Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Bestemming Botlek

29 augustus 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

SPUIGRACHT
Bouwjaar 2001, imonummer 9202534, grt 16639
Eigenaar Rederij Spuigracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Stocznia Sczcecinska, Sczcecin - B587/IV/4
LxBxH 173.18 x 25.20 x 14.61 meter
Vermogen 16415 pk, snelheid 20.0 knoop, roepsein PBBB

© Koos Goudriaan

Spuigracht '01(14) 16639gt Imo 9202534 NLD 290815 NwWaterweg©KoosGoudriaan

Spuigracht '01(16) 16639gt Imo 9202534 NLD 290815 NwWaterweg©KoosGoudriaan

Bestemming Tanger

28 augustus 2015 op de Westerschelde bij Vlissingen

ELAN
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9315006, grt: 9981
Eigenaar: ms "Elan" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd: J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1244
LxBxH: 134.44 x 22.50 x 11.30 meter
Vermogen: 11424 pk, snelheid: 18.5 knoop, roepsein: PHCZ

Ex. naam OOCL ST. PETERSBURG tot 11 november 2013 (GL)

© Lucien van der Horn

elan

Voormalige Deo Volente

29 augustus 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

EEMS TRAVELLER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9218234, gt: 2137
Eigenaar: Eems Traveller B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 330
LxBxH: 90,78 x 13,75 x 4,35 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,5 knoop, roepsein: PECH,
Indienst: 24-02-2011

Eerst DEO VOLENTE 2000 - 2005, CORAL SEA 2005 - 2011

© Koos Goudriaan

Eems Traveller '00(16) 2137gt Imo 9218234 NLD 290815 NwWaterweg©KoosGoudriaan

Voormalige Maassluis

28 augustus 2015 op de Westerschelde bij Vlissingen

KATTENMEER
Bouwjaar 1938
Eigenaar H.J.T. Rogge, Tholen
Lxbx 16,00 meter x 4,00 meter x 1,50 meter

Eerst voor Rijkswaterstaat genaamd 'Maassluis'
en heeft tot 1965 de boeien en lichtopstanden op de Nieuwe Waterweg
van gas voorzien
Nadat het elektrisch gemaakt werd heeft het schip als 'Kattenmeer'
20 jaar dienst gedaan op de rivier de IJssel en het Ketelmeer
om daar de verlichting te onderhouden.
Sinds 1988 in het bezit van de huidige eigenaar

© Lucien van der Horn

Kattenmeer

Bestemming Dordrecht

29 augustus 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

ELISABETH-S
Bouwjaar 1997, imonummer 9148130, grt 1905
Eigenaar B.V. Motorschip Elisabeth-S, Kampen
Manager H. Steenstra, Genemuiden
Gebouwd Peters-Ysselmeer B.V., Kampen / 440
Casco Ceskoslovenska Plavba Labska (CPSL), Decin
LxBxH 88.62 x 12.60 x 5.30 meter
Vermogen 1360 pk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PCEM

© Koos Goudriaan

Elisabeth-S '97(3) 1905gt Imo 9148130 NLD 290815 NwWaterweg©KoosGoudriaan

Elisabeth-S '97(4) 1905gt Imo 9148130 NLD 290815 NwWaterweg©KoosGoudriaan

Voormalige Cito

28 augustus 2015 op het Noordzeekanaal
onderweg vanaf Amsterdam naar zee

WILSON VIVERO
Bouwjaar 2005, imonummer 9268863, grt 3793
Eigenaar Gemini Schiffahrts GmbH & Co KG ms 'Ems', St. John's
Manager Reederei Eilbrecht GmbH & Co., Emden
Gebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 808
LxBxH 111.40 x 13.35 x 9.10 meter
Vermogen 2774 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein V2DB7

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Wilson Vivero 28aug2015


2-6-2005 opgeleverd als CITO Rederij Cito B.V., Harlingen (C. Switynk)
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

20-4-2007 verkocht en herdoopt als EMS

25-8-2015 gearriveerd te Amsterdam
26-8-2015 herdoopt als WILSON VIVERO

Wilson Vivero 28aug2015b

Bestemming Salacgriva

28 augustus 2015 te IJmuiden uit de Middensluis onderweg naar zee

MARE
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9214006, gt: 2080
Eigenaar: Mare Shipping C.V. / Klaas Snip, Delfzijl
Beheer: Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Casco: Ceskoslovenska Plavba Labska A.S. (CSPL), Decin
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen, bouwnummer 469
LxBxH: 88,95 x 12,50 x 5,65 meter
Vermogen: 1795 pk, snelheid: 10,5 knoop, roepsein: PCBR

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

mare

mare2

Opgeleverd

RED ZED I
Bouwjaar 2015, imonummer 9633977, Heavy Lift Vessel,
aanvankelijk UNITED FAITH 01
voor United Faith Offshore Co. Ltd., 7-2010 contract,
19-12-2012 eerste staal gesneden, 27-5-2013 kiel gelegd,
23-9-2014 te water

21-5-2015 (AB) opgeleverd door Yantai Cimc Raffles Offshore Ltd.
(YCRO-2011-264) als RED ZED I
aan Jiahua Shipping (Hong Kong) Co. Ltd., Curaçao, roepsein PJFU,
beheer Shenzhen Shun Xin Yuan Shipping Co. Ltd., Guangdong, China
37.820 GT, 51.476 DWT
9.660 kW, DMD-MAN B&W 7S46MC-C8.2, Dalian Marine Diesel Co. Ltd.

7-2015 (e) in beheer bij Red Box Energy Services B.V., Rotterdam
(ZPMC-Red Box Energy Services) en
Shenzhen Shun Xin Yuan Shipping Co. Ltd., Guangdong, China

7-2015 vlag Liberia, roepsein D5IU2

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 10 oktober 2015

RED ZED II
Bouwjaar 2015, imonummer 9633989, Heavy Lift Vessel,
aanvankelijk UNITED FAITH 02 voor United Faith Offshore Co. Ltd.,
later in aanbouw als ZHEN HUA 2

19-12-2012 eerste staal gesneden, 20-5-2013 kiel gelegd,
23-9-2014 te water

28-4-2015 (AB) opgeleverd door Yantai Cimc Raffles Offshore Ltd.
(YCRO-2011-265) als RED ZED II
aan Jiahua Shipping (Hong Kong) Co. Ltd., Curaçao, roepsein PJAZ,
beheer Shenzhen Shun Xin Yuan Shipping Co. Ltd., Guangdong, China
37.820 GT, 51.540 DWT
9.660 kW, DMD-MAN B&W 7S46MC-C8.2, Dalian Marine Diesel Co. Ltd.

17-7-2015 (e) in beheer bij Red Box Energy Services B.V., Rotterdam
(ZPMC-Red Box Energy Services) en
Shenzhen Shun Xin Yuan Shipping Co. Ltd., Guangdong, China

7-2015 vlag Liberia, roepsein D5IU3

27-7-2015 vertrokken van Yantai met bestemming Batam

Bron: Scheepsfotoruilbeurs - Foto Heavyliftpfi.com

red zed II
DOCK EXPRESS 11
Bouwjaar 1979, imonummer 7716517, grt 5496
Eigenaar Dock Express 11 B.V., Rotterdam
Manager Dockwise Shipping B.V., Breda
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 967
LxBxH 153.78 x 26.83 x 15.02 meter
Vermogen 8500 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBBU

© Wim Korndörffer Startpagina meer Archief

DOCK EXPRESS 11

Voormalige Hawk Bay

27 augustus 2015 in de Merwehaven te Rotterdam

BALTIC PERFORMER
Bouwjaar 1992, imonummer 9016674, grt 10381
Eigenaar Roycan Overseas Corporation, Monrovia
Beheer Ost West Handel & Schiffahrt, Bremen
(Baltic Reefers, St. Petersburg).
Gebouwd Shikoku Dockyard Co. Ltd., Takamatsu / 864
LxBxH 150.02 x 22.50 x 13.20 meter
Vermogen 13769 pk, snelheid 20.0 knoop, roepsein A8JH9

Opgeleverd als 'Chiquita Sulu', in 1994 'Roman Star',
in 1999 'Roman Bay'
Van 2004 tot eind 2013 in de Seatrade-pool als 'Hawk Bay'

© Patrick Blankwaard

2015-08-27 rotterdam hawk bay (ex roman bay ex roman star ex chiquita sulu) 001 (2)

Voormalige Esprit

Uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

FRI SEA
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9229166, gt: 2601
Eigenaar Fri Sea A.S., Nassau (Kopervik Ship Management AS)
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 333
LxBxH: 91,25 x 13,75 x 6,25 meter
Vermogen: 2652 pk, snelheid: 13,5 knoop, roepsein: C6YB3

De voormalige Nederlandse ESPRIT
van ms Esprit Scheepvaartbedrijf C.V., Harlingen (JR Shipping B.V.)
Roepsein: PFCR, indienst: 17 maart 2001

17 september 2004 verkocht, herdoopt UNION MARS
24 augustus 2009 verkocht, herdoopt FRI SEA

© Koos Goudriaan

Fri-Sea-'01(5)-2601gt-Imo-9

Fri-Sea-'01(8)-2601gt-Imo-9

Bestemming Slite

28 augustus 2015 te IJmuiden vanuit de Zuidersluis onderweg naar zee

LADY NONA
Bouwjaar 2002, imonummer 9243875, grt 1999
Eigenar Beheermaatschappij Timberfleet II B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Niestern Sander B.V., Delfzijl / 910
LxBxH 79.98 x 12.10 x 6.45 meter
Vermogen 1698 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PBGO

Opgeleverd 7 juni 2002 als NONA, 16 november 2009 herdoopt

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

nona

nona2