Dagelijks met nieuws & foto's over de Nederlandse scheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004 ✉ koopvaardij@gmail.com

Aanvaring Nederlands zeeschip Flinterstar schuld van gastanker

De bemanning van de gastanker heeft de grootste fout gemaakt in de aanvaring
tussen het Nederlandse vrachtschip 'Flinterstar' en de gastanker 'Al Oraiq'

Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van het ongeval,
aangevraagd door de Philippe De Backer (Open Vld) staatssecretaris voor Noordzee

De tanker voer te snel en de bemanning heeft de verkeerssituatie verkeerd ingeschat
Ze lieten het schip ook aan de verkeerde kant van een boei varen waardoor een aanvaring met de 'Flinterstar' niet te vermijden was
Het vrachtschip zonk uiteindelijk en er lekte een massa olie de Noordzee in

Verder blijkt uit het onderzoek dat er ook een taalprobleem was
De communicatie tussen de loodsen van de twee schepen en de radartoren in Zeebrugge verliep bijna uitsluitend in het Nederlands
Terwijl de twee kapiteins van de schepen geen Nederlands begrepen

FLINTERSTAR
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY

Eerder nieuwsbericht Nederlands schip gezonken

© Patrick Blankwaard




Aanvankelijk werd gedacht dat de 'Flinterstar' de grote schuldige was
maar dat spreekt het onderzoek nu tegen
Het gerecht moet nu beslissen wie effectief aansprakelijk is voor het ongeval

De 'Flinterstar' strandde begin oktober 2015 voor de kust van Zeebrugge,
na een aanvaring met de gastanker 'Al-Oraiq'

Kort na het ongeval deed de Nederlandse eigenaar afstand van het schip
Daardoor was België als oeverland plots verantwoordelijk voor het schip en de berging

Staatssecretaris Tommelein kwam met succes tussen om de berging alsnog te verhalen op de rederij
De rechtbank van koophandel gaf Tommelein gelijk, en die uitspraak werd op 22 februari nog eens bevestigd door het hof van beroep in Gent

Bron VTM Nieuws

6 september 2016 werd het geborgen achterschip op de ponton UR 93
afgeleverd bij sloperij Galloo in Gent, die zich al eerder over het voorschip ontfermde

© Patrick Blankwaard