Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
© Teun van der Zee
LINDA-M
Bouwjaar 1957, imonummer 5371480, grt 498
Eigenaar J.P. Mastenbroek, Spijkenisse
Manager Linda M. Shipping B.V.
Gebouwd Grol's Scheepswerven N.V., Zuidbroek / 46
LxBxH 57.49 x 8.59 x 3.29 meter
Vermogen 395 pk, snelheid 9.5 knoop, roepnaam PFPJ
In dienst 00-04-1979
Eerst
11 juni 1957 als TWIN van P. Hendriks, Groningen
25 december 1960 te Gravesend brand aan boord in accommodatie
Januari 1961 gerepareerd
A. Vuijk & Zn.'s Scheepswerven N.V., Capelle a/d IJssel
September 1970 als TWIN van
N.V. Noord-Nederlandse Scheepvaart- & Handelmaatschappij, Groningen
November 1975 als TWIN
van Scheepvaart Maatschappij Twin, Rotterdam
November 1978 als LINDA-M van Lindam B.V., Rotterdam
Mutatie
1982 / Twin
1984 / Tyche
23 november 1985 op reis Dordrecht naar Selby
op 50 mijl van IJmuiden op de Noordzee lek gesprongen
en vergaan in de positie van 52.28 NB - 03.17 OL,
daarbij de bemanning gered door Duits ms Heljo
Thuishaven Werkendam
30 januari 2015 te IJmuiden onderweg vanaf Amsterdam naar Bremen
FILIA NETTIE
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9488827, gt: 2170
Eigenaar: Filia Shipping Company B.V., Werkendam
(W.A. van Berchum)
Beheer: Werkendam Shipping Company B.V.
Casco: Sainty Shipbuilding (Jiangdu) Corp. Ltd.
Gebouwd: Instalho Scheepsreparatiebedrijf K.C. Hooge / 2004008
LxBxH: 89,99 x 13,85 x 5,55 meter
Vermogen: 1957 pk, snelheid: 13,0 knoop, roepnaam: PIPK
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
FILIA NETTIE
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9488827, gt: 2170
Eigenaar: Filia Shipping Company B.V., Werkendam
(W.A. van Berchum)
Beheer: Werkendam Shipping Company B.V.
Casco: Sainty Shipbuilding (Jiangdu) Corp. Ltd.
Gebouwd: Instalho Scheepsreparatiebedrijf K.C. Hooge / 2004008
LxBxH: 89,99 x 13,85 x 5,55 meter
Vermogen: 1957 pk, snelheid: 13,0 knoop, roepnaam: PIPK
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Voormalige Northern Explorer
30 januari 2015 in IJmond aan Zijkanaal A de Velsenterminal
GREEN EXPLORER
Bouwjaar 1991, imonummer 8922242, grt 3999
Eigenaar Green Shipping AS, Nassau
Manager Green Management Sp. z o.o.
Werf N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 1031
LxBxH 109.85 x 15.84 x 9.33 meter
Vermogen 7001 pk, snelheid 16.5 knoop, roepnaam C6VZ4
De voormalige Nederlandse NORTHERN EXPLORER
Motorschip Northern Explorer B.V., Breskens
(Vroon B.V., Breskens)
November 2006 verkocht, 29 januari 2007 herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
GREEN EXPLORER
Bouwjaar 1991, imonummer 8922242, grt 3999
Eigenaar Green Shipping AS, Nassau
Manager Green Management Sp. z o.o.
Werf N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 1031
LxBxH 109.85 x 15.84 x 9.33 meter
Vermogen 7001 pk, snelheid 16.5 knoop, roepnaam C6VZ4
De voormalige Nederlandse NORTHERN EXPLORER
Motorschip Northern Explorer B.V., Breskens
(Vroon B.V., Breskens)
November 2006 verkocht, 29 januari 2007 herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Gebouwd in Hoogezand
30 januari 2015 aankomst te Harlingen
FERRO
Bouwjaar 1991, imonummer 9005730, gt 1986
Bouwwerf Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 564
LxBxH 88.15 x 14.18 x 6.35 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam 8PAJ7
Heeft van 1991 t/m 1993 in beheer gevaren
bij Kustvaartbedrijf Moerman B.V., Rotterdam
Van 1993 t/m 2001 in beheer bij I.S.M.A. B.V., Rotterdam,
nu varend voor Wilson onder de vlag van Barbados
FERRO
Bouwjaar 1991, imonummer 9005730, gt 1986
Bouwwerf Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 564
LxBxH 88.15 x 14.18 x 6.35 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam 8PAJ7
Heeft van 1991 t/m 1993 in beheer gevaren
bij Kustvaartbedrijf Moerman B.V., Rotterdam
Van 1993 t/m 2001 in beheer bij I.S.M.A. B.V., Rotterdam,
nu varend voor Wilson onder de vlag van Barbados
Bouwnummer 741
Eigenaar en vlag veranderd
EKARMA
Bouwjaar 2011, imonummer 9630016, grt 6601, dwt 8232
Eigenaar Volcano Shipping N.V., Willemstad, Curaçao
Manager Femco-West Ltd.
Gebouwd Shaanxi Diesel Engine Heavy Industry Co. Ltd.
LxBxH 116.23 x 18.00 x 10.40 meter
Vermogen 3397 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PJLK
In dienst 15 januari 2013, ex naam CHUN HE (2012)
19 januari 2015 (e) eigenaar RS Bulk Ltd. (Femco-West Ltd.)
21 januari 2015 (v) vlag Liberia, thuishaven Monrovia,
roepnaam D5HW8
Informatietip René Cornel
20 januari 2014 op het Kieler kanaal bij Fischerhütte
Bouwjaar 2011, imonummer 9630016, grt 6601, dwt 8232
Eigenaar Volcano Shipping N.V., Willemstad, Curaçao
Manager Femco-West Ltd.
Gebouwd Shaanxi Diesel Engine Heavy Industry Co. Ltd.
LxBxH 116.23 x 18.00 x 10.40 meter
Vermogen 3397 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PJLK
In dienst 15 januari 2013, ex naam CHUN HE (2012)
19 januari 2015 (e) eigenaar RS Bulk Ltd. (Femco-West Ltd.)
21 januari 2015 (v) vlag Liberia, thuishaven Monrovia,
roepnaam D5HW8
Informatietip René Cornel
20 januari 2014 op het Kieler kanaal bij Fischerhütte
29 januari 2015 te Groningen, wordt weer volledig gerestaureerd
en in de oorspronkelijke staat terug gebracht
TROMP
Bouwjaar 1912, imonummer 5333505
Gebouwd bij Gebr. J. & G. Verstockt, Martenshoek
De voormalige Nederlandse LAMMEGIENA II van H. Schling, Groningen
1914 als LAMMEGIENA II van N. Wijnstok, Hoogezand
1919 als TROMP van D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927 als TROMP van O. Schuitema, Groningen
1936 als TROMP van G. Timmer, Slochteren
1946 als TROMP van Nederlandse Staat, ‘s-Gravenhage
1947 als MARAAT-V van N.V. Zeelichter Thames II, R’dam
1954 als SOLI DEO GLORIA van W. Kalkhuis, Groningen
1962 als SOLI DEO GLORIA van W. Oudman, Groningen
1967 als P.M.I. Navigator als opleidingschip, Philippijnse vlag
1996 als Grazia
2002 als TROMP
© Koos Goudriaan • Startpagina • meer Archief
Gebouwd als stalen koftjalk
Maart 1934 voorzien dieselmotor 65 pk
N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen
15 april 1945 door Duitsers tot zinken gebracht, na bevrijding
gelicht en gerepareerd
Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zn., Groningen
April 1950 gehermotoriseerd 125 pk
Oktober 1958 verlengd Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten
brt 165, nrt 98,draagvermogen 255, lengte 31,86 meter
1967 als 'P.M.I. Navigator' verbouwd
Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten, voorzien oorspronkelijk zeiltuig,
gehermotoriseerd 150 pk
Maart 1967 vertrek naar Manila, niet verder gekomen Gibraltar
12 april 1996 als Grazia in de vaart zandzuiger te Palermo
28 juli 2002 als 'Tromp' gearriveerd in dokschip te Rotterdam (eigenaar Chr. Woestenburg)
7 augustus 2002 verhaald via Amsterdam naar Harlingen voor herstel als charterschip
Stand van zaken op 18 oktober 2008 in Groningen bij de restauratie
© Koos Goudriaan • Startpagina • meer Archief
en in de oorspronkelijke staat terug gebracht
TROMP
Bouwjaar 1912, imonummer 5333505
Gebouwd bij Gebr. J. & G. Verstockt, Martenshoek
De voormalige Nederlandse LAMMEGIENA II van H. Schling, Groningen
1914 als LAMMEGIENA II van N. Wijnstok, Hoogezand
1919 als TROMP van D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927 als TROMP van O. Schuitema, Groningen
1936 als TROMP van G. Timmer, Slochteren
1946 als TROMP van Nederlandse Staat, ‘s-Gravenhage
1947 als MARAAT-V van N.V. Zeelichter Thames II, R’dam
1954 als SOLI DEO GLORIA van W. Kalkhuis, Groningen
1962 als SOLI DEO GLORIA van W. Oudman, Groningen
1967 als P.M.I. Navigator als opleidingschip, Philippijnse vlag
1996 als Grazia
2002 als TROMP
© Koos Goudriaan • Startpagina • meer Archief
Gebouwd als stalen koftjalk
Maart 1934 voorzien dieselmotor 65 pk
N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen
15 april 1945 door Duitsers tot zinken gebracht, na bevrijding
gelicht en gerepareerd
Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zn., Groningen
April 1950 gehermotoriseerd 125 pk
Oktober 1958 verlengd Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten
brt 165, nrt 98,draagvermogen 255, lengte 31,86 meter
1967 als 'P.M.I. Navigator' verbouwd
Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten, voorzien oorspronkelijk zeiltuig,
gehermotoriseerd 150 pk
Maart 1967 vertrek naar Manila, niet verder gekomen Gibraltar
12 april 1996 als Grazia in de vaart zandzuiger te Palermo
28 juli 2002 als 'Tromp' gearriveerd in dokschip te Rotterdam (eigenaar Chr. Woestenburg)
7 augustus 2002 verhaald via Amsterdam naar Harlingen voor herstel als charterschip
Stand van zaken op 18 oktober 2008 in Groningen bij de restauratie
© Koos Goudriaan • Startpagina • meer Archief
Thuishaven Sneek
29 januari 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west
FRISIUM
Bouwjaar: 1992, imonummer: 9013048, gt: 1786
Eigenaar: Beheermaatschappij Frisium B.V., Sneek
Beheer: Boomsma Shipping B.V., Sneek
Manager: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Gebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 430
LxBxH: 87,00 x 12,41 x 4,90 meter
Vermogen: 1740 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: PHYQ
© Frans de Lijster
FRISIUM
Bouwjaar: 1992, imonummer: 9013048, gt: 1786
Eigenaar: Beheermaatschappij Frisium B.V., Sneek
Beheer: Boomsma Shipping B.V., Sneek
Manager: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Gebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 430
LxBxH: 87,00 x 12,41 x 4,90 meter
Vermogen: 1740 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: PHYQ
© Frans de Lijster
Thuishaven Werkendam
29 januari 2015 te IJmuiden
vanuit de Noordersluis onderweg naar Engeland
VANTAGE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9375111, gt: 3871
Eigenaar: Vantage C.V., Werkendam (Erik van der Wiel)
Manager: VMS Shipping B.V., Winschoten
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 738
LxBxH: 99,97 x 15,85 x 8,85 meter
Vermogen: 4455 pk, snelheid: 15,0 knoop, roepnaam: PBMC
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
vanuit de Noordersluis onderweg naar Engeland
VANTAGE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9375111, gt: 3871
Eigenaar: Vantage C.V., Werkendam (Erik van der Wiel)
Manager: VMS Shipping B.V., Winschoten
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 738
LxBxH: 99,97 x 15,85 x 8,85 meter
Vermogen: 4455 pk, snelheid: 15,0 knoop, roepnaam: PBMC
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE