Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004


© Dijkstra - collectie Bas H.F. Spruit

SOLI DEO GLORIA
5.1912 Scheepswerf Gebr. J.& G. Verstockt, Martenshoek ( - )
140 b, 84 n, 210 d - L x B x H = 26,75 x 6,24 x 2,45 meter
Stalen koftjalk, tewaterlating 7 maart 1912; oplevering 7 mei 1912
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 340 Z. GRON. 1927

1912: 'LAMMEGIENA II', Harmannus Schling, Groningen
1914: (7 januari) 'LAMMEGIENA II' Nicolaas Wijnstok, Hoogezand/Groningen
1917: (27 januari) eigenaar N.V. Reederij 'Groote Kustvaart', Delfzijl
1918: (18 november) 'TROMP' Gebr. D.C. & J.G. Mühring, IJmuiden
1927: (18 mei) 'TROMP' Oege Schuitema, Groningen

1934: (maart) in Groningen bij de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven
verbouwd en voorzien van een 4-tew 3-cil dieselmotor van
Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, type SV3M336 (nr. 296789/91) (195 x 315), 65 r.p.k.

1936: (26 september) 'TROMP' Jannes Pattje, Waterhuizen
1936: (9 oktober) 'TROMP' Geert Timmer, Slochteren
1940: (2 maart) aan de ketting gelegd
1940: (7 mei) 'TROMP' N. V. Zeelichter'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam

1941: (4 augustus) onder Duits toezicht geplaatst en voer tot 1944:
op het traject Groningen - Kiel v.v.
1944: in Groningen opgelegd in de Oosterhaven

1945: (15 april) door de Duitsers tot zinken gebracht nabij
het botenhuis van de studentenvereniging in het verbindingskanaal:
het schip zonk maar gedeeltelijk en kon de eerste week na de
bevrijding van Groningen worden geborgen; in Groningen
gerepareerd bij Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zoon

1947: (15 april) 'MARAAT-V' N.V. Zeelichter 'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam

1950: (april) in Rotterdam hij N.V. Scheepswerf H. de Hoog gehermotoriseerd:
4 tew 3 cil dieselmotor Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln (220 x 375), 125 r.p.k.

1954: (24 februari) 'SOLI DEO GLORIA' Wopke Kalkhuis, Groningen

1958: (oktober) in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer
verlengd: 165 b, 98 n, 255 d - L x B x H = 31,86 x 6,24 x 2,45 meter

1962: (16 april) `SOLI DEO GLORIA' Willem Oudman, Thesinge/Groningen

1965: (maart) in Delfzijl bij Deutz gehermotoriseerd:
4 tew 4 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG,
Koln, 125 r.p.k. (afkomstig van de vuurtoren van Vlieland waar
de motor als reserve-aggregaat stond opgesteld)

1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company
Inc., Manila (in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer
gehermotoriseerd: 2 tew 3 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-
Deutzmotoren AG, K6ln (220 x 360), 150 r.p.k., voorzien van
het oorspronkelijk zeiltuig en verbouwd tot opleidingschip.

Het vertrok in maart 1967 voor een tocht van ca. 10.000 mijl naar Manila
Het schip zou via de Middellandse Zee varen,
maar kon door de blokkade van het Suez-kanaal na de zesdaagse
oorlog niet verder dan Gibraltar; verkocht en in de vaart
als vissersvaartuig, later als stenenvisser vanuit Gibraltar

1996: (12 april) als `GRAZIA' in de vaart als zandzuiger met als thuishaven Palermo

In 2000 afgekeurd door de Italiaanse scheepvaartinspectie
In 2002 naar Nederland gehaald door Chris Woestenburg uit Harlingen die het door de 'Condock IV' naar Rotterdam liet brengen
Gesleept naar Harlingen om gerestaureerd te worden

Lag in september 2002 in Leeuwarden met de naam 'Tromp' thuishaven Harlingen om met de restauratie van het ijzerwerk te beginnen bij de werf van Gerard Kroes
Lag eind 2005 nog ongerestaureerd in Leeuwarden

Eind maart 2006 werd het droog gezet op de werf van Jelle Talsma te Osingahuizen om daar weer ingekort te worden op de vroegere lengte

Vervolgens gaat het terug naar Leeuwarden en wordt de TROMP bij het Centrum Vakopleidingen in Leeuwarden gerestaureerd
(Volgens planning zal het schip in 2012 klaar moeten zijn zoals in haar vroegere jaren)

In 2006 werd de Stichting Tromp opgericht door Jelle Talsma en Andre Hamstra
Aan de herstelwerkzaamheden wordt medegewerkt door de Sociale Dienst van Groningen in het project "Werk na Detentie"

De gerestaureerde Tromp was op 06-09-2014 te zien op de havendagen in Delfzijl