Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004   ✉ koopvaardij@gmail.com
31 mei 2017 op het Noordzeekanaal na vertrek Amsterdam naar zee

ASTORIA
Bouwjaar 1948, imonummer 5383304, grt 16144
Eigenaar Islands Cruises Transportes, Madeira, Portugal

© Ruud Coster




Onder de naam 'Stockholm' werd ze als passagiersschip in februari 1948 door de
Svenske Amerika Linien in de vaart gebracht en op de dienst Gothenburg-New York ingezet
Ze mat toen 11.700 brt en kon in twee klassen 394 passagiers vervoeren
In 1953 werd die capaciteit uitgebreid naar 586 passagiers

Op 25 juli 1956 kwam de 'Stockholm' tijdens dikke mist, op ca. 100 mijl ter hoogte van Nantucket, in aanvaring met het Italiaanse passagiersschip 'Andrea Doria'
De 'Andrea Doria' zonk en de 'Stockholm' voer zwaar beschadigd terug naar New York

Begin 1960 nam de Oostduitse rederij VEB Deutsche Seereederei het schip over en herdoopte haar in 'Völkerfreundschaft'

Tot april 1985 heeft ze onder de Oostduitse vlag gevaren, toen werd ze verkocht aan Neptunus Rex Enterprises te Panama en herdoopt in 'Volker'

Na eerst te zijn opgelegd in de Oslofjord en Southampton werd het schip in december 1986 onder de naam 'Fridtjof Nansen' naar Oslo gesleept om in de Noorse hoofdstad als opvangschip voor vluchtelingen te fungeren
Dat duurde tot mei 1989. Toen werd de liner overgenomen door de Italiaanse Star Lauro
en volgde een uitgebreide verbouwing bij scheepswerf Varco Chiapella te Genua

De liner zou de naam 'Surriento' krijgen, maar zover kwam het niet want de verbouwwerkzaamheden lagen diverse malen stil
en in 1993 volgde de verkoop aan Nina S.p.A te Napels
Het schip kreeg toen de naam 'Italia I'

In oktober 1994 was de $ 150 miljoen vergende verbouwing eindelijk afgerond
en werd het cruiseschip als 'Italia Prima' in de vaart gebracht
Ze mat toen 15.614 brt en had toen 250 hutten
De cruiseliner werd diverse malen vercharterd aan Neckermann Seereisen

Het schip fungeerde in 1998 gedurende 5 maanden als accommodatieschip
tijdens de Expo 98 in Lissabon

De liner werd in september 1998 vercharterd aan Valtur Tourist en daarbij herdoopt in 'Valtur Prima'

Na het faillissement van Valtur in 2001 werd het schip in Havana opgelegd en uiteindelijk vercharterd aan Festival Cruises en herdoopt in 'Caribe'

Na diverse oplegperiodes werd de liner eind 2004 aangekocht door Classic International Cruise te Madeira en herdoopt in 'Athena'

Na weer een verbouwing werd het schip aan diverse rederijen vercharterd totdat ze in september 2012 aan de ketting werd gelegd
Na 5 maanden volgde de verkoop aan Portuscale Cruises en in juli 2013
kreeg de grand old lady de naam 'Azores'

Vanaf januari 2015 vaart het schip onder bareboat charter van de Engelse cruiserederij Cruise & Maritime Voyages

Vanwege een sub-charter door Rivages Du Monde verkreeg de liner in het najaar van 2015 haar huidige en elfde naam, t.w. 'Astoria'
Vanaf vorig jaar vaart het thans 69 jaar oude cruiseschip gedurende de zomer voor Rivages Du Monde en gedurende de winter voor Cruise & Maritime Voyages

Het schip meet thans 16.144 brt en heeft een (basis-)accommodatie voor 554 passagiers
Ze is 160 meter lang en 21,8 meter breed
Formele eigenaar is Islands Cruises Transportes te Madeira

© Ruud Coster