Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004  ✉ koopvaardij@gmail.com
16 maart 2017 in de Nieuwe Industriehaven met aan dek zwaar materiaal
stond geparkeerd t.b.v. ballastproeven etc.
Daags daarop vertrok ze voor de eerste afvaart naar Terschelling

NOORD NEDERLAND
Bouwjaar 2002, imonummer 9269611, grt 361
Eigenaar N.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling
Gebouwd ASB Aluminium & Steel Boats, Harwood
Vermogen 1523 pk, snelheid 14.0 knoop, roepsein PE4429

Het schip is 20 meter langer gemaakt over de hele breedte van het schip
en verder nieuwe motoren, nieuwe roeren en een extra boegschroef

© Wilto Eekhof




Voor Terschelling en in mindere mate Vlieland, als het gaat om vervoer gevaarlijke stoffen,
is de NOORD NEDERLAND de "levensader"voor deze eilanden

Vaart het schip normaliter 2 x per dag naar Terschelling,
in het hoogseizoen is dat wel 3 x daags (zoals b.v. het Oeral festival in juni)

In de wintermaanden worden minder overtochten gemaakt
Maar toch minimaal vaart ze dan enkele malen in de week met levensmiddelen naar en melk van de veehouders en huisvuil van de bewoners/gasten van het eiland

Vooral deze laatste goederensoort vormde mede de aanleiding een "vrachtveerboot" in te gaan zetten, zodat passagiers verschoond bleven van containers met stinkend huisvuil

Een andere reden was dat minder vrachtwagens op de autodekken meer ruimte bood aan personenwagens

24 maart 2017 bij vertrek uit Harlingen

© Wilto Eekhof






Voor de verlenging gezien in Harlingen

© Wilto Eekhof




Startpagina