Nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2014 ✉ koopvaardij@gmail.com

Voormalige Arklow Spray

16 september 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Buitenhuizen
onderweg vanaf Amsterdam naar Belfast

FLUVIUS OTTER
Bouwjaar 1996, imonummer 9117961, gt 2315
Eigenaar Fluvius Otter Ltd., Nassau
Manager Exe Shipping Ltd., Devon (UK)
Beheer Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Bouwwerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos (279)
LxBxH 89,98 x 12,50 x 4,64 meter
Vermogen 1849 pk, snelheid 11,0 knoop, roepnaam C6VK8

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

037

Opgeleverd als ARKLOW SPRAY voor Arklow Shipping Ltd.

In juni 2012 herdoopt als BBS SPRAY
van BBS Bulk I KS, Nassau
in charter bij Arklow Shipping Ltd.

15 januari 2014 verkocht en herdoopt PS SPRAY
van Pillar Shipping SCS, Nassau

4 september 2014 verkocht,
12 september 2014 te IJsselmonde herdoopt

038

040

Verhalen

16 september 2014 van de St. Laurenshaven naar de Waalhaven,
gezien ter hoogte van Pernis

AVONBORG
Bouwjaar 2012, imonummer 9466362, grt 11885
Eigenaar Scheepvaartonderneming Avonborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd., Shanghai / 1580A
LxBxH 142.80 x 21.53 x 13.30 meter
Vermogen 10200 pk, snelheid 17.0 knoop, roepnaam PCOF

© Jan Scheurwater

Avonborg-16sept2014

Zusjes

16 september 2014 in de Wiltonhaven te Schiedam,
de zusterschepen KOLGA en BYLGIA
beide in 2013 gebouwd bij Astilleros Armon Vigo Shipyard, Vigo
als bouwnummer 86 en 85 voor
Heerema Contractors Nederland B.V. uit Leiden

© Kees Torn (zie ook link 'Voor meer foto's')

KOLGA-&-BYLGIA-b

In de thuishaven

16 september 2014 in de Eemhaven voor de wal bij de Damen werf

CORAL ANTHELIA
Bouwjaar 2013, imonummer 9625140, grt 6441
Eigenaar Coral Anthelia B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam
Werf AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd., Jiangsu, bouwnummer DH0010
LxBxH 115,00 x 16,80 x 9,80 meter
Vermogen 8152 pk, snelheid 15,5 knoop, roepnaam PCPB

© Jan Scheurwater

Coral-Anthelia-16sept2014

Thuishaven Heerenveen

16 september 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht met bestemming
Moerdijk, heeft de 'Anja' afgelost op de lijndienst Moerdijk - Engeland

ALMA
Bouwjaar 1998, imonummer 9183415, grt 3999
Eigenaar Alma B.V., Heerenveen
Manager Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH Co. K.G., Hamburg / 1169
LxBxH 101.16 x 18.20 x 8.25 meter
Vermogen 5200 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam PCRK

© Jan Scheurwater

Alma-16sept2014

Gearriveerd voor sloop

SLOMAN RUNNER
Bouwjaar 1979, imonummer 7812921, gt 999
14 september 1979 te water gelaten bij
Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G., Hamburg (150),
20 november 1979 opgeleverd aan Partenreederei ms Sloman Runner,
Bremen-West Duitsland,
in beheer bij Sloman-Neptun Schiffahrts A.G., Bremen.

1989 verkocht aan Runner Shipping Co. N.V., Willemstad-N.A.
(Sloman-Neptun Schiffahrts A.G.),
in beheer bij Anthony Veder & Co. N.V. tot 1994

2001 verkocht aan Confeed 1 A/S, Torød-Noorwegen,
in beheer bij Hvistendahls Rederi A/S, Torød,
27 december 2001 herdoopt CONFEED.
11 november 2007 vlag Cook Islands.
19 september 2008 vlag Comoros.

2009 verkocht aan Vadang Navigation S.A., Comoros,
in beheer bij Jade S.A., Athene,
22 oktober 2009 herdoopt ROSELLEN.
19 januari 2013 vlag Panama, roepsein 3FVV5

10 september 2014 gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije

Informatietip A. Verhoeff - foto Scheepsfotoruilbeurs

sloman-runner-ijmuiden1

16 september 1961

De coaster ms 'Heron' (1956) van Kiel & Bartels uit Groningen,
op weg van Jersey naar Portsmouth, loopt vlak na vertrek
op de Paternoster rotsen en zinkt.

Verschillende bemanningsleden kunnen worden gered door het
Britse ms. 'Cranborn'.

Kapitein Bartels en zijn vrouw weten zich aan het wrakhout
te klampen en worden gered door de Franse tanker 'Port de Bouc'.
De stuurman, zijn vrouw en een matroos komen hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

HERON
Bouwjaar 1956, grt 497
Eigenaar K. Kiel e.a., Groningen (Rederij ms Heron)
Gebouwd Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek / 422
LxBxH 57.20 x 8.95 x 3.09 meter
Vermogen 500 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PERE

© Dijkstra

heron1956

Bij de 'Hoek'

15 september 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

EDDY 1
Bouwjaar 2014, imonummer 9714575, grt 430
Eigenaar Eddy 1 B.V., Rotterdam
(Rederij Holland Offshore B.V.)
Manager Rederij C. Kornet & Zn. B.V., Werkendam
Gebouwd Holland Shipyards B.V., Hardinxveld-Giessendam / 12-082
LxBxH 30,30 x 13,40 x 4,75 meter
Vermogen 4379 pk, snelheid 14 knoop, roepnaam PPCMS

© Frans de Lijster

Eddy 1, 15-9-2014, nr.2

10 jaar Vroon Offshore Services

Deze week wordt bij Vroon Offshore Services B.V. (VOS B.V.)
stilgestaan bij het feit dat het bedrijf 10 jaar geleden deze naam
kreeg.

De offshorerederij was kort daarvoor tot stand gekomen na de fusie
tussen Telco Marine en Seaworx, beide reeds gevestigd in Den Helder.

Telco Marine, dat eerder al door Vroon uit Breskens was overgenomen,
werd in juni 2004 na een volgende overname samengevoegd met
voormalige concurrent Seaworx.

Beide rederijen waren al jaren met bevoorraders, guard- en chaseboten
en safety/standbyvaartuigen actief in de offshore dienstverlening.
De gezamenlijke vloot bestond in 2004 uit 23 schepen, waaronder
relatief veel oudere vaartuigen, zoals omgebouwde vissersschepen.

Het was destijds best een uitdaging om de twee rederijen, die qua
werkwijze nogal verschilden, op één lijn te krijgen.
Toen dit na een aantal maanden de juiste vorm had gekregen, vond
moederbedrijf Vroon het tijd worden om haar naam aan de Helderse
offshorerederij te verbinden. Dit gebeurde op 13 september 2014 met
de naam Vroon Offshore Services, afgekort VOS.

Sinds die tijd is er echter veel veranderd. Niet alleen wat de vloot
betreft, maar ook ten aanzien van de kantoororganisatie.
Oudere schepen uit de vloot van Telco Marine en Seaworx, waaronder
de 'Telco Solent', 'Eastwind' en 'Polaris', werden vervangen door
nieuwe schepen.

Aankomst te IJmuiden

FIELD EXPRESS
Bouwjaar 1984, imonummer 8219621, grt 1299
Eigenaar Motorschip Field Express C.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Jingjiang Shipyard, Shanghai / 2152
LxBxH 55.15 x 13.01 x 6.76 meter
Vermogen 6120 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PEBO

© Joost Zaal

field-express-imo-8219621-joost-zaal

Verder werd in 2005 het management van de vloot bevoorraders van
het in Breskens gevestigde moederbedrijf overgebracht naar het
VOS-kantoor in Den Helder. Het betrof onder andere de
'Energy Express', 'Field Express' en 'Shelf Express'.
Laatstgenoemd vaartuig maakte naam door 25 jaar onafgebroken voor
NAM/Shell te werken.

De nieuwe offshorerederij bouwde het chase- en guardwerk af en ging
zich concentreren op de inzet van safety/standbyvaartuigen,
bevoorraders en duikondersteuningsvaartuigen. Tal van nieuwe schepen
kwamen de vloot versterken, waaronder de bevoorraders 'Pool Express'
en 'Base Express' (nu 'VOS Base'), de P-type bevoorraders 'VOS Power',
'VOS Prelude', 'VOS Producer', 'VOS Precious' en 'VOS Prominence' en
de duikondersteuningsvaartuigen 'VOS Sweet' en 'VOS Shine'.

In aantocht zijn nog zes bevoorraders van de typen PX121 en op zijn
minst twee duikondersteuningsvaartuigen, die vanaf nu binnen een
periode van achttien maanden moeten worden opgeleverd.

Alle schepen zijn van een nieuwe generatie die nog efficiënter,
milieuvriendelijker, veiliger en met nog meer comfort voor de
bemanning kunnen worden ingezet.
Hiermee wil Vroon Offshore Services haar activiteiten in de olie- en
gasindustrie en windenergiesector op de Noordzee verder uitbreiden.

De rederij, gevestigd op het Nieuwe Werk in Den Helder, biedt werk
aan ruim 330 zeevarenden, terwijl de kantoororganisatie
34 medewerkers telt.
De vloot bestaat op dit moment uit 15 moderne schepen die zijn
uitgerust naar de wensen van de klanten in voornoemde sectoren.

VOS B.V. wordt sinds 1 mei van dit jaar geleid door algemeen directeur
N.J. (Niek) Spiljard.

Bron: Maritiem Nieuws.nl

Op de Noordzee tijdens onderwaterwerk bij TP Global Tech OWF

VOS SWEET
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9601522, roepnaam: PCPE, gt: 1794
Eigenaar: DSV V Express B.V., Breskens
Beheer: Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd: Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN59M-92
LxBxD: 59.25 m x 14.95 m x 4.60 m
Voortstuwing Caterpillar 3516C-HD tot. 3840 kW

© FLYING FOCUS luchtfotografie

ff62729web

Thuishaven Harlingen

26 augustus 2014 op het Kieler kanaal bij Rendsburg

EMOTION
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9359258, gt: 15924
Eigenaar: ms "Empire" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast / 547
LxBxH: 170,15 x 25,00 x 14,20 meter
Vermogen: 17190 pk, snelheid: 20,0 knoop, roepnaam: PBKY

© Koos Goudriaan

Emotion-'08(11)-15924gt-Imo

Emotion-'08(12)-15924gt-Imo

Aankomst

15 september 2014 te IJmuiden onderweg naar de Leonarduskade

THOR OMEGA
Bouwjaar 2008, imonummer 9487823, gt 1061
Eigenaar Thor P/F, Hosvik

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

015

16 september 1940

Het vrachtschip ss 'Stad Schiedam' (1911)
van de Halcyon Lijn, op weg Bermuda naar Halifex
met een lading zwavel, onder kapitein F. v.d. Berg,
zinkt tijdens zwaar weer als gevolg van een aantal explosies
(door gasvorming van de zwavel) aan boord.
20 bemanningsleden komen hierbij om het leven.

Bron: P. van Dijk:
'Impressies van de Halcyon Lijn tijdens WO II'

STAD SCHIEDAM
Bouwjaar 1911, grt 5918
Eigenaar Halcyon Lijn N.V., Rotterdam
Gebouwd Craig, Taylor & Co. Ltd., Stockton / 147
LxBxH 126.65 x 16.94 x 8.07 meter
Vermogen 2200 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PHRN

Collectie Albert Heino

syad schiedam 1911