Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Bestemming Vigo, Spanje

22 september 2016 uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met twee STS containerkranen uit de Eemhaven in Rotterdam
voor de Termavi container terminal in Vigo

HAPPY SKY
Bouwjaar 2013, imonummer 9457220, grt 15989
Eigenaar Rederij Happy Sky, Amsterdam
Manager BigLift Holding B.V., Amsterdam
Gebouwd Larsen & Toubro Limited, Mumbai, India / 81007
LxBxH 154.80 x 26.50 x 9.50 meter
Vermogen 11934 pk, snelheid 16.0 knoop, roepsein PCCH

© Leo Varekamp






BigLift Shipping’s Happy Sky heeft de laadoperatie van twee STS containerkranen in de Eemhaven in Rotterdam succesvol afgerond - Persbericht Biglift Shipping

De kranen hebben tot vorig jaar dienst gedaan op de toenmalige Home terminal van containeroverslagbedrijf ECT en zijn verkocht aan de Davila Group

Happy Sky vertrekt eind deze week richting Spanje om de kranen naar hun volgende bestemming te brengen; de Termavi container terminal in Vigo

Aan het transport is een intensief traject van voorbereiding voorafgegaan door engineers van zowel BigLift als opdrachtgever Altius S.A.
Specifieke uitdagingen in dit project waren de bijzondere afmetingen en het gewicht van de lading
De kranen zijn bijna 60 meter hoog, zo’n 27 meter breed en 15,25 m lang (tussen de rails)

Tijdens het transport steken ze in totaal 62 meter uit – 39 meter aan bakboord, 23 meter aan stuurboord, per stuk wegen de kranen ruim 800 ton

Om de kranen te beschermen tegen de omstandigheden waaraan zij tijdens het zeetransport worden blootgesteld zijn ze op diverse plaatsen versterkt met stalen pijpen die op diverse punten op de kranen zijn gelast
Deze constructie weegt nog eens 80 ton per kraan

Omdat het zwaartepunt van de kranen hoog ligt, waren voor de operatie scheepskranen met een hoge hijshoogte vereist
Happy Sky beschikt over twee 900 mt Huisman Heavy Lift Mast Cranes met extreme hijscapaciteiten
Net als de rest van de BigLift vloot zijn bij laad- en losoperaties geen stabiliteitspontons vereist, deze eigenschappen maken Happy Sky geknipt voor deze operatie

Om de krachten over het dek te verspreiden en de lading goed te kunnen positioneren zijn op het dek loadspreaders aangebracht
De kraan is op speciaal aangelegde rails aan dek gezet en is over deze rails naar achteren geplaatst
De tweede kraan is bij het laden direct in de juiste positie aan dek geplaatst

© Cees van der Kooij



Even later de passage van Hoek van Holland onderweg naar zee

© Piet van Dijk



© Leo Varekamp



© Cees van der Kooij





© Henk van der Heijden








Terug • Startpagina