Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004   ✉ koopvaardij@gmail.com
27 mei 2017 aankomst te Harlingen komende van Terschelling

CARLOT
Bouwjaar 1960
Gebouwd werf v/h H. Schouten N.V. te Muiden
Lxbxd 20.37 m x 4.15 m x 1.40 m, Motor 2 x 8 cil. 140 pk kromhout 8-TS117
Roepsein voorheen PDIN
Uit dienst september 2000 station Terschelling

© Sake van der Sluis




De mrb Carlot werd gebouwd op de werf v/h H. Schouten N.V. te Muiden
Zij werd bekostigd uit de nalatenschap van mejuffrouw C. M. J. Meyer,
die bij testament had bepaald, dat aan de boot de naam Carlot zou worden gegeven

De Carlot, en haar zusterschepen de Bernard van Leer (1965), de Gebroeders Luden (1965),
de Johanna Louisa (1968) en de Suzanna (1968) zijn van het type Prins Hendrik (1951),
doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.

Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk
De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l,
en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen

Deze boten waren oorspronkelijk alleen voorzien van dichte stuurhuizen
Alle vóór de Carlot gebouwde motorreddingboten hadden minstens één open stuurstand
Weliswaar hebben deze het voordeel, dat de schipper een onbelemmerd uitzicht heeft,
doch het nadeel is dat de bemanning slechts gedeeltelijk beschut staat, hetgeen op lange tochten extra veel eist van hun uithoudingsvermogen

Dank zij het dichte stuurhuis wordt het zelfrichtend vermogen nog eens extra vergroot

Zijn namelijk alle deuren in dit stuurhuis gesloten dan vormt de “luchtbel” in het stuurhuis een zo grote opdrijvende kracht dat de boot eigenlijk niet meer kan omslaan
Bij de kantelproef met gesloten deuren richtte de boot zich onmiddellijk en was na 6 seconden weer in haar normale stand
Bij open deuren duurde het ± 50 seconden alvorens de boot zichzelf had gericht

De boten van het type Carlot zijn door middel van 6 waterdichte schotten, 16 luchtkisten en 5 bodemtanks in 28 waterdichte afdelingen verdeeld

De stuurinrichting bestaat uit een door een telemotor bediende elektrisch-hydraulische stuurmachine, met mogelijkheid tot hand-sturen

In het bovenstuurhuis zijn speciaal geconstrueerde slingerruiten aangebracht, alsmede een echolood, de afstandbediening voor de radiotelefonie-toestellen, de intercom naar het onderstuurhuis en een magnetisch kompas

In het onderstuurhuis bevinden zich de radiotelefonie-toestellen, een automatische radio-richtingzoeker met vast kruisraam in de mast en de radarinstallatie, waarvan de antenne op het dak van het bovenstuurhuis is geplaatst

Vanaf 1976 zijn de boten van het type Carlot voorzien van een ‘flying bridge’, een kleine open stuurstand om een beter zicht rondom te hebben In haar 39 dienstjaren maakte de Carlot 579 reddingstochten
Daarbij werden 799 mensen, negen katten, een hond en een duif gered

Levensloop:
28-11-1960: Doop en ingebruikname Carlot op Terschelling,
september 2000: uit actieve dienst op Terschelling
2001: gekocht door Stichting Carlot, ligplaats Elburg,
Door het nieuwe bestuur van de Stichting is in september 2014 de Carlot
verplaatst naar de nieuwe ligplaats in de voormalige veerhaven in Terneuzen

Bron Oude Reddings Glorie

© Sake van der Sluis