Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
29 januari 2015 te Groningen, wordt weer volledig gerestaureerd
en in de oorspronkelijke staat terug gebracht

TROMP
Bouwjaar 1912, imonummer 5333505
Gebouwd bij Gebr. J. & G. Verstockt, Martenshoek

De voormalige Nederlandse LAMMEGIENA II van H. Schling, Groningen

1914 als LAMMEGIENA II van N. Wijnstok, Hoogezand
1919 als TROMP van D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927 als TROMP van O. Schuitema, Groningen
1936 als TROMP van G. Timmer, Slochteren
1946 als TROMP van Nederlandse Staat, ‘s-Gravenhage
1947 als MARAAT-V van N.V. Zeelichter Thames II, R’dam
1954 als SOLI DEO GLORIA van W. Kalkhuis, Groningen
1962 als SOLI DEO GLORIA van W. Oudman, Groningen
1967 als P.M.I. Navigator als opleidingschip, Philippijnse vlag
1996 als Grazia
2002 als TROMP

© Koos Goudriaan Startpagina meer Archief

Tromp-1912(10)-290115-Groni

Gebouwd als stalen koftjalk
Maart 1934 voorzien dieselmotor 65 pk
N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen

15 april 1945 door Duitsers tot zinken gebracht, na bevrijding
gelicht en gerepareerd
Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zn., Groningen
April 1950 gehermotoriseerd 125 pk

Oktober 1958 verlengd Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten
brt 165, nrt 98,draagvermogen 255, lengte 31,86 meter

Tromp-1912(11)-290115-Groni

1967 als 'P.M.I. Navigator' verbouwd
Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten, voorzien oorspronkelijk zeiltuig,
gehermotoriseerd 150 pk
Maart 1967 vertrek naar Manila, niet verder gekomen Gibraltar
12 april 1996 als Grazia in de vaart zandzuiger te Palermo

28 juli 2002 als 'Tromp' gearriveerd in dokschip te Rotterdam (eigenaar Chr. Woestenburg)
7 augustus 2002 verhaald via Amsterdam naar Harlingen voor herstel als charterschip

Tromp-1912(12)-290115-Groni

Stand van zaken op 18 oktober 2008 in Groningen bij de restauratie

© Koos Goudriaan Startpagina meer Archief

SONY DSC