Twee maal de Wilhelminapier te Rotterdam,
de eerste met ms DINTELDYK
en op 25 mei 2013 met ms ROTTERDAM langs de kant
Tussen 1873 en 1978 bestond de transatlantische verbinding
Rotterdam-New York. Deze speelde vooral een rol in de
landverhuizingen van Europa naar Amerika
Tijdens het bombardement van mei 1940 werd een groot deel van
de gebouwen van de Holland-Amerika Lijn (HAL) aan de
Wilhelminapier verwoest
Na de oorlog ontwierp het architectenbureau
Van den Broek en Bakema een nieuwe passagiershal
Dit karakteristieke gebouw met de zes bogen werd in 1949 geopend
© Wim Korndörffer • Startpagina • Meer Focus
In 1972 staakte de Holland Amerikalijn onder druk van de concurrentie
door de luchtvaart haar lijndiensten vanuit Rotterdam
Eind 1971 vertrok het laatste passagiersschip voor de grote oversteek
vanaf de Wilhelminapier
Eind jaren zeventig vertrok het bedrijf naar de VS
en stortte zich op de cruisevaart
Al die tijd, vanaf begin van de 20ste eeuw zetelde de HAL met het
hoofdkantoor in het gebouw van het huidige Hotel New York op de kop
van de pier
In de aangrenzende hoogbouw Montevideo vinden we sinds begin 2007
de HAL weer terug met het Europese hoofdkantoor
© Wim Korndörffer • Startpagina • Meer Focus