Nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

27 maart 1968

Het offshore supplyship ms 'Lady Nathalia' (1965)
van Offshore Marine Services (Hudig & Pieters) uit Rotterdam
loopt tijdens stormweer op een rif op 300 mijl ten oosten
van Townsville op positie 19.13° N / 152.12° O.
De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

LADY NATHALIA
Bouwjaar: 1965, imonummer: 650938, gt: 499
Eigenaar: Offshore Marine Services, Rotterdam
(Int. Offshore Services (U.K.) Ltd.)
Beheer: Nederlands-Franse Scheepvaart Mij. N.V.
Gebouwd: Verolme Scheepswerf Heusden N.V. / 719
LxBxH: 48,72 x 10,02 x 3,30 meter
Vermogen: 1700 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PFMH, indienst: 24-04-1965

Nederlands schip aan de grond

BBS Sand grounded on the Tweed

On Mar 26, 2013, the "BBS Sand" ran aground enroute Koge-Berwick
around 2 p.m. as it was attempting to enter Tweed Dock in the afternoon.

The grounding happened as the vessel made ist way up the Tweed estuary.
The dock’s pilot boat helped the vessel back into deeper water before it berthed safely. The ship was carrying a load of malting barley. The tide and strong wind contributed to the ship running aground for a short time. The ship was in Tweed Dock by 3.25 p.m.

VESSELTRACKER

Eerder op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg naar de Minervahaven wachtsteiger

BBS SAND
bouwjaar: 1998, imonummer: 9163611
Eigenaar: BBS Bulk I KS, Zaandam
Beheer: Vaage Ship Management AS
Gebouwd: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 281
LxBxH: 89,98 x 12,50 x 4,64 meter
Vermogen: 1849 pk, snelheid: 11,0 knoop, roepnaam: PDIO
Indienst: 10 januari 1998 als ARKLOW SAND
bij Rederij Sonnega B.V., Zaandam
13 april 2004 eigenaar Arklow Shipping Nederland B.V., Zaandam
Augustus 2006 eigenaar BBS Bulk I KS, Zaandam
30 mei 2012 te Dublin herdoopt als BBS SAND

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

bbs sand (1)

Sleeptransporten

26 maart 2013 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

De COASTAL VANGUARD vertrok met op sleep de STEMAT 89
en als stuurboot de TESSA-W.

© Henk van der Heijden

Transp STEMAT_89 @ HenkvdHeijden (1)


COASTAL VANGUARD
van Coastal Shipping B.V., Den Helder (Acta Marine B.V.)
In december 2010 opgeleverd door Damen Shipyards B.V., Hardinxveld
Casco gebouwd door Damen in Kozle
Bouwnummer 571644/1154, IMOnummer: 9591569, Roepnaam: PCFH
Lo 32.27 m x B 9.35 m x D 3.20 m. GT 327 Trekkracht 45 ton.
Motor Caterpillar 3512B TA, 2460 kW.

Transp STEMAT_89 @ HenkvdHeijden (6)

& meer op • Extra Koopvaardij


Kort er na de MARIAN-V met op sleep de PONTRA MARIS
en als stuurboot de CLAUDIA-B ook naar zee.

© Henk van der Heijden

Transp PONTRA_MARIS @ HenkvdHeijden (2)


MARIAN-V
bouwjaar 1984, imonummer 8412821, roepnaam PDGV
van Stemat B.V., Rotterdam
gebouwd bij I.M.C., Tonnay-Charente, Rochefort / 303
is februari 2011 als ADA-D herdoopt

Transp PONTRA_MARIS @ HenkvdHeijden (6)

& meer op • Extra Koopvaardij

Gebouwd in Hoogezand

26 maart 2013 in de Waalhaven pier 2, Rotterdam

VOSSBORG
IMOnr.: 9229116, bouwjaar: 2000, roepsein: V2ON4, gt.: 6154
Werf Bodewes Shipyards Volharding Foxhol B.V., Hoogezand / 355
Eigenaar: Rederij Frank Dahl ms "Vossborg" GmbH & Co. KG
Management: Cuxship Management GmbH, Duitsland
LxBxgr: 132,20 x 15,87 x 7,05 meter
Capaciteit: 12813m³ Bales/Grain, 552 TEU, snelheid: 15,00 kn
Vlag: Antigua and Barbuda – Thuishaven: St. John's
Mutaties: Vossborg tot 14/09/2004 > Morpeth tot 30/01/2007

© Riemer van Bolhuis

Vossborg 9229116  ©Riemer van Bolhuis 26-3-2013 Waalhaven R'dam

Bij de "Hoek"

26 maart 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

STEMAT SPIRIT
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9496458, roepnaam: PBSO
Eigenaar: Stemat Marine Services B.V., Rotterdam
Gebouwd: Taizhou Xing Gang Shipbuilding Co. Ltd. / 331
Afgebouwd: Neptune Shipyard B.V., Hardinxveld-Giessendam

© Kees Torn

STEMAT SPIRIT

STEMAT SPIRIT  a


26 maart 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

VOS TRAVELLER
Bouwjaar 2008, imonummer 9391933, grt 425
Eigenaar Vroon Offshore Services B.V., Monrovia
Gebouwd Maaskant Shipyards B.V., Stellendam / 553007
LxBxH 48.20 x 11.00 x 4.25 meter
Vermogen 1802 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam
Indienst 28-05-2008

© Kees Torn

VOS TRAVELLER


Even eerder bij de passage van Maassluis

© Henk van der Heijden

VOS_TRAVELLER @ HenkvdHeijden (2)

Groningen Seaports wordt verzelfstandigd

Dat heeft de provincie Groningen besloten.
Over de verzelfstandiging is jaren gesproken. Volgens gedeputeerde Moorlag is de verzelfstandiging noodzakelijk om de risico's voor de deelnemende overheden terug te dringen: "Seaports is een enorm bedrijf waar de laatste jaren enorm is geïnvesteerd, daar zijn de overheden nu onbeperkt aansprakelijk voor. Dat willen we veranderen."

Het havenbedrijf valt nu nog onder een gemeenschappelijke regeling van de provincie en de gemeenten Delfzijl, Eemsmond. Het is de bedoeling dat het havenbedrijf wordt ondergebracht in een overheids-NV. De aandelen komen in het bezit van de provincie en de betrokken gemeenten.
Die nemen volgende week een besluit over de verzelfstandiging.

De weg die Groningen bewandelt is overigens niet uniek. Eerder werden de havenbedrijven van Rotterdam, Vlissingen en Den Helder ook al verzelfstandigd. Het proces is trouwens wel één van lange adem.
Naar verwachting lopen de deelnemende overheden nog 20 jaar in meer of mindere mate risico voor het reilen en zeilen bij Groningen Seaports.

RTV NOORD

Vandaag

26 maart 2013 is de marine even op bezoek in Lelystad:
de A853 NAUTILUS en de A854 HYDRA afgemeerd in de Bataviahaven

© Herman Verheij

8591899099_09ac5bb334_h

Voorheen thuishaven Stellendam

26 maart 2013 op de Oude Maas uitgaand t.h.v. Spijkenisse
de LT-36 "Margriet" voorheen de Nederlandse GO 14

Vrijdagmiddag 25 januari kwam de GO-14 voor de voorlaatste keer
binnen in Stellendam. De mattenvisser van de familie van Dam is
verkocht aan reder Van Duijn uit Katwijk.
Deze zal de kotter uit 2004 gaan inzetten als pulskotter
LT-36 "Margriet" (Lowestoft). De kotter is voorzien worden van het
pulssysteem. De nieuwe aanvoerhaven wordt IJmuiden.
Voor de mattenvisserij is op de specifieke visgronden geen plaats meer,
sinds de concurrentie van de pulskotters daar is toegenomen.


© Lia Mets - Spijkenisse

?????


Even later op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

© Kees Torn

MARGRIET

IJmond vandaag

26 maart 2013 te IJmuiden
onderweg naar de Middensluis met latere bestemming Westhaven

LOYA
Bouwjaar 2010, Imo 9540273, Roepletter 9HA2452
Vlag Malta / Thuishaven Valletta
Eigenaar Loya Maritime Ltd.
Manager K Tankering & Ship Management AS, Istanbul, Turkeij
Shipyard Desan Tersanesi AS, Istanbul Turkeij (18)
L x b x h 92.96 x 14.60 x 5.80 meter, Brt 2962
Engine Man B&W Type: 8L28/32A, Power: 1960 kw, Speed 14 kn

2010 aanvankelijk management Chemical Tankers Europe B.V.,
Barendrecht echter verkeerde op het moment van oplevering van het
schip al in moeilijkheden en daarom hebben de Turkse eigenaren
het schip niet meer bij hen in management gegeven


© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Loya 26maart2013 mc

Loya 26maart2013 mc2

& meer op • Extra Koopvaardij


26 maart 2013 te IJmuiden vanuit de Vissershaven
even richting zee voor een kleine proefvaart

ISIS
Bouwjaar: 1983, IMO: 8318180, MMSI: 244767000
Lengte x Breedte: 28 m x 8 m, Gross Tonnage: 181
Vlag: Netherlands [NL], Roepnaam: PBXD

© Marcel Coster – IJmuiden

Isis 26maart2013 m c

Isis 26maart2013 m c2

Scheepvaart betaalt heffing voor sloop

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft dinsdag met grote meerderheid ingestemd met een sloopfonds dat verantwoord recyclen van zeeschepen financieel aantrekkelijk maakt.

Zeeschepen die Europese havens aandoen gaan een heffing betalen bovenop het havengeld. De heffing wordt gestort in een sloopfonds. Wanneer de zeeschepen ontmanteld worden op een goedgekeurde werf, krijgt die werf een betaling uit het fonds.

NIEUWSBLAD TRANSPORT

Rijnmond vandaag

26 maart 2013 op de Oude Maas terug naar de bouwwerf,
de 'UK 194' wordt opgelopen

Damen nieuwbouw ESNAAD 251 ex EDT LEDA
Vlag: Netherlands [NL], Bouwjaar: 2013, Roepnaam: PDNE
IMO: 9643051, MMSI: 246128000

© Jur Kaspers

DSCF2283

& meer op • Extra Koopvaardij

Gebouwd in Nederland

25 maart 2013 te IJmuiden onderweg naar de Haringhaven Kotterkade

Helen Mary Ros 785
1996 gebouwd bij de YVC Ysselwerf te Capelle aan de IJssel
Eigenaar Oderbank Hochseefischerei, Rostock
Manager Parlevliet & van der Plas B.V.
Imo 9126364, Callsign DQLI

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

016

019


25 maart 2013 te IJmuiden onderweg naar de steiger
de DRACO van het Loodswezen Nederland B.V.

© Marcel Coster – IJmuiden

010

Rotterdam Port Promotion Council

Haven ontvangt in Brazilië klanten aan boord van Oosterschelde

Aan de vooravond van de logistiek vakbeurs Intermodal in São Paulo ontvangt de Rotterdamse haven haar relaties aan boord van de historische schoener 'Oosterschelde' in de Braziliaanse havenstad Santos.

De 'Oosterschelde' maakt op dit moment een wereldreis langs oude handelsroutes. De schoener heeft op 3 november 2012 haar thuishaven Rotterdam verlaten en is inmiddels in Brazilië aangekomen.

Op Tweede Paasdag ontvangt de Rotterdam Port Promotion Council samen met vertegenwoordigers van het meegereisde bedrijfsleven een selectie van voorname klanten van de Rotterdamse haven. Die klanten worden onthaald op een zeiltocht met de Oosterschelde. Bij de ontvangst is ook consul-generaal Jan Gijs Schouten aanwezig.

Met de klantenontvangst onderstreept de Rotterdamse haven de goede banden met Brazilië. Nederland geldt voor Brazilië als een belangrijke toegangsport tot Europa en is één van de belangrijkste afzetlanden voor haar exportproducten waaronder agrarische producten, fruit en ijzererts.

Nederland en Brazilië werken nauw samen op het gebied van onder meer havens en binnenvaart, biobrandstoffen, onderwijs, wetenschap, defensie en luchthavens. Als gastheer voor het WK-voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016 biedt Brazilië voor het Nederlandse bedrijfsleven ook volop kansen.

De Rotterdamse delegatie wordt aangevoerd directeur Marjolein Warburg en bestuurslid Louis Kanters van de Rotterdam Port Promotion Council. Kanters is ook voorzitter van de stichting Het Rotterdamse Zeilschip, die de schoener 'Oosterschelde' beheert.

MARITIEM NIEUWS

3 november 2012 de OOSTERSCHELDE uitgaand bij Hoek van Holland

© Frans de Lijster

Megadeal voor SBM Offshore

Het Schiedamse bedrijf SBM Offshore heeft zijn grootste order uit de geschiedenis binnen. Voor de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras
gaat het bedrijf twee drijvende productie- en opslagschepen maken.

De schepen krijgen een opslagcapaciteit van 1,6 miljoen vaten olie en worden de grootste schepen die SBM Offshore ooit gebouwd heeft.
De order levert het bedrijf ongeveer 2,7 miljard euro op.

RTV RIJNMOND

Thuishaven Rotterdam

25 maart 2013 in de vluchthaven te 's-Gravendeel

STURGEON
Bouwjaar: 1988, imonummer: 8700577, gt: 1579
Eigenaar: Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 261
LxBxH: 92,77 x 11,41 x 6,02 meter
Vermogen: 1080 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PHVW, indienst: 24-02-1988

© Cees de Bijl - Dordrecht

Sturgeon_Vluchthaven_'s-Gravendeel_Eos 60D-2013-03-25_033_© Cees de Bijl

Voormalige Maas Viking herdoopt

KENT
bouwjaar: 2009, imonummer: 9457165, gt: 28870
van CLDN Cobelfret SA, Luxemburg (EuroShip Services Ltd.)
vlag Luxemburg, roepnaam LXKF
Gebouwd: Odense Staalskibsvaerft A/S / 217
LxBxH: 193,00 x 26,00 x 6,50 meter
Vermogen: 24470 pk, snelheid: 21,5 knoop

De voormalige MAAS VIKING
van Prospect number 56 Limited, London
12 september 2012 herdoopt als KENT
3 januari 2013 herdoopt als HATCHE
Eigenaar CLDN Ro-Ro SA, manager Cobelfret Ferries N.V.
vlag blijft Luxemburg

7 oktober 2012 in de Brittanniahaven als KENT

© Cees de Bijl - Dordrecht

26 maart 1943

Het vracht/passagiersschip ms 'Prins Willem III' (1939)
van de Maatschappij Zeetransport (Oranje Lijn),
op weg van Gourock naar Algiers en varende in konvooi,
onder kapitein C.A. van der Eijk, wordt in de Middellandse Zee
ter hoogte van Algerije door een Duits vliegtuig getorpedeerd.
Het nog drijvende schip wordt hierna op sleeptouw genomen door
de Britse zeesleper Hengist.
De daarop volgende dag kapseist het schip en zinkt vervolgens.
Tien bemanningsleden en een Britse gunner komen hierbij om het leven.

Bron: K.W.L. Bezemer:
'De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog' (1981)

PRINS WILLEM III
Bouwjaar: 1939, gt: 1535
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V., Rotterdam
Gebouwd: Werf "De Merwede" v/h van Vliet & Co. / 415
LxBxH: 78,64 x 12,84 x 5,56 meter
Vermogen: 1500 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PGWD, indienst: 06-09-1939

Uit collectie Albert Heino - Zaandam

Prins Willem III 1939

Thuishaven Harlingen

25 maart 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

ABIS BELFAST
Bouwjaar 2010, imonummer 9544891, grt 2978
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Belfast, Harlingen
Manager Abis Shipping Company B.V.
Gebouwd Shipkits B.V., Harlingen / 103
Casco gebouwd bij Partner Shipyard Szczecin, Polen
LxBxH 89.45 x 14.00 x 6.80 meter
Vermogen 2065 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PBPZ
Indienst 02-03-2010

© Frans de Lijster

Abis Belfast, 25-3-2013, nr.3

Voormalige Dutch Sun

25 maart 2013 op de Dordtse Kil bij 's-Gravendeel

WILSON CADIZ
bouwjaar 1999, imonummer 9192612
van Wilson Shipowning AS, Bridgetown
gebouwd bij Slovenske Lodenice A.G., Komarno / 3010

De voormalige Nederlandse DUTCH SUN
van C.V. ms Dutch Harbour Sun, Rotterdam (Rederij Wessels B.V.)
10 maart 2006 verkocht, herdoopt WILSON CADIZ

© Cees de Bijl - Dordrecht

Wilson Cadiz_Dordtse Kil_ 's-Gravendeel_Eos 60D-2013-03-25_069_© Cees de Bijl

Wilson Cadiz_Dordtse Kil_'s-Gravendeel_Eos 60D-2013-03-25_076_© Cees de Bijl

26 maart 1945

De coaster ms 'Pacific' (1938),
op 16 mei 1940 ingeschreven bij het Netherlands Shipping
& Trading Committee in Londen en in beheer bij
Freight Express Ltd. te Londen, wordt varende in konvooi BTC 108,
in de baai van Falmouth getorpedeerd door de Duitse
onderzeeboot U 399. Hierbij komen drie bemanningsleden
en twee Britse kanonniers om het leven.

Bron: http://www.wivonet.nl/operatiedynamo.htm

PACIFIC
Bouwjaar: 1938, gt: 362
Eigenaar: C. Tammes, Groningen
Beheer: E. Wagenborg's Scheepvaart N.V.
Gebouwd: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven / 164
LxBxH: 43,21 x 7,01 x 2,97 meter
Vermogen: 295 pk, snelheid: 8,0 knoop
Roepnaam: PGQC, indienst: 30-08-1938

Thuishaven Sneek

Njord 13feb2013 hj (1)


Februari 2013 uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

NJORD
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9123805, gt: 6326
van Nord Shipping B.V., Sneek (Visser Shipping B.V.)
Gebouwd: J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G. / 1110
LxBxH: 132,83 x 18,70 x 9,30 meter, gt: 6326
Vermogen: 8976 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PHKY

De voormalige ELUSIVE
van Elusive Shipping B.V., Harlingen (JR Shipping B.V.)
11 april 2012 na veiling eigendom van Rabobank Shipping
6 juli 2012 verkocht als NJORD, thuishaven Sneek

© Henk Jungerius - Spijkenisse STICHTING KANJER JAYDEN

Njord 13feb2013 hj (2)

26 maart 1938

Overdracht van het mailschip ms 'Ruys'
aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM),
gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'de Schelde' (KMS)
te Vlissingen.
Het schip wordt genoemd naar een van de oprichters van de KPM
(de directeur van de Rotterdamsche Lloyd, W. Ruys).
Het schip vertrekt op 7 april 1938 vanuit Amsterdam voor zijn
eerste reis naar Nederlands-Indië en zal op 12 mei 1938 arriveren
te Tandjong Priok.

Bron: H. de Vries: 'ms. 'Ruys'' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 5 (2002)

RUYS
Bouwjaar: 1938, imonummer: 530263, gt: 14155
Eigenaar: Kon. Paketvaart Maatschappij N.V., Amsterdam
Gebouwd: N.V. Kon. Maatschappij "De Schelde" / 204
LxBxH: 163,78 x 22,02 x 9,19 meter
Vermogen: 10800 pk, snelheid: 17,0 knoop
Roepnaam: PKOJ, indienst: 26-03-1938

Uit collectie Bas H.F. Spruit

Ruys 1938

Vierde high speed support vessel

De MARINECO THUNDERBIRD is de vierde FCS 2610 voor Marineco.
Ongeveer tweeënhalf jaar geleden was Marineco de eerste die het schip, toen nog van tekening, kocht. Inmiddels heeft de recente aankoop van de Thunderbird het concept en zijn toekomst bewezen.

De Thunderbird wordt in opdracht van Siemens ingezet voor de westkust van Engeland, ter hoogte van Barrow. Hier zal het in windmolenpark Walney Offshore Windfarms dienst doen bij installatie- en onderhoudswerkzaamheden. Het schip is voorzien van een grote opbouw en biedt hiermee slaapaccommodatie (viermaal een tweepersoonshut) en kan het langere tijd op locatie blijven.

In de zomer van 2013 komt de FCS 2008 op de markt. Het is eenzelfde type boot als de FCS 2610, maar in een maat kleiner. Een kleiner formaat, een lager verbruik en een voordelige aanschafprijs maken dit een sterke concurrent voor andere aanbieders van vergelijkbare grootte.

Damen Shipyards onderhoudt een lange en goede relatie met Marineco. De gehele vloot van Marineco bestaat uitsluitend uit Damen schepen. Hiermee kan de ervaren bemanning zorgen voor een optimale dienstverlening met slepen, ankerbehandeling, assistentie bij kabelleggen, het aansluiten van baggerpijpen, schip naar schip-transfers, kustlijnrestauraties en duwbakbehandeling.

MARITIEM NIEUWS

De scheepvaart te Curaçao

DSC_7076


25 maart 2013 aankomst te Willemstad

ZEELANDIA
bouwjaar 2005, imonummer 9314363
gt 9990, dwt 12500, vlag Zwitserland, roepnaam HBEI
Vaart in beheer bij Enzian Ship Management A.G.
Beheer Nirint Shipping B.V. Rotterdam
Gebouwd Kyokuyo Shipbuilding & Iron Works - Shimonoseki
Ex namen: Safmarine Basilea (2010 juli),
SCL Basilia (2011 september), Nirint Zeelandia (2012 juli)

© Kees Bustraan

DSC_0020

& meer op • Extra Koopvaardij


25 maart 2013 aankomst te Willemstad voor bunkeren

ESBJERG
LR/IMO Ship No.: 9457103, Call Sign: V2EZ8, Bouwjaar: 2010
Owner/Manager: Sunship Schiffahrtkontor - Emden, Germany
Builder: Xixiakou Shipbuilding - Rongcheng, China
Flag: Antigua & Barbuda

© Kees Bustraan

DSC_7120

& meer op • Extra Koopvaardij


25 maart 2013 aankomst aan de Megapier

NORWEGIAN SUN
LR/IMO Ship No.: 9218131, Call Sign: C6RN3, Bouwjaar: 2001
Owner/Manager: Norwegian Cruise Lines Miami Florida, U.S.A.
Builder; Nordic Yards Wismar - Wismar, Germany
Flag: Bahamas - Nassau

© Kees Bustraan

DSC_7062

& meer op • Extra Koopvaardij

26 maart 1944

Het vrachtschip ss 'Tjisalak' (1917)
van de Java-China-Japan Lijn varende in charter voor het
British Ministery of War Transport (BMWT), op weg van
Melbourne naar Colombo, onder kapitein C. Hen,
wordt in de Indische Oceaan op circa 600 mijl ten zuiden
van Ceijlon (op positie 02.30° Z / 78.40° O) getorpedeerd
door de Japanse onderzeeboot I 8.
Hierbij komen honderd opvarenden om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II'

TJISALAK
Bouwjaar: 1917, gt: 5787
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Amsterdam
Gebouwd: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Mij. / 146
LxBxH: 132,73 x 16,46 x 9,14 meter
Vermogen: 2800 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PKIK, indienst: 03-03-1917

Eerder in de IJmond




8 maart 2013 te IJmuiden
vanaf de ankerplaats onderweg naar de Kotterkade,
om even dozen en verpakkingsmateriaal te laden.

SIERRA LARA
Bouwjaar: 1996, imonummer: 9120205, gt: 5110
Eigenaar: Sierra Lara Shipping Company B.V., Willemstad/Curaçao
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Construcciones Navales P. Freire S.A. / 392
LxBxH: 117,27 x 17,50 x 6,70 meter
Vermogen: 6665 pk, snelheid: 16,0 knoop
Roepnaam: PJYP, indienst: 00-06-2008

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE