en tewaterlating loodsvaartuig 'Procyon'.
Mevrouw Willy Stroobosscher heeft vanmiddag de doophandeling verricht van de nieuwe aluminium loodstender ‘Lyra’. Aansluitend onthulde mevrouw Eline Wielaard op spectaculaire wijze de naam van de loodsboot ‘Procyon’ en ging het schip met daverende plons te water.
De nieuwe aluminium tender 'Lyra' en de loodsboot (Pilot Station Vessel) valt binnen het totale vlootvernieuwingsprogramma van het Nederlands Loodswezen. De inzet van deze nieuwe vaartuigen verbetert de haventoegankelijkheid. Het Loodswezen levert hiermee een belangrijke bijdrage aan het succes van de zeehavens.
De aluminium jetgedreven tender ‘Lyra’ is de tweede in de nieuwe serie van de L-klasse en vervangt de huidige ‘Discovery’-klasse.
Deze aluminium tenders worden in alle Nederlandse zeehavens ingezet.
LYRA
Bouwjaar 2013, MMSI: 244780376
Lengte x Breedte: 23 m x 6 m
Vlag: Netherlands [NL], roepnaam: PCQT
25 mei 2013 tewater gelaten
in opdracht voor Barkmeijer Shipyards B.V. (330)
loodstender bestemd voor het Loodswezen Nederland B.V.
© Willem Wilstra
De 'Procyon' is het derde grote loodsvaartuig of Pilot Station Vessel dat door Barkmeijer gebouwd wordt voor het Loodswezen. De eerste, de 'Polaris' is in december 2012 in dienst gesteld. De tweede, de 'Pollux' wordt momenteel in Harlingen afgebouwd en wordt in augustus 2013 aan het Loodswezen geleverd. Nummer drie, de 'Procyon', wordt in juni 2014 geleverd.
Barkmeijer bouwt drie grote loodsvaartuigen en vijf loodstenders voor het Nederlands Loodswezen.
De vijf tenders worden in Groningen afgebouwd in combinatie met
No Limit Ships. Van deze vijf tenders zijn er drie aluminium
(L-klasse, Lynx, Lyra en Lacerta) en twee stalen tenders (H-klasse) Hercules en Hydra). De twee stalen tenders zijn speciaal ontworpen om ook onder lichte ijsomstandigheden te kunnen beloodsen. Deze tenders zijn speciaal ontwikkeld voor de noordelijke havens Harlingen, Delfzijl en Eemshaven.
Het bouwprogramma geeft een sterke impuls aan de scheepsbouw in het Noorden. Bij het bouwprogramma zijn zo’n 25 toeleveranciers uit Friesland, Groningen en Drenthe betrokken. [Loodswezen Nederland]