Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
3 augustus 2018 op de Eems vanuit Stavanger (Noorwegen) onderweg naar Emden

KRUZENSHTERN
Bouwjaar 1926, imonummer 6822979
Nationaliteit Rusland, lengte 115 m, breedte 15 m, diepgang 60 dm
Laadvermogen 1645 ton, een zeiloppervlak van 3631 m2

Is een Russische stalen viermastbark,
genoemd naar de Russische ontdekkingsreiziger Adam Johann von Krusenstern

Het is na de 'Sedov' het grootste traditionele zeilschip ter wereld dat nog vaart
De thuishaven is Kaliningrad

Het schip liep op 11 juni 1926 van stapel onder de naam 'Padua'
op de scheepswerf Tecklenborg in Wesermünde (Bremerhaven) in Duitsland
Het werd genoemd naar de Italiaanse stad Padova

Op het einde van WO II werd de 'Padua' overgedragen aan de Sovjet-Unie,
als onderdeel van herstelbetalingen

Sinds 1966 is het schip eigendom van het Russische Ministerie voor Visserij,
en wordt gebruikt als opleidingsschip

© Bert Romeling






De beide Russische barken zouden - volgens afsprak met de organisatie -
naar Harlingen komen om daar de Tall Ship Races op te luisteren

Om onverklaarbare redenen zijn ze uitgeweken naar Emden

Jammer voor Harlingen maar Delfzijl kreeg - geheel onverwacht- een 'Little Delfsail'


SEDOV
Bouwjaar 1921, imonummer 7946356

Oorspronkelijk 'Magdalene Vinnen II' een Russische stalen viermastbark met hulpmotor

Het grootste nog zeilende traditionele zeilschip en het op één na grootste zeilschip
ter wereld
Alleen de nieuw gebouwde 'Royal Clipper' is nog groter

Het schip is genoemd naar de Russische marineofficier en poolonderzoeker Georgi Sedov
Lengte schip 117,50 meter, breedte schip 14,70 meter, diepte schip 6,70 meter
Zeiloppervlak 4192 m2, aantal masten 4, thuishaven is Moermansk

© Bert Romeling