Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004


Collectie Mare Liberum scheepsfotografie

AMELAND
van H.P. Veling in Groningen
Bouwjaar 1941, Imonummer 5014032
Gebouwd bij G & H Bodewes, Martenshoek (318) als PONTO
voor Rederij Ponto (William Pont), Zaandam
Loa 52,83 m, B 8,69 m, H 3,20 m, brt 484, dwt 700
2TE 6 cil. Bolnes (300×400) 450 rpk, 8,5 knoop
In 1941 in Duitse dienst als NETZTENDER 10
Na de oorlog in Hamburg in half gezonken toestand terug gevonden

In 1951 nieuwe motor: 4T 8 cil. MaK (290×420) 450 rpk, 9 knoop
In 1955 AMELAND (roepsein PCON) voor H.P. Veling in Groningen
In 1957 voor Partenreederei ms "Ameland" (Johs. Mantwitz)
in Glückstadt, Duitse vlag, zelfde naam
In 1962 voor Mecklenborch & Ernst Böse in Emden
In 1965 voor Ernst Böse in Emden
In 1968 UDO voor B. Nagel in Emden
In 1969 HANS B voor Hans Böse in Emden
In 1970 NEERMOOR voor Siegfried Bejen in Neermoor
In 1979 voor Intertrader Schiffahrts Gmbh. & Co. in Leer

In 1980 verkocht aan Nederlandse Belangen en te Zoutkamp opgelegd
voor verbouwing tot 3 mastzeilschip, 1981 Aanvang verbouwing:
opbouw gesloopt motor werd verwijderd en boeg aangepast voor
plaatsen boegspriet, van het achterschip werd de verschansing
gedeeltelijk verwijderd voor aanbrengen spiegelkont,
doch na enige tijd verbouwing gestaakt i.v.m.financiële problemen
In 1985 verbouwd tot 3 mast barkentijn voor Groeneweg
In 1987 uit Lloyds Register
In 2001 liggend te Zoutkamp in zeer slechte staat en onafgebouwd
In mei 2002 voor Eduard van der Velden, verhaald van Zoutkamp
naar Lauwersoog voor een dokking
Later verhaald naar Oostmahorn
In februari 2003 gesleept vertrokken vanuit Oostmahorn naar Bremen
om daar ingericht te worden als een restaurantschip
In 2007 hernoemt in DE LIEFDE

Gegevens Groninger Kustvaart na tip Koos Goudriaan