21 november 1941
Oprichting van de N.V. Reederij 'Amsterdam' als dochteronderneming
van de N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam
met het doel om voet aan de grond te krijgen in de trampvaart
Na de Tweede Wereldoorlog krijgt de rederij de beschikking over
het aan de Nederlandse regering verkochte libertyschip 'Hugo de Groot' (1944),
omgedoopt tot 'Amstelpark' en het in 1922 voor de SMN gebouwde schip 'Manoeran'
(verbouwd in 1933), omgedoopt tot 'Amstelslot'
G.J. van Dijk 'Ons varend verleden (Reederij Amsterdam)'
Tijdens afbouw
AMSTELSTAD
Bouwjaar 1962, imonummer 5015414, grt 9617
Eigenaar N.V. Reederij "Amsterdam", Amsterdam
Gebouwd N.V. Werf "De Noord", Alblasserdam / 666
LxBxH 155.15 x 19.43 x 11.22 meter
Vermogen 5400 pk, snelheid 14.5 knoop, roepsein PCPU
Collectie Albert Heino