Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Voormalige Vechtdiep

28 januari 2017 uitgedokt bij Kon. Niestern Sander B.V., Delfzijl

ZILTBORG
Bouwjaar 2000, imonummer 9224142, grt 4941
Eigenaar Ziltborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 593
LxBxH 118.55 x 15.20 x 8.45 meter
Vermogen 5222 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBWY

© Bert Romeling




De voormalige VECHTDIEP van Scheepvaartonderneming ms Vechtdiep C.V., Groningen
Manager Feederlines B.V., Groningen

6-2-2001 eigenaar Regnant Shipping Ltd., Limassol / Feederlines B.V., Groningen
4-3-2002 vlag Nederland, roepsein PEEC

11-8-2008 eigenaar Beheermaatschappij ms Vechtdiep II B.V., Groningen
In beheer bij Feederlines B.V., Groningen
23-9-2011 (e) onder vlag van Liberia gebracht, roepsein A8ZO9

8-2016 verkocht aan Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

13-12-2016 gearriveerd in Delfzijl bij de Koninklijke Niestern Sander B.V.
12-2016 eigenaar Ziltborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Vlag Nederland, thuishaven Delfzijl, roepsein PBWY
27-12-2016 overdracht eigenaar, herdoopt ZILTBORG

© Bert Romeling

Delfzijl vandaag

28 januari 2017 in dok bij Kon. Niestern Sander,
dit na wat aanpassingen uitgevoerd bij de werf binnendijks

SERKEBORG
Bouwjaar 2012, imonummer 9621534, grt 1520
Eigenaar Noordereems B.V., Delfzijl
Beheer Wagenborg Offshore Operations B.V., Delfzijl
Gebouwd Koninklijke Niestern Sander B.V., Delfzijl / 845
LxBxH 68,20 x 14,30 x 3,15 meter
Vermogen 4590 pk, snelheid 12,5 knoop, roepsein PBPB

© Bert Romeling

Thuishaven Westerbork

28 januari 2017 bij vertrek uit Dordrecht naar zee

IMKE
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9341756, grt: 3990
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Imke, Westerbork / H. van Dijk
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 366
LxBxH: 110,78 x 14,00 x 8,12 meter
Vermogen: 3595 pk, snelheid: 14,0 knoop, roepsein: PHGG

© Koos Goudriaan




Even later de passage van het landhoofd voormalige Barendrechtse brug

© Koos Goudriaan



Bouwnummer 766

28 januari 2017 bij Royal Bodewes te Hoogezand voor verder afbouw

FURUVIK
Imonummer 9781516, bouwnummer 766
Casco gebouwd in Stettin, Polen
Gesleept gearriveerd op 14 november j.l. in Hoogezand

© Kor Sikkema




Voormalige Leuvediep

28 januari 2017 aankomst vanuit Taragona (Spanja) in Delfzijl

LEUVEBORG
Bouwjaar 2008, imonummer 9421063, grt 5624
Eigenaar Leuveborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Huatai Shipbuilding Ltd., Nanjing / 5403
LxBxH 108.20 x 18.47 x 9.00 meter
Vermogen 4080 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PBYR

© Bert Romeling




6-5-2008 opgeleverd als Nederlandse LEUVEDIEP
van Beheermaatschappij ms Leuvediep B.V., Groningen / Feederlines B.V., Groningen

13-7-2011 onder vlag Liberia gebracht, thuishaven Monrovia, roepsein A8ZO5
Eigenaar Leuvediep Shipping Co. Ltd., manager Feederlines B.V, Groningen

8-2016 verkocht aan Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

17-10-2016 gearriveerd te Delfzijl
4-11-2016 gedokt Koninklijke Niestern Sander B.V. te Delfzijl
7-11-2016 officieel overgedragen aan de nieuwe eigenaar

© Bert Romeling

Opgelegd

28 januari 2017 opleghaven Dutch Harbour te 's-Gravendeel,
waar ook o.a. de 'Abis Esbjerg' en de 'WMS Groningen' liggen

CFL PERFECT
Bouwjaar 2009, imonummer 9371854, grt 4106
Eigenaar B.V. Scheepvaartonderneming CFL Perfect, Groningen
Manager CFL Shipmanagement B.V., Amsterdam
Gebouwd Peters Shipyards B.V., Kampen / 818
LxBxH 118.90 x 13.35 x 9.10 meter
Vermogen 2692 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PBTA

© Koos Goudriaan


Bouwnummer 426

28 januari 2017 in afbouw aan het Winschoterdiep

ARKLOW CASTLE
Bouwjaar 2017, imonummer 9757101, grt 2990
Eigenaar Arklow Shipping B.V.
Bouwwerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 426

© Kor Sikkema




Afgemeerd

28 januari 2017 bij Dockside Shipfacilities B.V., IJsselmonde

H&S WISDOM
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9195559, grt: 1583
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf ms Amasus II C.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Chernomorskiy Sudnobudivniy Zavod
Afgebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9325
LxBxH: 82,34 x 11,40 x 3,75 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,0 knoop, roepsein: PCAZ

Opgeleverd als WISDOM februari 2014 herdoopt

© Koos Goudriaan

Beheer vanuit Terneuzen

28 januari 2017 in het Breeddiep bij Hoek van Holland

MULTRATUG 16
Bouwjaar 1985, imonummer 8414154, grt 250
Eigenaar Multratug B.V., Limassol
Manager Multraship Towage & Salvage B.V., Terneuzen
Gebouwd McTay Marine Ltd., Bromborough / 57
LxBxH 29.37 x 9.12 x 4.58 meter
Vermogen 2720 pk, snelheid 11,3 knoop, roepsein C4PF2

© Koos Goudriaan




Voormalige Beaumerit

28 januari 2017 aankomst voor de middensluis in Terneuzen
komende uit Immingham met bestemming Gent

ANNA
Bouwjaar 2008, imonummer 9361110, grt 2999
Eigenaar C.V. Anna, Rotterdam
(Focus Shipmanagement B.V., Sneek)
Manager Vertom-Bojen Bereederungs GmbH & Co. KG, Moormerland
Gebouwd Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 317
LxBxH 89.98 x 14.15 x 7.15 meter
Vermogen 2475 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PBMF

Opgeleverd als BLUE SEA van Scheepvaartonderneming Blue Sea B.V., Lemmer
Manager Tristar Shipping B.V., Kollumerzwaag

9-11-2011 verkocht aan Beaumerit B.V., Sneek
in beheer bij Unisea Shipping B.V., Sneek, herdoopt BEAUMERIT

1-2016 te Gijon verkocht aan C.V. Anna, Rotterdam en herdoopt

Marcel van Luik

Bestemming Amsterdam

28 januari 2017 te IJmuiden naar de Noordersluis en Damen Shiprepair Oranjewerf

IEVOLI COBALT
Bouwjaar 2016, imonummer 9736872, grt 3715
Eigenaar Marnavi SpA, Napoli, Italië
Gebouwd Selah Makina Ve Gemicilik End. Tic. A.S. / 69

Marcel Coster


Vertrek

27 januari 2017 uit de haven van Harlingen

EEMS SUN
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9431587, grt: 1862
Eigenaar: Rederij Germa B.V., Delfzijl / Chr. Kornet & Zn. B.V., Werkendam
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Hong Ha Shipyard Ltd., Hai Phong, Vietnam / 6
LxBxH: 87,27 x 11,45 x 5,56 meter
Vermogen: 1495 pk, snelheid: 10,5 knoop, roepsein: PHMO

© Riemer van Bolhuis



Afgezonken als kunstmatig rif

CARPULP
Bouwjaar 1987, imonummer 8414776, grt 6036
Eigenaar Shipping Company Transpulp N.V. & West African Shipping Co. N.V.
Manager Spliethoff Monaco Shipping Co. S.A.M.
Gebouwd Miho Zosensho K.K., Shimizu / 1256
LxBxH 113.01 x 19.03 x 11.28 meter
Vermogen 6000 pk, snelheid 14.0 knoop
Thuishaven Willemstad, vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJEQ
1-4-1987 opgeleverd

1987 verkocht aan Nikolay Malakov Shipping Co. Ltd.,
herdoopt NIKOLAY MALAKHOV

1995 herdoopt NICOLE GREEN
1996 herdoopt CAPITAINE KERMADEC
1997 herdoopt NIKOLAY MALAKHOV
1998 herdoopt NIUGINI CHIEF

1999 herdoopt NIKOLAY MALAKHOV
2001 herdoopt TAURANGA CHIEF
2002 herdoopt NIKOLAY MALAKHOV

19-7-2004 (e) verkocht aan Kotor Bay Shipping Ltd., Scapsborg,
vlag Noorwegen (NIS), in beheer bij Jacobsen Management AS,
herdoopt KOTOR BAY
13-9-2004 (e) herdoopt SCM TEPUY II
9-9-2006 herdoopt THOR SVENDBORG

2008 in beheer bij SNC Management Co. Ltd., Shanghai,
29-3-2008 herdoopt JACO SPIRIT

2008 beheer Belships (Tianjin) Shipmanagement & Consultancy Co. Ltd., Tianjin, China

2009 verkocht aan Temple Marine Limited, vlag Panama,
in beheer bij Naviera Ulises Ltd., Glyfada Attika, Griekenland,
20-4-2009 (e) herdoopt SCM FEDRA

30-12-2014 (e) beheer bij Star del Caribe C.A., Caracas, Venezuela

4-2015 vlag Venezuela, roepsein YYNO

4-2016 verkocht aan Cahaba Disaster Recovery LLC, Tuscaloosa AL
4-2016 (e) herdoopt KRAKEN

2016 van Trinidad naar Texas gesleept om schoon te maken
2016 schoon gemaakt door The Texas Parks and Wildlife Foundation (TPWF)
en Coastal Conservation Association om afgezonken te worden
als kunstmatig rif in de Golf van Mexico
16-6-2016 (e) broken up

Dat is mogelijk gemaakt door BP, die betaalde na het ongeluk met het
booreiland DEEPWATER HORIZON op 20-4-2010

20-1-2017 afgezonken door The Texas Parks and Wildlife Foundation
op 67 mijl van de kust bij Galveston

Scheepsfotoruilbeurs

11 november 2009 aankomst als SCM FEDRA te Willemstad, Curaçao

© Kees Bustraan

Bestemming Hull

27 januari 2017 op de Westerschelde bij Vlissingen

WILLEKE
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9232486, grt: 1435
Eigenaar: C.V. Scheepvaartbedrijf Willeke, Delfzijl / Gert Jan van Die
Operator: Peak Shipping AS, Nyborg, Noorwegen
Manager: Wagenborg Shipping B.V.. Delfzijl
Casco: AO Pribaltiyskiy Zavod Yantar, Kaliningrad
Afgebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 478
LxBxH: 79,99 x 10,50 x 4,80 meter
Vermogen: 1296 pk, snelheid: 9,5 knoop, roepsein: PFBN

© Lucien van der Horn


28 januari 1965 ms 'Mauritssingel' bouwjaar 1952 van P.A. van Es & Co. uit Rotterdam
vertrokken voor reis Bayonne naar Hamburg met lading maïs op 26 januari 1965

28 januari 1965 laatste positie ter hoogte Ushant in slecht weer
en daarna vermoedelijk gezonken in de Golf van Biskaje,
waarbij 7 opvarenden zijn omgekomen
3 maart 1965 officieel als vermist opgegeven

Scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

MAURITSSINGEL
Bouwjaar 1952, grt 499
Eigenaar P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam
Gebouwd N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest / 246
LxBxH 53.25 x 8.54 x 3.26 meter
Vermogen 600 pk, snelheid 11.0 knoop, roepsein PFWS

© T. Diedrich

Mauritssingel1952b

Afgemeerd

27 januari 2017 gezien in Gent, de 'Smit Nicobar' van Boskalis

Ze heeft de bulkcarrier 'Gadwell' (2007 / 22790 grt) van Sept Iles in Canada
via Ponta Delgada op de Azoren naar Gent gesleept

De 'Gadwell' was vanuit Quebec op weg naar Gent,
toen ze begin november 2016 een totale blackout kreeg in de Saint Lawrencebaai
Het bleek niet mogelijk de hoofdmotor weer aan de praat te krijgen

Uiteindelijk is nu gesleept alsnog op haar bestemming aangekomen

De sleepboot 'Centaurus' heeft het transport op zee begeleid

De 'Smit Nicobar' is in de avond van 27 januari vertrokken naar Rotterdam

© Patrick Blankwaard




SMIT NICOBAR
Bouwjaar 2006, imonummer 9322592, grt 2606
Eigenaar Smit Shipping Singapore Ltd., Antwerpen
Gebouwd Keppel Singmarine (Pte) Ltd., Singapore / 287
LxBxH 70.90 x 16.00 x 5.60 meter
Vermogen 10035 pk, snelheid 12.5 knoop, roepsein ORRT

© Patrick Blankwaard