LADY ADELE
Bouwjaar 2015, imonummer 9624859, grt 2544
Eigenaar Beheermaatschappij Lady Adele B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Groningen Shipyards, Waterhuizen / 131
LxBxH 84.98 x 13.35 x 7.73 meter
Motor Caterpillar 3508C, 1015 epk, 10 knoop, roepsein PBEW
© Marcel van Luik • Startpagina • Meer Dagfoto
Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
tewaterlating op 21 december 2004
10 juni 2018 aankomst IJmuiden onderweg naar de Volendamkade
FORTUNAGRACHT
Bouwjaar 2012, imonummer 9507609, grt 8620
Eigenaar Rederij Fortunagracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Jiangsu Changbo Shipyard Co. Ltd., Rongcheng / K06-048
LxBxH 136.40 x 18.90 x 11.75 meter
Motor Wärtsilä 6R46A, vermogen 7380 epk, 15 knoop, roepsein PBUU
© Marcel Coster
FORTUNAGRACHT
Bouwjaar 2012, imonummer 9507609, grt 8620
Eigenaar Rederij Fortunagracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Jiangsu Changbo Shipyard Co. Ltd., Rongcheng / K06-048
LxBxH 136.40 x 18.90 x 11.75 meter
Motor Wärtsilä 6R46A, vermogen 7380 epk, 15 knoop, roepsein PBUU
© Marcel Coster
10 juni 2018 afgemeerd langszij de 'Castor' in de Rynhaven, Rotterdam
ZUIDERZEE
1956 gebouwd bij Gebr. Akerboom, Oegstgeest
in opdracht Ministerie van Landbouw en Visserij, thuishaven Harderwijk
De taak die het schip kreeg was om op het IJsselmeer als inspectievaartuig
de visserijschepen te controleren of zij de toen geldende regels wel navolgden
voor het Rijksinstituut voor visserijonderzoek (RIVO)
De thuishaven was Harderwijk, later werd dit Medemblik
Na 25 jaar dienst te hebben gedaan werd ze uit haar functie ontheven
en verkocht aan de hoogste bieder
Nu dient ze reeds 20 jaar als sportvisserij- en rondvaartbedrijf en wordt bewoond
De schipper Wil van Parijs en onze wisselende matrozen doen hun uiterste best
om het te behouden op het niveau wat het in al die jaren is geworden;
een goed onderhouden schip met een prima keuken aan boord, bron Sportvisserij Zuiderzee
© Carla Lamers-Costima
ZUIDERZEE
1956 gebouwd bij Gebr. Akerboom, Oegstgeest
in opdracht Ministerie van Landbouw en Visserij, thuishaven Harderwijk
De taak die het schip kreeg was om op het IJsselmeer als inspectievaartuig
de visserijschepen te controleren of zij de toen geldende regels wel navolgden
voor het Rijksinstituut voor visserijonderzoek (RIVO)
De thuishaven was Harderwijk, later werd dit Medemblik
Na 25 jaar dienst te hebben gedaan werd ze uit haar functie ontheven
en verkocht aan de hoogste bieder
Nu dient ze reeds 20 jaar als sportvisserij- en rondvaartbedrijf en wordt bewoond
De schipper Wil van Parijs en onze wisselende matrozen doen hun uiterste best
om het te behouden op het niveau wat het in al die jaren is geworden;
een goed onderhouden schip met een prima keuken aan boord, bron Sportvisserij Zuiderzee
© Carla Lamers-Costima
10 juni 2018 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis op proefvaart,
thuishaven Valletta, vlag Malta, nog een Belgische vlag in de mast
SENTOSA
Bouwjaar 2013, imonummer 9662356, grt 1463
Eigenaar Smit Shipping Singapore Pte Ltd., Valletta
Beheer Smit Singapore Pte Ltd., Singapore
ISM manager Boskalis Offshore Fleet Management B.V., Papendrecht
Gebouwd Wuzhou Lingsian Yard / BN Guangxi Guijiang GJ01-2010-19
Voormalige SMIT SENTOSA thuishaven, Antwerpen, vlag België
© Teun van der Zee
thuishaven Valletta, vlag Malta, nog een Belgische vlag in de mast
SENTOSA
Bouwjaar 2013, imonummer 9662356, grt 1463
Eigenaar Smit Shipping Singapore Pte Ltd., Valletta
Beheer Smit Singapore Pte Ltd., Singapore
ISM manager Boskalis Offshore Fleet Management B.V., Papendrecht
Gebouwd Wuzhou Lingsian Yard / BN Guangxi Guijiang GJ01-2010-19
Voormalige SMIT SENTOSA thuishaven, Antwerpen, vlag België
© Teun van der Zee
10 juni 2018 aankomst in de Eemshaven
SYMPHONY SKY
Bouwjaar 2015, imonummer 9721633, grt 6749
Eigenaar Symphony Sky Pte Ltd., Rotterdam
Manager Symphony Shipping B.V., Breda
ISM manager ForestWave Navigation B.V., Groningen
Gebouwd Ferus Smit GmbH, Leer / 417
LxBxH 122.50 x 17.00 x 10.70 meter
Motor MAK 6M32C (320x480) 3000 kW, snelheid 13.5 knoop, roepsein PCZW
© Marcel Mos
SYMPHONY SKY
Bouwjaar 2015, imonummer 9721633, grt 6749
Eigenaar Symphony Sky Pte Ltd., Rotterdam
Manager Symphony Shipping B.V., Breda
ISM manager ForestWave Navigation B.V., Groningen
Gebouwd Ferus Smit GmbH, Leer / 417
LxBxH 122.50 x 17.00 x 10.70 meter
Motor MAK 6M32C (320x480) 3000 kW, snelheid 13.5 knoop, roepsein PCZW
© Marcel Mos
9 juni 2018 aankomst in de thuishaven
EGBERT WAGENBORG
Bouwjaar 2017, imonummer 9802695, grt 8827
Eigenaar Eemsmax B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Koninklijke Niestern Sander B.V., Delfzijl / 850
LxBxH 149,95 x 15,90 x 12,20 meter
Motor MAK 6M32 (320x400) 2999 kW, 12.2 knoop, roepsein PDDO
© Marcel Mos
EGBERT WAGENBORG
Bouwjaar 2017, imonummer 9802695, grt 8827
Eigenaar Eemsmax B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Koninklijke Niestern Sander B.V., Delfzijl / 850
LxBxH 149,95 x 15,90 x 12,20 meter
Motor MAK 6M32 (320x400) 2999 kW, 12.2 knoop, roepsein PDDO
© Marcel Mos
Op sloopstrand gearriveerd
CAVALLINO
Bouwjaar 1970, imonummer 7026663, grt 1966
Eigenaar Cavallino Shipping Co. Inc., Monrovia / Suisse Outremer Bereederungs A.G.
Manager Dammers & van der Heide's Shipping & Trading Co. N.V., Rotterdam
Gebouwd Ateliers & Chantiers de la Rochelle / 5188
LxBxH 100.39 x 14.05 x 6.41 meter
Vermogen 4200 epk, 3133 kW, snelheid 16 knoop
V-12 cyl, 4 tew, 400 x 500, Deutz RBV12M350, Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Keulen
Kiel gelegd als HAMOOR PRINCE
21-7-1970 te water gelaten
24-11-1970 opgeleverd
9-10-1975 verkocht aan Société Marocaine de Navigation Fruitiere SOFRUMA,
Casablanca-Marokko, herdoopt SAHARA
1992 verbouwd tot veetransportschip
1994 verkocht aan Shamrock Shipping, Valletta-Malta,
in beheer bij Alpha Transports S.A., Parijs, herdoopt CATTLE TRAIL ONE
15-6-1996 te Limassol en opgelegd
1997 verkocht aan Mainland Shipping Ltd., Valletta-Malta
(Londa Shipping Co. Ltd.), herdoopt LONDA
2-7-1999 onder arrest van Admiralty Court, Limassol
1999 in beheer bij Eugene Curry Marine Services Ltd., Dublin
22-6-2000 gearriveerd te Beirut
2000 verkocht aan Samar B El Mur, Libanon (Bassam El Muur),
24-7-2000 herdoopt RAMI M
6-8-2003 (e) in beheer bij Rami Shipping Management S.a.r.l., Beirut
2018 verkocht voor sloop naar Turkije
30-4-2018 van Beirut naar Aliağa
8-5-2018 te Aliağa op het strand gezet om gesloopt te worden
Informatie • Scheepsfotoruilbeurs
CATTLE TRAIL ONE te Valletta, Malta
© Lawrence Dalli
CAVALLINO
Bouwjaar 1970, imonummer 7026663, grt 1966
Eigenaar Cavallino Shipping Co. Inc., Monrovia / Suisse Outremer Bereederungs A.G.
Manager Dammers & van der Heide's Shipping & Trading Co. N.V., Rotterdam
Gebouwd Ateliers & Chantiers de la Rochelle / 5188
LxBxH 100.39 x 14.05 x 6.41 meter
Vermogen 4200 epk, 3133 kW, snelheid 16 knoop
V-12 cyl, 4 tew, 400 x 500, Deutz RBV12M350, Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Keulen
Kiel gelegd als HAMOOR PRINCE
21-7-1970 te water gelaten
24-11-1970 opgeleverd
9-10-1975 verkocht aan Société Marocaine de Navigation Fruitiere SOFRUMA,
Casablanca-Marokko, herdoopt SAHARA
1992 verbouwd tot veetransportschip
1994 verkocht aan Shamrock Shipping, Valletta-Malta,
in beheer bij Alpha Transports S.A., Parijs, herdoopt CATTLE TRAIL ONE
15-6-1996 te Limassol en opgelegd
1997 verkocht aan Mainland Shipping Ltd., Valletta-Malta
(Londa Shipping Co. Ltd.), herdoopt LONDA
2-7-1999 onder arrest van Admiralty Court, Limassol
1999 in beheer bij Eugene Curry Marine Services Ltd., Dublin
22-6-2000 gearriveerd te Beirut
2000 verkocht aan Samar B El Mur, Libanon (Bassam El Muur),
24-7-2000 herdoopt RAMI M
6-8-2003 (e) in beheer bij Rami Shipping Management S.a.r.l., Beirut
2018 verkocht voor sloop naar Turkije
30-4-2018 van Beirut naar Aliağa
8-5-2018 te Aliağa op het strand gezet om gesloopt te worden
Informatie • Scheepsfotoruilbeurs
CATTLE TRAIL ONE te Valletta, Malta
© Lawrence Dalli
24 mei 2018 op het Calandkanaal, Europoort geladen met Boskalis vaartuigen
SWAN
Bouwjaar 1981, imonummer 8001000, grt 22788
Eigenaar Swan B.V., Willemstad, Curaçao
Manager Dockwise Shipping B.V., Papendrecht
Gebouwd Kaldnes Mek. Verksted A/S, Tønsberg / 217
LxBxH 180.96 x 32.33 x 13.31 meter
Motor B&W 6L67GFCA (670x1700) 9636 kW, snelheid 16 knoop, roepsein PJYI
© Ruud Zegwaard
TERRAMARE 1
Bouwjaar 2012, imonummer 9658276, grt 341
Eigenaar Baggermaatschappij Boskalis B.V., Limassol
Manager BW Marine (Cyprus) Ltd.
Gebouwd Damen Shipyards B.V., Hardinxveld / 571679
LxBxH 29.96 x 9.16 x 4.40 meter
Vermogen 3394 pk, snelheid 10.5 knoop, roepsein 5BUG3
© Ruud Zegwaard
SWAN
Bouwjaar 1981, imonummer 8001000, grt 22788
Eigenaar Swan B.V., Willemstad, Curaçao
Manager Dockwise Shipping B.V., Papendrecht
Gebouwd Kaldnes Mek. Verksted A/S, Tønsberg / 217
LxBxH 180.96 x 32.33 x 13.31 meter
Motor B&W 6L67GFCA (670x1700) 9636 kW, snelheid 16 knoop, roepsein PJYI
© Ruud Zegwaard
TERRAMARE 1
Bouwjaar 2012, imonummer 9658276, grt 341
Eigenaar Baggermaatschappij Boskalis B.V., Limassol
Manager BW Marine (Cyprus) Ltd.
Gebouwd Damen Shipyards B.V., Hardinxveld / 571679
LxBxH 29.96 x 9.16 x 4.40 meter
Vermogen 3394 pk, snelheid 10.5 knoop, roepsein 5BUG3
© Ruud Zegwaard
Ketel verplaatst in stoomsleepboot
AJAX
ENI 02103750
1963 opgeleverd door N.V. van der Giessen-de Noord, Krimpen a/d IJssel / 821
aan N.V. Kraayeveld’s Transport Maatschappij, Rotterdam
Drijvende bok, 250 ton, hefvermogen 300 ton SWL
36,50 x 17,87 x 3,25 meter
Ketel gebouwd door Ten Horn, Veendam NK-1963
1977 verkocht aan Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam
1983 verkocht aan Maaslift B.V., Rotterdam,
in beheer bij Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam
1-1-1992 verkocht aan Takmarine B.V., Maassluis, thuishaven Rotterdam
2002 verkocht aan Smit Transport Europe B.V., Rotterdam
2005 verkocht aan GPS Marine Service B.V., Rotterdam, herdoopt GPS AJAX
2011 verkocht aan Mammoet Maritime B.V., Schiedam, herdoopt AJAX
2014 verkocht aan Hebo Equipment B.V., Zwartsluis, herdoopt HEBO-LIFT 4
2016 gesloopt
2018 de ketel geplaatst in de stoomsleepboot NOORDZEE ENI 02509202
Informatie • Scheepsfotoruilbeurs
ZEEPIA met de AJAX van GPS Marine Services B.V.
© Kees Torn
AJAX
ENI 02103750
1963 opgeleverd door N.V. van der Giessen-de Noord, Krimpen a/d IJssel / 821
aan N.V. Kraayeveld’s Transport Maatschappij, Rotterdam
Drijvende bok, 250 ton, hefvermogen 300 ton SWL
36,50 x 17,87 x 3,25 meter
Ketel gebouwd door Ten Horn, Veendam NK-1963
1977 verkocht aan Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam
1983 verkocht aan Maaslift B.V., Rotterdam,
in beheer bij Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam
1-1-1992 verkocht aan Takmarine B.V., Maassluis, thuishaven Rotterdam
2002 verkocht aan Smit Transport Europe B.V., Rotterdam
2005 verkocht aan GPS Marine Service B.V., Rotterdam, herdoopt GPS AJAX
2011 verkocht aan Mammoet Maritime B.V., Schiedam, herdoopt AJAX
2014 verkocht aan Hebo Equipment B.V., Zwartsluis, herdoopt HEBO-LIFT 4
2016 gesloopt
2018 de ketel geplaatst in de stoomsleepboot NOORDZEE ENI 02509202
Informatie • Scheepsfotoruilbeurs
ZEEPIA met de AJAX van GPS Marine Services B.V.
© Kees Torn
9 juni 2018 pas gerestaureerd op bezoek in Lelystad
ROERMOND M 806
Eigenaar Zeekadetkorps Lemmer
© Herman Verheij
Hr.Ms. Roermond was een mijnenveger van de Dokkumklasse
van de Koninklijke Marine met Marinenummer (M 806)
Het fungeert tegenwoordig als opleidingsschip voor het Zeekadetkorps Lemmer
Hr.Ms. Roermond (M 806) werd gebouwd door de
N.V. Dok en werf Mij. Wilton Fijenoord te Schiedam en werd op
13 augustus 1955 te water gelaten en op 29 december 1955 in dienst gesteld
Midden 1987 is de Hr.Ms. Roermond voor de laatste maal uit dienst gesteld, als laatste
duikvaartuig van de Dokkumklasse, en in de haven van Den Helder geconserveerd opgelegd
Het werd in 1996 sterk verwaarloosd in bruikleen aan Zeekadetkorps Delfzijl gegeven
Het zeekadetkorps Delfzijl kreeg echter ook de beschikking over de ex Hr.Ms. Naarden,
dat nog wel in operationele staat verkeerde
De Hr.Ms. Roermond kwam zo in 1997 weer in Den Helder te liggen
Kort daarna is het schip verkocht aan een firma op Texel,
die echter geen vergunning kreeg om de ex Hr.Ms. Roermond,
samen met de ex Hr.Ms. Drachten te exploiteren
Beide schepen lagen zo ongebruikt in de haven van Den Helder
In 2001 is het schip door Zeekadetkorps Lemmer, het jongste korps van Nederland,
aangekocht om als opleidingsschip te dienen
© Herman Verheij
ROERMOND M 806
Eigenaar Zeekadetkorps Lemmer
© Herman Verheij
Hr.Ms. Roermond was een mijnenveger van de Dokkumklasse
van de Koninklijke Marine met Marinenummer (M 806)
Het fungeert tegenwoordig als opleidingsschip voor het Zeekadetkorps Lemmer
Hr.Ms. Roermond (M 806) werd gebouwd door de
N.V. Dok en werf Mij. Wilton Fijenoord te Schiedam en werd op
13 augustus 1955 te water gelaten en op 29 december 1955 in dienst gesteld
Midden 1987 is de Hr.Ms. Roermond voor de laatste maal uit dienst gesteld, als laatste
duikvaartuig van de Dokkumklasse, en in de haven van Den Helder geconserveerd opgelegd
Het werd in 1996 sterk verwaarloosd in bruikleen aan Zeekadetkorps Delfzijl gegeven
Het zeekadetkorps Delfzijl kreeg echter ook de beschikking over de ex Hr.Ms. Naarden,
dat nog wel in operationele staat verkeerde
De Hr.Ms. Roermond kwam zo in 1997 weer in Den Helder te liggen
Kort daarna is het schip verkocht aan een firma op Texel,
die echter geen vergunning kreeg om de ex Hr.Ms. Roermond,
samen met de ex Hr.Ms. Drachten te exploiteren
Beide schepen lagen zo ongebruikt in de haven van Den Helder
In 2001 is het schip door Zeekadetkorps Lemmer, het jongste korps van Nederland,
aangekocht om als opleidingsschip te dienen
© Herman Verheij