Nieuws en foto's van Nederlandse zeeschepen
Tewaterlating 21 december 2004, ✉ koopvaardij@gmail.com

Thuishaven Delfzijl

14 oktober 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

ARNEBORG
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9333539, gt: 11864
Eigenaar: Wagenborg Shipowners B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd. / 1363
LxBxH: 142,80 x 21,53 x 13,30 meter
Vermogen: 10870 pk, snelheid: 17,0 knoop
Roepnaam: PHHD, indienst: 28-11-2006

© Piet Groen, Rozenburg » ook op • Sky Koopvaardij



© Jack Bouman, Zwartewaal Havenkade




Even later de passage bij Hoek van Holland

© Frans de Lijster




Nieuw op "Koopvaardij" in de rechterkolom "Archief per dag zoeken",
zoek uw datum en deze wordt dan compleet getoond

In haar thuishaven

14 oktober 2011 in de haven van Harlingen

SKYLGE
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9508809, gt: 6046
Eigenaar: Skylge Shipping B.V., Harlingen (S.J. Switynk)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd. / 200716
LxBxH: 122,10 x 16,50 x 10,00 meter
Vermogen: 5440 pk, snelheid: 14,0 knoop
Roepnaam: PBVJ, indienst: 22-03-2010

© Leo Colman




Onder de zoutpijp aan het laden

PANTA RHEI
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9489522, gt: 2437
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming But II, Vlissingen (L. But)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula (Kroatië)
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1015
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PBRB, indienst: 17-04-2009

© Leo Colman



Unieke wereldkaart in Maritiem Museum

In het Maritiem Museum in Rotterdam is de komende twee jaar een unieke wereldkaart te zien. De kaart werd in 1569 gemaakt door de Vlaamse kaartenmaker Gerard Mercator.

Er zijn er nog maar drie van in de wereld en het Maritiem Museum heeft de enige ingekleurde versie. Aanleiding voor de tentoonstelling is dat het volgend jaar precies 500 jaar geleden is dat Mercator werd geboren. Mercator reisde zelf nauwelijks, en was voor z'n kaart afhankelijk van informatie van zeelieden. Dat leidde ertoe dat er niet-bestaande eilanden op staan in de Atlantische Oceaan en mythische volken als kannibalen en reuzen in Patagonië.

Wat de kaart bijzonder maakt is dat Mercator een methode bedacht om de ronde aarde op een plat vlak weer te geven op een manier die het voor het eerst mogelijk maakte om zeereizen in een rechte lijn te plannen. Daardoor hoefden schippers niet langer de kust te volgen tijdens hun reizen.

"Nadeel van de zogeheten Mercator-projectie is dat naar de polen toe de landmassa's enorm worden vergroot, waardoor het bijvoorbeeld lijkt alsof Groenland net zo groot is als Afrika, terwijl het in werkelijkheid veertien keer kleiner is," zo zegt conservator Ron Brand van het Maritiem Museum. Ondanks dat nadeel is de Mercatorprojectie ook vandaag de dag nog de basis voor de moderne, digitale zeenavigatie.

Op de expositie is naast de kaart van Mercator, die overigens in het verleden is verknipt en in een boek is geplakt, een aantal andere oude wereldkaarten te zien en een globe van Mercator, die het museum speciaal voor deze tentoonstelling heeft laten restaureren in Londen.

Aanstaande zondagmiddag is de officiële opening van de tentoonstelling, met onder meer een GPS-speurtocht, navigatielessen, zelf kompassen maken en pannekoeken eten. De toegang is gratis.

» Gelezen RTV RIJNMOND

Voormalige Nederlandse Polar Sun

14 oktober 2011 te IJmuiden voor de Noordersluis onderweg van Bremen naar de Minervahaven wachtsteiger

© Marcel Coster, IJmuiden



Even later op het Noordzeekanaal met bestemming Amsterdam

FRI SKIEN
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9148192, gt: 2625
thuishaven: Gibraltar
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 455
LxBxH: 89,25 x 13,40 x 7,15 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,5 knoop

De voormalige Nederlandse POLAR SUN
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Polar Sun, Delfzijl
Roepnaam: PCHG, indienst: 21-01-2000
29 december 2003 verkocht Gibraltar, herdoopt FRISIAN SUN
23 maart 2010 verkocht, herdoopt FRI SKIEN

» Ook op • Sky Koopvaardij



Man overboord oefening

De bemanning van de Yangtze River heeft gisteren in
de Straat van Korea een MOB (man over boord) oefening uitgevoerd.
De oefening behoort tot de reguliere veiligheidsoefeningen aan boord. Bijgaande foto is opgestuurd door de kapitein van het schip

Yangtze River
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9330862, gt: 9966
Eigenaar: ms Yangtze River I C.V., Limassol
Beheer: Universal Marine B.V.
Gebouwd: Qingshan Shipyard Ltd., Wuhan (China) / 317
LxBxH: 147,87 x 23,35 x 11,50 meter
Vermogen: 13220 pk, snelheid: 20,0 knoop

© Universal Marine

Vandaag bij de "Hoek"

14 oktober 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

ELITE
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9315018, gt: 11662
Eigenaar: Elite Shipping B.V., Harlingen (JR Shipping B.V.)
Beheer: Confeeder Shipping & Chartering B.V.
Gebouwd: J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G. / 1245
LxBxH: 134,44 x 22,50 x 11,30 meter
Vermogen: 11424 pk, snelheid: 18,5 knoop
Roepnaam: PHDA, indienst: 16-07-2005

© Jan van den Bos, Poeldijk

Zeeland zet door met containerterminal

De havens in Zeeland zijn vast van plan door te gaan met de voorbereidingen voor de aanleg van een containerterminal in de Westerschelde bij Vlissingen.
Dit ondanks de bezwaren van Havenbedrijf Rotterdam, dat vreest voor overcapaciteit.

Zeeland mikt erop dat de Westerschelde Container Terminal (WCT), die een investering vergt van 350 miljoen euro, in 2016 operationeel wordt.
De investering wordt pas gedaan als er een contract is met een exploitant.
Dat is er vooralsnog niet.

» Gelezen: OMROEP ZEELAND

Voormalige Smit-Lloyd 114

Still going strong but not so fast anymore

Gespot terwijl zij de haven van Port Louis (Mauritius) uitvoer.

Mahanuwara
Bouwjaar: 1975, imonummer: 7412018, roepnaam: PHQH
Gebouwd: B.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes / 722
De voormalige SMIT-LLOYD 114 van Smit-Lloyd B.V., Rotterdam
15 juni 1988 onder vlag Bahama's gebracht
1 januari 1993 eigenaar Normandie Shipping Corp.
Juni 1993 verkocht Sri Lanka, herdoopt Mahanuwara

© Bas van Vegchel, kapitein mv London




Op dit moment ook voor de kust van Mauritius

LONDON
Bouwjaar: 1975, imonummer: 7402453, roepnaam: PCBI
Eigenaar: Svitzer Ocean Towage B.V., Rotterdam
Beheer: Smitwijs Towage C.V.
Gebouwd: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek De Merwede / 611

© Bas van Vegchel, kapitein mv London

Nieuwe order voor Dockwise Vanguard

Dockwise heeft een tweede opdracht ontvangen voor zijn schip
Dockwise Vanguard

Dat maakte Dockwise vrijdag bekend, zonder financiële details te geven.
De Dockwise Vanguard gaat, direct na het transporteren van een platform naar de Golf van Mexico in 2013, terug naar Korea.
Daarvandaan gaat het het schip het varend boor- en opslagplatform (fpso) Goliat transporteren naar Noorwegen.

» Gelezen: ANP via RTLZ

Thuishaven Scheveningen

28 september 2011 op de Westerschelde bij Terneuzen

ROYAL KLIPPER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9172959, gt: 11382
Eigenaar: Royal Klipper Shipping Co. B.V., Scheveningen
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Kitanihon Zosen K.K., Hachinohe / 320
LxBxH: 155,00 x 24,02 x 11,30 meter
Vermogen: 17166 pk, snelheid: 20,5 knoop
Roepnaam: PCIH, indienst: 31-05-2006

© Jan van Oost, Numansdorp » ook op • Sky Koopvaardij



Voormalige Nedlloyd Java naar de sloop

De NEDLLOYD JAVA bouwjaar 1978, imonummer 7718046,
Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co. Ltd. (I.H.I.), Aioi (2668),
20.676 BRT 8.871 NRT 24.383 DWT
186,01 (177,40) x 27,67 x 16,21 x 10,618 meter.
1176 TEU, 5 ruimen, 2.540 ton bunkers, verbruik 32 ton/dag, 14,75 kn.
19.200 EPK, 14.123 kW, 8 cyl, 2 tew, 760 x 1550, Sulzer 8RND76M,
17-8-1978 te water gelaten, vlag: Singapore,
11-1978 opgeleverd als ASIAN JADE aan Asia Australia
Express Ltd., Hong Kong, in beheer bij Mercury Shipping Co. Ltd. 1991 verkocht aan Fairgate Shipping Co. Ltd., Piraeus-Griekenland, in beheer bij Costamare Shipping Co. S.A., Athene.
13-10-1991 in charter bij Nedlloyd Lijnen B.V.,
herdoopt NEDLLOYD JAVA, charter sinds die tijd 6 keer verlengd.
1-1-1997 in charter P&O Nedlloyd B.V.
1998 uit charter P&O Nedlloyd, herdoopt MSC SINGAPORE.
1998 1466 TEU, 19 kn. 2000 herdoopt INDAMEX MUMBAI.
13-8-2001 (e) herdoopt MUMBAI.
8-10-2001 (e) herdoopt MSC TUSCANY.
23-8-2008 (e) verkocht aan Ray
Shipping Co., Hong Kong-China, in beheer bij Shanghai Costamare Ship Management Ltd., Shanghai.
22-9-2011 (e) verkocht voor sloop naar Alang, India.

» Informatie: SCHEEPSFOTORUILBEURS

Voormalige Schuitendiep

13 oktober 2011 aan de Parkkade te Rotterdam

© Wim Korndörffer, Rotterdam



SAMBA
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9194086, gt: 3170
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Schuitendiep II B.V., Groningen
Beheer: Feederlines B.V.
Gebouwd: Rousse Shipyard Ltd., Rousse (Bulgarije) / 406
LxBxH: 98,94 x 13,80 x 7,40 meter
Vermogen: 3142 pk, snelheid: 13,5 knoop
Roepnaam: PFAZ, indienst: 05-10-2000 als SCHUITENDIEP
10 februari 2011 (GL) herdoopt SAMBA

Cetus verkocht naar de sloop

De Cetus bouwjaar 1968, imonummer 6827967
gebouwd voor Combinatie Havenmond Hoek van Holland, Rotterdam
bij Van der Giessen-De Noord N.V. / 863
1987 eigenaar Boskalis Zinkcon B.V., Papendrecht
(Kon. Boskalis Westminster B.V.)
22 augustus 2008 (e) vlag Cyprus
Volgens bericht in Optima in oktober 2011 verkocht voor de sloop te India

» Informatietip A. Verhoeff, Rotterdam

Rijnmond gespot

2 september 2011 te 's-Gravendeel naast elkaar,
de NOORDBORG en de voormalige Nederlandse VISCOUNT

De VISCOUNT is op 13 oktober 2011 vertrokken vanuit 's- Gravendeel met bestemming Panama

© Jan van Oost, Numansdorp

IJmond gespot

13 oktober 2011 op het Noordzeekanaal t.h.v. Buitenhuizen onderweg vanaf Shipdock naar zee

WG TASMAN
IMO number : 9488542 / Call Sign : 5BPB2
Gross tonnage : 6599 / DWT : 3800
Year of build : 2010 / Flag : Cyprus
Manager : WESTERNGECO FLEET MANAGEMENT

© Marcel Coster, IJmuiden






13 oktober 2011 te IJmuiden met bestemming zee en Mongstad (Noorwegen)

MAERSK CLARISSA
Bouwjaar 1997, imonummer 9133068
Werf Halla Engineering & Heavy Industries Ltd., Samho (1016)
29.083 BRT 11.704 NRT 44.970 DWT 180,80
(171,00) x (32,20) x 18,80 x 12,205 meter.
14,5 kn.10.150 EPK, 7.466 kW,
Ex. PORT CHARLOTTE, 2000 BRO CHARLOTTE,
Juli 2010 herdoopt MAERSK CLARISSA

© Marcel Coster, IJmuiden



Containerreus na aanvaring naar scheepswerf

Het containerschip CMA CGM Alaska – dat dinsdag in aanvaring kwam met de Pantonio in de Maasmond - wordt gerepareerd bij Keppel Verolme in de Botlek (havennummer 4550). Het heeft een scheur in de scheepshuid.
Met een lengte van 366 meter is de CMA CGM Alaska het grootste schip dat ooit in de Botlek arriveerde.

Eerst lost ECT nog een aantal containers van het vaartuig.
Anders heeft het teveel diepgang.
Naar verwachting neemt de CMA CGM Alaska de bocht bij de Verkeerscentrale Rotterdam aan het kruispunt Nieuw Maas, Oude Maas en Botlek (havennummer 4030)

» Gelezen RTV RIJNMOND

Op het Calandkanaal

© Arie van Zoomeren

Passanten bij Maassluis

13 oktober 2011 op de Nieuwe Waterweg

De uitgaande SOUTHERN BAY en PASSAAT.

© Henk van der Heijden







De afvarende SIRIUS en EN AVANT 4 op weg naar
de Hoek om daar als stuurboten vast te maken op een barge
die vanavond door de CARLO MAGNO naar binnen zou worden gebracht.

© Henk van der Heijden





Tot slot nog de inkomende SANTA CATARINA van HAMBURG SÜD, voor haar eerste bezoek aan Rotterdam.
De SANTA CATARINA is één van de nieuwste aanwinsten
van HAMBURG SÜD, op 1 maart 2011 in dienst gesteld.

© Henk van der Heijden







13 oktober 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

FAIRPLAY-21
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9148752, roepnaam: PFBY
Eigenaar: Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei
Richard Borchard GmbH, Rotterdam
Beheer: Smit Havensleepdiensten B.V.
Gebouwd: Construcciones Navales Santodomingo S.A. / 612

© Henk Jungerius - Spijkenisse



Verder gezien de IKARIA ANGEL, de LOUISE KNUTSEN,
de SANTA CATARINA, de SANTA PHOENIX en de STORRINGTON











Vanavond gezien bij de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland:

- ZEPHYRUS arriveerde met ponton ZEEVANG geladen met vijf silo's, achterboot SPITSBERGEN, transport kwam uit Amsterdam.
- LADY CLARISSA thuishaven Delfzijl
- GRIFTBORG thuishaven Willemstad
- ARKLOW ROUGE

© Kees Torn (kleine foto groot, klik op foto)





Dockwise vraagt tijdelijke verruiming bankconvenant aan

Dockwise heeft donderdag een tijdelijke verruiming van een bankconvenant aangevraagd om niet in de problemen te komen bij een eventuele verdere verslechtering van de economische omstandigheden.

Het zeetransportbedrijf heeft de zogenaamde 'waiver' aangevraagd voor de leverage ratio, oftewel de verhouding tussen nettoschuld en winst voor belastingen, rente, afschrijvingen en goodwill-amortisatie (EBITDA).

Dockwise kondigde op 5 oktober een aantal maatregelen aan om geen problemen te krijgen met de convenanten, maar heeft nu toch besloten een waiver aan te vragen voor het geval "er een tweede Lehmann of tweede Griekenland komt", zegt een woordvoerder van het bedrijf.

» Gelezen: De Telegraaf