Alaska
bouwjaar 1977, 3124 gt., IMO nr. 7507033
Eigenaar Warden Partners Ltd. (Ice Reefers Group)
Gebouwd als Pep Ice gebouwd bij de
Ex 'Inforte', ex 'Elena D', ex 'Global Reefer', ex 'Ice Flower',
ex 'Pep Ice'
2011 bij Dockside B.V. in IJsselmonde herdoopt als 'Alaska',
vlag Belize, roepnaam V3JL2
Edwin Trommel a/b van 'Sunergon'
De Ice Flowers raakte als gevolg van voortstuwingsproblemen
in de nacht van 30 september op 1 oktober 2008 op drift. Het koelschip bevond zich toen op tachtig kilometer ten noorden van Den Helder en was van Sint Petersburg onderweg naar Brest om een diepriesvlees te laden.
Omdat het 91 meter lange koelschip in de richting van een gasproductieplatform van Total dreef, werd besloten de platformbemanning met helikopters te evacueren.
Verder ging de Waker op pad om de Ice Flowers hulp te bieden. Op dat moment stond er een zuidwesterstorm. Toen bleek dat het koelschip het platform op zo’n 500 meter zou gaan passeren, werd de evacuatie van de offshorewerkers gestaakt.
Svitzer Salvage (voorheen Wijsmuller Salvage) kwam met de eigenaren een Lloyd’s Open Form bergingscontract op basis van no cure-no pay overeen, waarna de Waker de Ice Flowers aan de tros nam en naar Den Helder sleepte.
Hier gezien op 5 maart 2007 bij de Velsen terminal
als Ice Flowers
© Patrick Blankwaard
22 september 2010 afgemeerd bij Dockside Shipyard, IJsselmonde
© Koos Goudriaan - Krimpen a/d IJssel
26 oktober 2010 bij Dockside Shipyard, IJsselmonde
© Koos Goudriaan - Krimpen a/d IJssel
2 mei 2011 als Alaska bij Dockside Shipyard, IJsselmonde
5 mei 2011 vertrek uit de Rijnmond
© Koos Goudriaan - Krimpen a/d IJssel