Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Voormalige Padua

3 juli 2014 aankomst op de Waddenzee met bestemming Harlingen

KRUZENSTHERN
Bouwjaar 1926, vlag Rusland
(soms met, en soms zonder h, als 'Kruzenstern')

© Karel Eisses

Kruzenstern-1926-ex-Padua-1

Het schip liep op 11 juni 1926 van stapel onder de naam 'Padua'
op de scheepswerf Tecklenborg in Wesermünde (Bremerhaven) in
Duitsland. Het werd genoemd naar de Italiaanse stad Padova.

Het Duitse vrachtschip 'Padua' maakte samen met de 'Pamir',
de 'Passat', de 'Preussen', de 'Pommem' en de 'Peking' deel uit van
de Flying P-Line. Deze schepen vaarden voor rederij Laeisz.

Allen waren ze op dezelfde manier geschilderd, namelijk in de
kleuren van de vlag van het Germaanse Rijk: zwart boven de
waterlijn, wit op de waterlijn en rood onder de waterlijn.

De 'Padua' werd ingezet als vrachtschip en moest onder andere
bouwmaterialen vervoeren naar Zuid-Amerika.
Haar maidentrip ging naar Chili. Op de terugweg bracht het schip
salpeter mee en vaarde het rond Kaap Hoorn.
Het schip werd ook ingezet om naar Australië te varen.
Daar moest de Padua tarwe gaan halen.

Tijdens de oorlog werd het schip met een kanon uitgerust maar
het kwam niet in actie tegen de geallieerden.

Op het einde van WO II werd de 'Padua' overgedragen aan de
Sovjet-Unie, als onderdeel van herstelbetalingen.

Het nu onder Russische vlag varende schip kreeg een nieuwe
naam: de 'Kruzenshtern', naar de bekende Russische
ontdekkingsreiziger en oceanograaf Adam Johann von Kruzenshtern.

In 1955 kwam het als opleidingsschip in dienst bij de Russische
Marine. Van 1959 tot 1961 lag de 'Kruzenshtern' in Kronstadt bij
Sint-Petersburg en werden er twee hulpmotoren ingebouwd.

Van 1961 tot 1965 deed het schip ook aan hydrografisch en
oceanografisch onderzoek voor de Academie voor Wetenschappen
van de URSS in de Atlantische Oceaan, in de Caraïben en in de
Middellandse Zee.

Sinds 1966 is het schip eigendom van het Russische Ministerie
voor Visserij, waar het eveneens gebruikt wordt als opleidingsschip.

6 juli 2014 bij vertrek uit Harlingen

Kruzenstern-1926-vertrek-Ha