaar 2006, imonummer 9353711, grt 2999, roepnaam PHHP
Eigenaar Flinter Orcana B.V., Staveren (De Haan Scheepvaartbedrijf)
Beheer Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Werf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 314

© Bert Lamers - Rotterdam

Heimwee naar oude PSD-boten

De veerboten op de Westerschelde zijn dit weekend precies 10 jaar
uit de vaart. Maar uit het oog is voor veel Zeeuwen beslist niet uit
het hart. Dat bleek vrijdagavond in Ossenisse.
Daar kwamen zo'n 100 mensen bijeen om 'de boot' te herdenken.

Dat gebeurde in Herberg de Snis in Ossenisse.
Sommige oud-personeelsleden liepen in het PSD-uniform en de
Zeeuwse Bluesband 'Champagne Charlie' trad op.
Zij speelden nummers van hun CD Afvaart Normaal, die ze tien jaar
geleden, ter ere van het verdwijnen van de veerboten, hebben
opgenomen.

En aan het einde van de avond was er, net als vroeger op de boot,
voor iedereen een broodje kroket.

Twee van de PSD-veerboten, de Prinses Christina
en de Prins Willem Alexander, zijn in januari gesloopt in Turkije.
De beheerders van PSDnet.nl, een website voor liefhebbers van de oude
veerboten, wisten de bouwplaten van de veerboten van de sloop
te redden.

OMROEP ZEELAND

9 augustus 2006 te Messina

ATHOS MATACENA
Bouwjaar 1970, imonummer 8949941, grt 3472, roepnaam CQTZ
van Amadeus (Ulisse Shipping), Reggio di Calabria, Italië
gebouwd bij N.V. Scheepswerf & Machinefabriek De Merwede / 598

De voormalige Nederlandse PRINS WILLEM ALEXANDER
van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, Vlissingen
21 december 2003 eerste afvaart Messina-Reggio di Calabria

© Ian Boyle

ATHOS MATACENA - IMO 8949941

Thuishaven Groningen

17 maart 2013 op het Noordzeekanaal t.h.v. Velsen Zuid
onderweg naar Zijkanaal A

FLINTERHUNZE
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9224116, gt: 2548
Eigenaar: Flinterhunze B.V., Groningen
Beheer: Flinter Shipping B.V., Rotterdam
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 335
LxBxH: 91,25 x 13,75 x 6,25 meter
Vermogen: 2652 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PFBK, indienst: 29 oktober 2005

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Flinterhunze 17maart2013 mc (1)

Flinterhunze 17maart2013 mc (2)

17 maart 1944

Het mailschip 'Dempo' van de Rotterdamsche Lloyd,
varende als troepentransportschip voor het
British Ministery of War Transport (BMWT), in konvooi SNF 17
op weg van Napels naar Noord Afrika, onder kapitein W. Jansen,
wordt in de Middellandse Zee tussen Algiers en Philippeville
door de Duitse onderzeeboot U 371 getorpedeerd.
498 Amerikaanse militairen komen hierbij om het leven.
De Dempo heeft als troepentransportschip totaal 41.895 man vervoerd

Bron: K.W.L. Bezemer:
'De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog'

DEMPO
Bouwjaar: 1931, gt: 16979
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
Gebouwd: N.V. Kon. Maatschappij "De Schelde" / 189
LxBxH: 175,07 x 21,45 x 12,68 meter
Vermogen: 14000 pk, snelheid: 18,0 knoop
Roepnaam: PDOO, indienst: 21-02-1931

Uit collectie Albert Heino - Zaandam

dempo

Thuishaven Zierikzee

16 maart 2013 te IJmuiden
onderweg naar de Zuidersluis met latere bestemming Shipdock

ANDRE-B
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9451252, roepnaam: PHON
Eigenaar: BMS Holding B.V., Zierikzee
Beheer: W. Bouman Towing B.V., Schuddebeurs
Gebouwd bij Hoebee Shipyards, Dordrecht
voor Scheepswerf Gebr. Kooiman, Zwijndrecht / 178

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Andre-B 16maart2013 rc (1)

Andre-B 16maart2013 rc (2)

Herdoopt

BOCA TABLA
Bouwjaar 1972, imonummer 7129336
16-6-1971 kiel gelegd, 6-10-1971 te water gelaten,
6-1972 opgeleverd door Estaleiros Navais de Viana do Castelo,
Viana do Castelo (88) als IMELA FISSER aan Fisser & van Doornum,
Hamburg-West Duitsland.
1973 verkocht aan Boca Maritime N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Koraal Scheepvaart Mij. N.V., herdoopt BOCA TABLA,
roepsein PJTM, 3.892 BRT, 2.515 NRT, 6.200 DWT,
96,60 (90,35) x (16,03) x 9,20 x 7,189 meter,
3 laadruimen, G 8.161 m3,
13 kn., 3.000 EPK, 2.238 kW,
6 cyl, 4 tew, 450 x 550, MaK 6MU551AK,
Atlas-MaK Maschinenbau A.G., Kiel.
1982 verkocht aan Ventus Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Fisser & van Doornum, Hamburg, herdoopt TABLA.
1986 verkocht aan Okapi Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Fisser & van Doornum, Hamburg, herdoopt OKAPI.
1990 verlengd en verbouwd tot bulkcarrier bij
Est. Nav. de Viana do Castelo, Viana do Castelo (161),
4.255 BRT, 2.215 NRT, 6.329 DWT,
101,48 (95,00) x 16,03 x 9,22 x 7,217, G 8.426 m3, 203 TEU.
7-2000 beheer K.G. Fisser & v. Doornum G.m.b.H. & Co., Hamburg,
2004 eigenaar: Okapi Shipping G.m.b.H. & Co. K.G.,
22-6-2004 vlag: Antigua & Barbuda.
2-2013 verkocht aan Mody Shipping Agency S.A.R.L., vlag: Libanon,
roepsein ODVW,
15-2-2013 (m) herdoopt BRAVE KNIGHT.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, de volgende is op 13 april 2013

Gezien 14 juli 2009 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

OKAPI
IMO number: 7129336, Call Sign : V2OR1, Gross tonnage : 4255,
Year of build : 1972, Flag : Antigua and Barbuda
Owner: Okapi Shipping GmbH & Co. KG, St. John’s

© Leo Varekamp - Rozenburg

Botlekbrug gestremd voor het plaatsen van zinkers

Van 30 maart tot 13 mei is de scheepvaart op de Oude Maas in de buurt van de Botlekbrug een aantal maal gestremd of gereguleerd. De stremming wordt veroorzaakt door de plaatsing van twee zinkers voor de nieuwe Botlekbrug.
De werkzaamheden gebeuren zo veel mogelijk tijdens het weekend.

Gedurende deze periode is tijdens het weekend de Oude Maas ter hoogte van de Botlekbrug gestremd voor de recreatievaart. Ze kunnen omvaren via de Nieuwe Maas en Noord of de Oude Maas en Noord.

Tussen 2011 en 2016 vervangt het aannemersconsortium A-Lanes de oude Botlekbrug voor een nieuw exemplaar. Het gaat om een nieuwe hefbrug met twee hefbare delen van ieder 90 meter. In 2015 is de brug gereed voor het wegverkeer. Een jaar later kan ook het spoorvervoer erover. Daarna begint de sloop van de oude Botlekbrug.

MARITIEM NIEUWS.nl

Bij vertrek uit de thuishaven

image 22


16 maart 2013 varend in het Eemskanaal te Delfzijl.
Onderweg naar zeesluizen om vervolgens op zee te gaan
richting Sluiskil.

SCHOUWENBANK
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9163647, gt: 2774
Eigenaar: Bankship III B.V., Delfzijl (Pot Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 338
LxBxH: 89,73 x 13,60 x 7,20 meter
Vermogen: 2991 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PFSC, indienst: 26-02-1998

© Pieter Pot [kleine foto groot, klik op foto]

33

44

17 maart 1951

Het vrachtschip ms. ‘Volkerak’ (1904)
van H.K. van der Meer uit Rotterdam,
op weg van Fowey naar Amsterdam, strandt tijdens dichte mist
op 1.5 zeemijl ten oosten van St. Catherine’s Point (eiland Wight)
en wordt tot wrak geslagen.
De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 – 1991

VOLKERAK
Bouwjaar: 1904, gt: 313
Eigenaar: H.K. van der Meer, Rotterdam
Beheer: J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf N.V.
Gebouwd: N.V. C. v.d. Giessen & Zn. Scheepswerven / 253
LxBxH: 39,42 x 7,56 x 2,65 meter
Vermogen: 200 pk, snelheid: 8,5 knoop
Roepnaam: PIID

IJmond gespot

001


16 maart 2013 te IJmuiden de 'Triton' en 'Telstar'
onderweg naar de Trawlerkade

WILLEM VAN DER ZWAN SCH 302
Bouwjaar: 2000, IMO: 9187306, MMSI: 246429000
Lengte x Breedte: 144 m x 19 m, Gross Tonnage: 9494
Vlag: Netherlands [NL], Roepnaam: PCII

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

003

006



Gebouwd in Nederland

16 maart 2013 te IJmuiden onderweg naar de Kotterkade

AFRIKA
Bouwjaar: 1999, Lengte x Breedte: 126 m x 17 m
Gross Tonnage: 7005, Waterverplaatsing: 6400 t
Vlag: Netherlands [NL], Roepnaam: PEAT
IMO: 9175834, MMSI: 245811000
Eigenaar Jaczon Visserijmaatschappij Afrika B.V.
Gebouwd bij YVC Ysselwerf B.V., Capelle aan de Yssel

© Marcel Coster – IJmuiden

012

013

& meer op • Extra Koopvaardij

17 maart 1940

De coaster ms. ‘Hinde’ (1937)
van C.J. van den Berge uit Delft,
op weg van Milford Haven (Wales) naar Liverpool,
loopt op de rotsen van Rathlin Island (Ierland).
De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 – 1991

HINDE
Bouwjaar: 1937, imonummer: 5614713, gt: 365
Eigenaar: C.G.J. van den Berge, Delft
Gebouwd: De Groot & van Vliet N.V., Slikkerveer / 213
LxBxH: 41,90 x 7,35 x 2,20 meter
Vermogen: 300 pk, snelheid: 10,0 knoop
Roepnaam: PERU, indienst: 03-12-1937

Uit de collectie van Koos Goudriaan

Eerder in de IJmond

1 maart 2013 te IJmuiden
voor en uit de Noordersluis onderweg naar zee

IVER PROGRESS
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9350642, gt: 23356
Eigenaar: FC Shipping Ltd., Majuro (Iver Ships B.V., Barendrecht)
Beheer: Vroon B.V., Breskens
Gebouwd: Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd., Ulsan / 2001
LxBxH: 182,60 x 27,39 x 16,70 meter
Vermogen: 13215 pk, snelheid: 15,0 knoop

© Ruud Coster – IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Iver Progress 1maart2013  rc (1)

Iver Progress 1maart2013  rc (2)

Nieuwe uitbreiding Antwerpse haven doet stof opwaaien

De Vlaamse Regering heeft vrijdag het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het havengebied van Antwerpen goedgekeurd. Met die beslissing legt de regering de nieuwe grenzen vast waarbinnen de haven zich in de toekomst verder op een duurzame wijze kan ontwikkelen, maar het plan kan niet op bijval rekenen van oppositiepartij Groen en de Boerenbond.

Tegelijk keurde de regering een uitgebreid actieprogramma goed. Dat moet er voor zorgen dat de groei van de haven van Antwerpen samengaat met leefbare polderdorpen, een duurzame landbouw en robuuste natuur. Het GRUP wordt nu nog voor advies aan de Raad van State voorgelegd, waarna het definitief van kracht zal zijn.

Het plan houdt een uitbreiding van het havengebied met ongeveer duizend hectare in. Op het vlak van de haveninfrastructuur staan de verlenging van het Verrebroekdok en de bouw van de Deurganckdoksluis gepland. Naast het Deurganckdok wordt plaats gemaakt voor een nieuw havengebied: de Saeftinghezone, waarbij de verdere ontwikkeling van een Saeftinghedok mogelijk wordt. Daardoor zullen wel de twee gehuchten Ouden Doel en Rapenburg verdwijnen. Die komen immers in een overstromingsgebied te liggen en de infrastructuurwerken die nodig zijn voor hun behoud, zijn te duur.

De haven van Antwerpen speelt een belangrijke rol in de economische welvaart in Vlaanderen. Er werken meer dan 60.000 mensen, van wie 14.000 alleen al in de Waaslandhaven op Linkerscheldeoever. De activiteiten in de haven zorgen op andere plaatsen in Vlaanderen voor nog eens 87.000 banen. De ontwikkelingsplannen voor de haven zijn noodzakelijk opdat de haven ook in de toekomst haar voortrekkersrol van de Vlaamse economie zou behouden en haar rol als wereldhaven handhaaft.

DE STANDAARD.biz

Rijnmond gespot

Torm Mary, 16-3-2013, nr.2


16 maart 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
de Torm Mary en de Samskip Innovator

© Frans de Lijster

Samskip Innovator, 16-3-2013


16 maart 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Rozenburg
met bestemming Corpus Christi in Texas (USA).
Schip werd in opdracht van Haeger & Schmidt International GmbH
in Duisburg door ZHD geladen op boei 27 in de Waalhaven
met de AHOY 50 met ruim 44.000 ton hoogovenslakken van Thyssen
Haeger & Schmidt Hoogvliet was de agent van het schip

FIRST I
Bouwjaar: 2008, IMO: 9423487, MMSI: 370317000
Lengte x Breedte: 190 m x 32 m, Gross Tonnage: 32415
Vlag: Panama [PA], Roepnaam: 3ESJ5

© Rop van der Pols

IMG_4019a