van Abis Shipping aan de Nieuwe Vissershaven van Harlingen de
doopplechtigheid plaatsgevonden van de Abis Dover
(PBYV, bouwnummer 106, imo 9613630)
en de Abis Dublin (PCKG, bouwnummer 107, imo 9613642).
Na oplevering van beide schepen bestaat de vloot van het nog
maar 5 jaar bestaande Abis Shipping uit 14 schepen.
De Abis Dover werd gedoopt door mevrouw Marianne Vossenberg,
partner van de heer Bart van der Meer, directeur van de Noordelijke Participatiemaatschappij, waarna de doopceremonie van
de Abis Dublin werd verricht door mevrouw Willemien Dijkstra-van Eck,
echtgenote van de heer Biense Dijkstra, directeur Bouwgroep
Dijkstra Draisma.
De multipurpose heavy cargo schepen zijn van het type VG6000-E die
zijn ontworpen door Vuyk Engineering in Groningen in nauwe
samenwerking met Amasus Shipping in Delfzijl, Jaguar Shipping
op Vlieland, Alewijnse Noord in Drachten en een groot aantal
noordelijke subcontractors.
Het eerste schip van de serie was de Jaguar
(bouwnummer 105, imo 9613628) die op 1 juni 2012 werd opgeleverd.
De casco’s worden gebouwd bij Partner Sp z.o.o., Szczecin, waarna
de afbouw plaats vindt in Harlingen door Shipkits.
Vuyk Engineering en Shipkits behoren tot de Central Industry Group
in Groningen. Naast het vervoer van projectlading, waarbij ook
als open schip zonder luiken gevaren kan worden, is dit type
schip bovendien inzetbaar voor de meest uiteenlopende werkzaamheden
in de offshore.
De belangrijkste gegevens van de VG6000-E zijn:
tonnages: 5198 bt, 1997 nt en 6000 dwt;
afmetingen: L.o.a. (l.l.) x B x H (dg) = 107,20 (99,57) x 16,00
x 9,30 (6,45) meter. De kruiplijn is 35,00 meter.
Het ruim heeft als afmetingen: 80,00 x 12,00 x 9,80 meter
en een ruiminhoud van 7999 m³.
De containercapaciteit is 266 teu waarvan 138 teu op de luiken.
De energievoorziening is diesel-electrisch en bestaat uit zes
Scania-dieselgeneratoren, elk met een vermogen van 535 kW,
o.a. voor het aandrijven van twee roerpropellers voor een
snelheid van 12 knopen.
De schepen zijn uitgerust met twee boegschroeven en in
combinatie met de twee roerpropellers kan hiermee DP1 worden
gemanoeuvreerd, terwijl opwaardering naar DP2 tot de
mogelijkheden behoort.
Het casco van de Abis Dover kwam op 22 maart 2012 gesleept
door de Duitse mslb Taucher O'Wulf 5 in Harlingen aan.
De eerste proefvaart (o.a. stuur- en ankerproeven, noodstop,
duurproef, inregelen navigatie-apparatuur en diesel-electrische
installatie) werd door de Abis Dover gemaakt vanuit Harlingen
op 4 september.
De tweede proefvaart werd gehouden op 6 en 7 september voor het
inregelen en afnemen van de DP1 apparatuur.
De Abis Dover is na de doop opgeleverd, de Abis Dublin,
waarvan het casco 11 juli achter de mslb. Taucher O'Wulf 3
in Harlingen is aangekomen, volgt in de tweede week december 2012.
De Abis Dover vertrekt 15 september onder commando van
kapitein Henk Bethlem van Harlingen naar Muuga om projectlading
in te nemen voor Egypte.
Van het type VG6000-E zijn nog twee schepen,
de Abis Duisburg (PCPT, bouwnummer 110, imo 9658094)
en Abis Dundee (PCPU, bouwnummer 111, imo 9658109) in aanbouw
voor Abis Shipping met oplevering in 2013.
Ter gelegenheid van de dubbeldoop en het vijfjarig bestaan van
Abis Shipping werd voor ca. 300 genodigden een denderend feest
gegeven in het ruim van de Abis Dover.
© Gerrit J. de Boer, Amstelveen » foto groot? klik op foto
6/7 september 2012 proefvaart op de Waddenzee en de Noordzee
Abis Dover
Bouwjaar 2012, bouwnummer 106, imonummer 9613630
casco gebouwd bij Partner Sp. z.o.o. in Stettin.
De afbouw vond plaats aan de kade in Harlingen voor
het kantoor van Abis Shipping.
© Gerrit J. de Boer - Amstelveen
In Harlingen zijn te zien:
- Abis Dublin in afbouw
© Gerrit J. de Boer - Amstelveen
- Polaris
- CombiFreighters Haringvliet en Tjonger.
- De nog zonder naam Hoogvliet
- DT 8000 met bouwnummer 9393