Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Polaris gedoopt

10 oktober 2012 vanaf 11.15 uur ontwikkelde een ware vlootschouw
van zeker zo'n 30 a 40 kleine zeilschepen.
De vloot verzamelde zich rond de nieuw loodsboot 'Polaris'
die aan de Holland Amerikakade (en niet meer de Wilhelminakade)
lag afgemeerd.
De nieuwe loodsboot is door Koningin Beatrix om 12.00 uur gedoopt.

Het formeren van de vloot met geheel rechts
aan de Holland Amerikakade afgemeerd de 'Polaris'.


© Bert Lamers




Vlootschouw compleet, met vooraan de fraaie witte 3-master 'Artemis'.




Vlootshow afgerond en nu op weg naar zee. Het tweede schip
(met zwarte romp) is de indrukwekkende driemaster 'Gulden Leeuw'.




© Wim Korndörffer - Rotterdam




POLARIS
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9496915, grt: 2501, roepnaam: PBZN
Eigenaar: Loodswezen Materieel B.V., Rotterdam
Beheer: Nederlands Loodswezen B.V.
Gebouwd: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 324
LxBxH: 81,20 x 13,30 x 7,95 meter, snelheid: 16,0 knoop

© Wim Korndörffer - Rotterdam » meer op • Extra




Nieuwe vloot voor loodsen

De Nederlandse loodsdiensten zullen in de toekomst minder vaak
gestaakt hoeven te worden dankzij de introductie van een nieuwe
generatie loodsvaartuigen.

Dat zei voorzitter Eric van Dijk bij de doop van de nieuwe
loodsboot ‘Polaris’ door koningin Beatrix woensdag in Rotterdam.
Jaarlijks moet het beloodsen van zeeschepen van en naar de Nederlandse zeehavens naar schatting zo’n twintig dagen stilgelegd worden als er teveel wind en te hoge golven staan. Van Dijk verwacht dat dat met de nieuwe schepen ‘minstens door de helft gaat’. Een hogere beschikbaarheid van de loodsdiensten is volgens hem belangrijk voor de concurrentiepositie van de zeehavens.

© Gerrit J. de Boer - Amstelveen








Het totale investeringsprogramma van het loodswezen heeft een waarde van honderd miljoen euro en omvat drie stationsschepen, de loodsboten en vijf loodstenders. Alle schepen worden door de Friese werf Barkmeijer gebouwd en moeten in de loop van 2014 in de vaart zijn. Daarmee wordt het grootste deel van de vloot van het loodswezen vervangen.

© Bron: Nieuwsblad Transport