De Belgische staat wil nog steeds de bergingskosten van ruim 3,3 miljoen euro
voor het Nederlandse vrachtschip de 'Flinterstar' terugeisen
Dat zegt staatssecretaris voor de Noordzee, Philippe De Backer (Open Vld),
in een reactie op het faillissement van de Nederlandse rederij Flinter Groep
De 'Flinterstar' botste in oktober 2015 voor Zeebrugge met de gastanker' Al-Oraiq'
De 'Flinterstar' raakte daarbij zwaar beschadigd
Een van de brandstoftanks scheurde en veroorzaakte een olievlek
Omdat het schip in Belgische wateren lag, werd het door de overheid geborgen
De kosten ervan wilde de Belgische overheid verhalen op rederij Flinter Group
Donderdag raakte echter bekend dat de Flinter Groep failliet is
Het bedrijf vroeg een maand geleden een gerechtelijk akkoord aan vanwege de aanhoudende malaise in de scheepvaart
Daardoor draaien veel schepen al jaren met verlies
'Maar het faillissement hoeft niet noodzakelijk slecht nieuws te zijn voor de Belgische staat, die nog altijd de bergingskosten voor het Nederlandse vrachtschip de 'Flinterstar'
wil terugeisen', reageert staatssecretaris De Backer
'Uiteraard is de reder een belangrijke betrokken partij, maar het is ook wel zo dat een verzekeraar verantwoordelijk is voor een schip, dus dat biedt nog opties
'De bergingskosten van het gezonken schip liepen ondertussen al op tot 3,3 miljoen euro
Ons doel is om die te verhalen op degene die verantwoordelijk is
Het onderzoek naar wie verantwoordelijk is voor het ongeval met het schip loopt nog,
maar zou binnenkort wel afgerond zijn
Dan kan de zaak naar de rechtbank', aldus de staatssecretaris · De Tijd
FLINTERSTAR
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY
Eerder nieuwsbericht • Nederlands schip gezonken
© Patrick Blankwaard