Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Herdoopt

SMIT-LLOYD 23
Imonummer 7396692, 18-4-1975 te water gelaten,
20-6-1975 opgeleverd Scheepswerf "Waterhuizen" B.V., J. Pattje,
Waterhuizen (310) als BROCO PEARL
aan K/S A/S Broco & Co., Haugesund-Noorwegen,
in beheer bij Helge Kyvik, roepsein JXYT,
sleepboot/bevoorradingschip,
496 BRT, 277 NRT, 698 DWT
58,86 (51,31) x 12,02 x 6,51 x 4,090 meter
2.900 EPK, 2.134 kW, 2 x V-10 cyl, 4 tew, 225 x 300, 800 omw/min.,
vertraagd naar 344 omw/min., Alpha 10V23LVO,
Alpa-Diesel A/S, Frederikshavn #12462 en #12463

1979 verkocht aan Smit-Lloyd B.V., Rotterdam,
23-3-1979 bij van der Giessen-de Noord B.V., Alblasserdam
gedoopt SMIT-LLOYD 23 door mevr. W. Bakker-de Boer
(echtgenote van plv. hoofd nautische dienst),
na de doop vertrokken naar IJmuiden,
29-3-1979 de koop effectief, roepsein PHOK

1981: 495 BRT, 277 NRT, 698 DWT.
9-1984 aanvang verbouwing tot onderhoudsschip voor de offshore
bij Merewido B.V., Dordrecht en Van der Giessen-de Noord B.V.,
Alblasserdam

19-11-1984 verkocht aan Smit International Sleepboot
Maatschappij “Poolzee” B.V., Rotterdam,
in beheer bij Smit Tak Internationaal Zeesleep- en
Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam,
1-1985 verbouwing gereed, 551 BRT, 168 NRT, 915 DWT,
11-1-1985 te Maassluis gedoopt SMIT MAASSLUIS
door mevr. Van Es-Hamoen (echtgenote burgemeester van Maassluis)
en in de vaart gebracht, roepsein PHNG,
ingezet voor onderhoudswerk in de Arabische Golf

19-1-1986 bij Kharg in de Perzische Golf getroffen door een
Irakese raket, 1 slachtoffer, naar Dubai gesleept voor reparatie

7-5-1986 als SMIT MAASSLUIS verkocht Maasmain B.V., Rotterdam,
beheer Smit Tak Internationaal Zeesleep- en Bergingsbedrijf B.V.

1988 als SMIT MAASSLUIS
verkocht aan Smit Tak Offshore Services B.V., Nassau-Bahamas,
roepsein C6HC8

24-11-1988 verkocht aan Teknik Lengkap Sendirian Berhad,
Port Kelang-Maleisië,
in beheer Smit Tak Towage & Salvage (S) Pte. Ltd., Singapore,
roepsein 9MBD4, herdoopt TEKNIK SAMUDRA

1994 1.096 GT, 329 NT, 915 DWT.
1995 in beheer bij TL Geosciences (S) Pte. Ltd., Singapore.

2000 als TEKNIK SAMUDRA
verkocht aan TL Geosciences Sendirian Berhad, Port Kelang-Maleisië,
in beheer bij TL Geosciences (S) Pte. Ltd., Singapore

4-2015 herdoopt SAPURAKENCANA SAMUDRA

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 10 oktober 2015

19 januari 1986 om 11.35 L.M.T getroffen door een exocet rakket,
terwijl het schip onderweg was van Sharjah Port naar een locatie
in het noorden van de Perzische Golf


© Jaap Bootsma