Dagelijks met nieuws & foto's over de Nederlandse scheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004 ✉ koopvaardij@gmail.com

Nostalgie

18 augustus 2016 op de Oude Maas richting Dordrecht
gesleept door de HAVENDIENST 20 en achter de stuurboot AREND

STADSGRAANZUIGER No.19
Is de enige nog overgebleven drijvende graanelevator in Europa, maar dan wel als museumschip en varend monument
De graanelevator komt in vrijwel iedere vorm van beeldende kunst voor,
als zijnde beeldbepalend voor het stadsgezicht van Rotterdam
Behouden en onderdelen van ELEVATOR 4 uit Rotterdam werden hergebruikt

Het hart van elevator is de 2 cilinder compound stoommachine die twee enorme luchtpompen aandrijft, die het opzuigen van het graan mogelijk maken
Een elevator kan niet vrij varen en wordt dus met een sleepboot verplaatst
Wel kan er, met behulp van de stoomlieren, langszij het zeeschip worden verplaatst

Afmetingen: lengte 30,25 meter, breedte 10,46 meter, hoogte 28,80 meter
Bouwjaar: 1927
Bouwer: N.V. Chantier Naval John Cockerill te Hoboken, België
Losvermogen: theoretisch 200 ton/uur; praktisch 150 ton per uur

© Ben van Brussel





Terug • Startpagina