Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
12 augustus 2018 afgemeerd centrum van Leeuwarden aan de Willemskade NZ

ERO
Bouwjaar 1910, grt 90
Bouwwerf G. & H. Bodewes te Martenshoek
Lengte 25,86 meter, breedte 4,96 meter, holte 2,13 meter

Opgeleverd als 'Hans' met thuishaven Hasle
April 1923 verkocht aan Noorse eigenaar onder de naam 'Neptunus I'

Augustus 1936 In de haven van Ærøskøbing (hoofdstad van het eiland Ærø)
is het schip omgebouwd van motorschip tot motorjacht
September 1945 omgebouwd tot motorschip

November 1949 verkocht aan Hans Chr. Rasmussen,
kapitein uit de stad Maarup van het eiland Samsø
Hij voer het schip onder de naam 'Bølgen' en had als thuishaven Hadsund

November 1960 het schip werd gekocht van de stad Aalborg onder de naam 'Tekla'
door Aage Emil Christensen, kapitein uit Knudsker (stad op het eiland Bornholm,
onder de naam 'Ulla Christ' met als thuishaven Rønne (hoofdstad van Bornholm)

April 1967 verkocht aan de stad Ballen (op het eiland Samsø), onder de naam 'Ero' / 'Ærø'

Sinds 1973 verblijft de 'Ero' in Amsterdam als varend woon/werkschip

In 1990 neemt Ewald Buisman bezit van de 'Ero' en timmert het ruim af
In 1993 wordt Han Hendriks de schipper

Leeuwarden is dit jaar de culturele hoofdstad van Europa
en wellicht heeft de komst van 'Ero' daar mee te maken

© Wilto Eekhof Startpagina meer Archief



Even verderop lag de stoomsleepboot 'Maarten'
in 1926 gebouwd bij werf Gebr. v.d. Werf, Deest Gld.

Ligt hier op haar vaste ligplaats aan de Willemskade ZZ, hoek Westerkade

© Wilto Eekhof Startpagina meer Archief



'Stânfries X'
Dit bijzondere schip en tegenwoordige boegbeeld van de Museumhaven
werd in 1911 gebouwd op de werf van Botje Ensink in Groningen
en daar voorzien van een triple expansie stoommachine

Het schip was ooit 31,5 meter lang, maar is na de oorlog op scheepswerf Welgelegen in Leeuwarden met vijf meter verlengd
Toen is overeenkomstig een dieselmotor aangebracht
De vracht aan boord bestond eigenlijk uit van alles en nog wat

De deuken in het dek herinneren nog aan de lading vaten die daar vaak werden geplaatst
Als ‘Leny’ werd het schip vanaf 1965 ingezet als classificeerdersboot in de haven van Rotterdam

'Stânfries X' kon in 1997 ternauwernood van de sloop worden gered en na aankoop door Friesland Bank in 2002-2003 door Scheepsbouwbedrijf Kroes in Leeuwarden gerestaureerd

Als voortstuwing wordt een Deutz SF 716 gebruikt,
afkomstig uit een voormalige bilgeboot in de Groninger Eemshaven

Bij 1800 toeren levert die een vermogen van 180 pk op

De 'Stânfries X' is opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten

© Wilto Eekhof / tekst Museumhaven Leeuwarden Startpagina meer Archief