Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Bij de "Hoek"

9 juni 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

M.P.R. 1
Bouwjaar 2010, imonummer 9586409, grt 254
Eigenaar Multicat MPR 1 B.V., Rotterdam (Wim & Peter Moree)
Manager Marine Projects B.V., Rotterdam
Gebouwd Neptune Shipyards B.V., Aalst / 372
LxBxH 26.48 x 11.00 x 3.20 meter
Vermogen 2638 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam
Indienst 19-07-2010

© Kees Torn

MRP 1  aweb


9 juni 2013 inkomend Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
de George Stephenson

Servaas Strik, uit ‘s-Gravenzande besloot ruim tien jaar geleden om zijn passie als verzamelaar van stoomketels van schepen, te richten op het bouwen van een nieuw schip en dat schip uit te rusten met de meest ingenieuze en toch functionele relikwieën uit zijn verzameling Dit als een eresaluut aan de vindingrijkheid van de mensheid, en een vorm van protest tegen het oorspronkelijke lot om die prachtige stukken na de sloop op de afvalberg te storten.
In december 2006 vroeg hij vergunning aan om een loods te bouwen waarin zijn schip kon worden afgebouwd.

Tegelijkertijd werd met bouw van het casco begonnen op een scheepswerf van een befaamd en oud (150 jaar) familiebedrijf.
Op vrijdag 2 november 2007 vond de feestelijke kiellegging plaats bijgewoond door circa 100 genodigden en supporters van de moedige bouwer. Jack, kleinzoon van de bouwer verrichtte de rituele handeling.

Eén van de bijzonderheden van de 'George Stephenson' is dat naast de diesel als aandrijving er ook een stoomketel met stoommachine is opgesteld. Die stoommachine komt van een heuse “Clyde puffer”. Ook de stoomketel en de stoommachine waren toen te bezichtigen. Ook waren er mooie voorbeelden te zien van betimmeringen, van laswerk en het bijna vergeten klinkwerk met speciaal aangemaakte klinknagels.
De naamgever van het schip, had Strik gekozen.
Hij koos voor 'George Stephenson' de beroemde uitvinder en ontwikkelaar van met stoom aangedreven locomotieven, de pionier van de spoorwegen gedurende de eerste helft van de 19de eeuw. 


Iets wat blijkbaar nog niemand was opgevallen:
de band om de schoorsteen van de ‘George Stephenson’ is die
zoals hij gevoerd werd door de inmiddels niet meer bestaande
Engelse rederij Frank C. Strick & Co. Ltd. uit Londen.

Destijds bekend om hun schepen (namen eindigend op –stan) met
zwaar laadgerei i.v.m. vervoer van zware stukken voor
olieraffinaderijen naar de Perzische Golf, een gebied waar deze
rederij in lijndienst op voer.
Later is de rederij opgegaan in de P&O Shipping General Cargo Division.
De schoorstenband is dus ongetwijfeld een leuke
verwijzing naar de naam van Servaas Strik.
Peter Zanen

© Kees Torn

GEORGE STEPHENSON