Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004  ✉ koopvaardij@gmail.com
17 mei 2017 op het Kieler kanaal bij Rendburg

NORDSTJERNEN
In de Hurtigruten 24-02-1956 - 04-04-1994 / 2001 - 2002; winter 2005/2006
Det Bergenske Dampskibsselskab - Bergen;
in januari 1979 A/S Troms Fylkes Dampskibsselskap - Tromsø
na 2002 Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA - Tromsø;
op 01-01-2006 Hurtigruten Group ASA - Tromsø

Besteld januari 1955; te water 26-10-1955;
opgeleverd 24-02-1956 door Blohm & Voss AG - Hamburg (787)
80,78 x 74,99 x 16,65 x 7,17 x 4,51 m
2.194 brt; 570 dwt, L.A.T.U.
Lloyds Register 5255777
Tweetakt 6 cilinder Burmeister & Wain type 650.VBF.90, 500x900;
in 1983 viertakt 8 cilinder Maschinenbau Kiel;
3 generatoren 130 kW/220 V/50 Hz; 1 generator 30 kW/220 V/50 Hz
3.000 apk; 2.207 kW; na 1983, 3.333 apk, 16,5 knopen
Passagiers 450; 192 kooien; na 1983, 179 kooien;
na 1994, 164 kooien en 410 passagiers

Nieuwbouw voor 11.300.000 Nkr
Op 03-12-2012 als NORDSTJERNEN naar m/s Nordstjernen AS
c/o RS Platou Finans (Vestland Rederi A/S [Vestland Marine Sp Z oo]) - Bergen
voor 6.100.00 NKr

© Steven Kok




Eerste afvaart in de route maart 1956
In winter 1982/1983 gemoderniseerd bij Mjellem & Karlsen - Bergen
Op 13-12-1993 aan de grond in Brønnøysundet
In 1994 nogmaals verbouwd
Vanaf 04-04-1994 vast op de route Spitsbergen
Van 09-09-1995 tot 18-03-1996 in de Hurtigrute

In 2001/2002 als aflosschip voor de verkochte HARALD JARL in de Hurtigrute

Winter 2005/2006 als invaller voor de NORDKAPP in de route

Op 23-02-2007 door motoruitval aan de grond in Værlandet in Sogn og Fjordane,
zuid van Florø in haar Noordgaande route
Door twee slepers vlot getrokken en naar Florø gesleept

Op 12-11-2012 opgenomen als Kulturschip in Riksantikvaren - Oslo

Op 11-11-2013, om 22:00 aan de grond nabij Storøy in de Karm Sound,
west van Tonjer vuurtoren
Op 12-11-2013 door 3 sleepboten waaronder MEGA MAMMUT om 07:00 vlotgetrokken
en naar Haugesund gesleept
Schip had wel bodemschade, maar lekte niet
In mei 2015 in charter voor zomervaarten naar Spitsbergen

© Steven Kok