De afgelopen twee dagen troffen de Nederlandse bedrijven Smit en Multraship al voorbereidingen voor het werk. Zo werd er door duikers gekeken of er geen lekken zijn in de romp.
Ook zijn er extra ankers geplaatst om te voorkomen dat het schip van de zandbank glijdt waarop het rust.
Hoelang het overpompen van de olie gaat duren is niet bekend. De Belgische staatssecretaris voor de Noordzee Tommelein zegt dat men minstens vijf dagen bezig zal zijn, maar het werk kan ook twee weken duren.
De 'Flinterstar' had 427 ton zware dieselolie en 125 ton lichte dieselolie aan boord. Omdat de olie eerst verwarmd moet worden, is het overpompen een lastige klus. Het is niet bekend hoeveel olie in zee is gelopen.
De Belgische kustwacht houdt het schip constant in de gaten en heeft het water eromheen tot verboden gebied verklaard.
Omdat de Nederlandse reder officieel afstand heeft gedaan van het onherstelbaar beschadigde schip, heeft de Belgische overheid de leiding bij de werkzaamheden. België heeft nog niet besloten welk bedrijf de definitieve berging gaat uitvoeren als de olie is weggepompt.
Het is daarnaast nog niet duidelijk wie er opdraait voor de kosten van de operatie. Beide reders die betrokken waren bij de aanvaring moeten geld storten in een fonds. Maar, zegt Tommelein, "het recupereren wordt een juridisch verhaal. Het zal ons hoe dan ook geld kosten". Nos.nl
Eerder bericht • Nederlands schip gezonken
FLINTERSTAR
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY
© Louwe Nentjes aan boord mv 'Schokland'