Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
NIEUW AMSTERDAM
Eigenaar N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij –
Holland-Amerika Lijn, Rotterdam
Bouwwerf N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam / 200
Bouwjaar 1938
Grt 36287
Nrt 21496
Dwt 10429
Lengte 231,20 meter
Breedte 26,82 meter
Holte 16,76 meter
Vermogen 34620 pk
Snelheid 21 knoop
Imonummer 5251719
Roepsein PGGF
Kiel 03-01-1936
Tewater 10-04-1937
Proefvaart 21-02-1938
Indienst 23-04-1938

1972 onder vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJRS

9 januari 1974 van Port Everglades vertrokken voor laatste reis sloopwerf
3 maart 1974 gearriveerd voor sloop te Kaohsiung, Taiwan
16 mei 1974 aanvang van de sloop aldaar
5 oktober 1974 sloop voltooid

© Chris Howell Startpaginameer Vervlogen tijden



Bijzonderheden
29 september 1939 te New York opgelegd wegens oorlogsdreiging
10 mei 1940 tussen Caracas naar Puerto Labello, Venezuela
14 mei 1940 gearriveerd te New York, nadat de reis was afgebroken
12 september 1940 vertrek New York naar Halifax
12 september 1940 te Halifax overgenomen Ministry of War Transport, Londen
Beheer Cunard White Star Line, Liverpool
28 september 1940 vertrek Halifax naar Singapore voor verbouwing tot troepentransportschip
8 november 1940 gearriveerd te Singapore
22 december 1940 opgeleverd als troepenschip
24 december 1940 na verbouwing vertrek Singapore naar Sydney
3 januari 1941 gearriveerd Sydney en nog enkele verbouwingen
27 januari 1941 gearriveerd te Wellington, schilderwerk afgemaakt
1 februari 1941 indienst als troepentransportschip
10 oktober 1945 weer terug bij rederij
10 april 1946 terug te Rotterdam
22 mei 1946 bij R.D.M. gearriveerd, verbouwd oorspronkelijke staat
29 oktober 1946 eerste reis Rotterdam New York
December 1951 t/m februari 1952 verbouwd R.D.M.
16 augustus 1961 tot 13 januari 1962 verbouwd R.D.M. grt 36982
13/14 januari 1962 proefvaart op de Noordzee
30 januari 1962 eerste cruise van New York naar West-Indië
4 januari 1965 gearriveerd te New York in aanvaring onbemande lichter, voorpiek
maakt water, noodreparatie
28 april 1965 bij R.D.M. definitief gerepareerd
8 mei 1965 in aanvaring GAASTERDYK welke laatste aan het rondzwaaien was in de
Rijnhaven te Rotterdam, deuken/scheuren in de boeg
9 mei 1965 gerepareerd ter plaatse
16 augustus tot november 1967 bij N.V. Dok & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord,
Schiedam nieuwe ketels geplaatst
26 oktober 1967 uit dok
30 november t/m 2 december 1967 proefvaart
11 december 1967 vertrek van Rotterdam naar New York
8 november 1971 vertrek laatste reis uit Rotterdam op lijndienst naar New York
1972 onder vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJRS
Mei 1973 beslissing verkoop
17 december 1973 aankomst laatste reis Port Everglades

© Malcolm Cranfield Startpaginameer Vervlogen tijden



Vertrek uit de haven van Rotterdam op 31 juli 1971 om 17.00 uur
Een paar maanden later, t.w. op 8 november 1971, zou de vermaarde tweepijper
voor het laatst uit Rotterdam vertrekken
Foto is genomen vanaf de Euromast

© Bert Lamers

Herdoopt

ANNERDIEP
Imonummer 9256171
Casco gebouwd door Severnav Drobeta, Turnu Severnin
27-5-2003 casco gearriveerd achter de THOMAS DE GAUWDIEF te Delfzijl
na 2 uur doorgevaren naar Hoogezand om afgebouwd, vlag Cyprus

8-9-2003 vertrokken van de werf naar Delfzijl
9-9-2003 proefvaart op de Eems
11-9-2003 proefvaart op de Eems

12-9-2003 opgeleverd door Bodewes Hoogezand B.V. (613)
aan Maliko Shipping Co., Limassol-Cyprus, roepsein P3QA9,
in beheer Intership Navigation Co. Ltd., Limassol
LxBxH 89.98 x 15.20 x 6.60 meter
Motorvermogen 2448 epk, snelheid 12.5 knoop

3-10-2012 (e) verkocht aan Modulus Maritime Co Ltd., St. Kitts Nevis, roepsein V4PC2,
in beheer bij Albros Shipping & Trading Ltd. Co., Istanbul
en Albros-Don Shipping Company, Rostov-na-Donu, Rusland en herdoopt MODULUS 5

16-10-2012 (m) thuishaven en vlag Taganrog-Rusland, roepsein UBBJ3

24-6-2019 (e) verkocht aan Charles M Willie & Company (Shipping) Ltd., Engeland
Vlag United Kingdom, thuishaven Cardiff, roepsein MEWG2
Herdoopt als CELTIC FORESTER

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

MODULUS 5 op 27-2-2019 afgemeerd in de Kon. Wilhelminahaven, Vlaardingen

© Riemer van Bolhuis

NIEUW AMSTERDAM
Bouwjaar 1938, imonummer 5251719, grt 36287
N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij. Holland-Amerika Lijn, Rotterdam
Gebouwd N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam / 200
LxBxH 231.20 x 26.82 x 16.76 meter
Vermogen 34620 pk, snelheid 21 knoop, roepsein PGGF, opgeleverd 23 april 1938
1972 onder vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJRS
3 maart 1974 gearriveerd voor sloop te Kaohsiung, Taiwan
16 mei 1974 aanvang van sloop, 5 oktober 1974 sloop voltooid

Collectie Jan van Oost Startpagina meer Dagfoto

ALIOTH
Eigenaar Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Maatschappij N.V., Rotterdam
Bouwwerf Burntisland Shipbuilding & Co. Ltd. / 325
Bouwjaar 1950
Grt 5421
Nrt 3048
Dwt 8350
Lengte 129,32 meter
Breedte 17,38 meter
Holte 11,29 meter
Vermogen 3300 pk
Snelheid 13 knoop
Imonummer 5409835
Roepnaam PCMD
Tewater 03-04-1950
Proefvaart 16-09-1950
Indienst 16-09-1950

Aanvankelijk op stapel gezet voor Noorse rekening als Alschain

20 maart 1963 overgedragen Duitse dochteronderneming, herdoopt Yildun
Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Maatschappij (Hamburg) GmbH, Hamburg

1970 / Agios Spyridon
1974 / Aspyr

17 september 1979 gearriveerd voor sloop te Kaohsiung, Taiwan
19 september 1979 aanvang van de sloop

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

13 september 2019 op de Westerschelde onderweg naar Le Havre vanuit Antwerpen

SM TACOMA
Bouwjaar 2000, imonummer 9189366, grt 66526
Eigenaar Korea Tonnage No. 26 Shipping Company, Monrovia
Manager Korea Line Corporation / KLCSM Company Ltd., Seoul, Zuid-Korea
Gebouwd Kværner Warnow Werft G.m.b.H., Warnemünde / 21
LxBxH 278.01 x 43.46 x 19.40 meter
Motorvermogen 74664 epk / 54900 kW, snelheid 24.5 knoop, roepsein D5IR7

Voormalige Nederlandse P&O NEDLLOYD BARENTSZ
Eigenaar Halifax Asset Finance Ltd., Rotterdam / P&O Nedlloyd B.V., Rotterdam

1-2004 verkocht aan Halifax Asset Finance Ltd., Rotterdam,
in beheer bij Blue Star Ship Management B.V., Rotterdam

4-10-2005 gearriveerd te Singapore, in beheer Maersk Ship Management B.V.
18-10-2005 herdoopt NEDLLOYD BARENTSZ

10-2007 verkocht aan Bank of Scotland Structured Asset Finance Ltd., Rotterdam,
in beheer bij Maersk Ship Management B.V., Rotterdam
23-11-2010 in beheer bij Møller-Mærsk A/S, Kopenhagen
2-2015 in beheer bij Maersk Line A/S, Kopenhagen

9-2015 verkocht aan Barentsz Marine LLC, Liberia,
in beheer bij Technomar Shipping Inc., Athene, herdoopt MARCO R
Vlag Liberia, thuishaven Monrovia, roepsein D5IR7

18-5 2017 verkocht naar Zuid-Korea en herdoopt SM TACOMA

© Marcel van Luik

13 september 2019 afgemeerd te Harlingen, gisteravond aangekomen is om zout te laden

LIANNE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9422275, grt: 1903
Eigenaar: C.V. Lianne, St. John's
Manager: Scheepvaartbedrijf van Dam, Spijk
Gebouwd: Ustamehmetoglu Gemi Tersanesi, Zonguldak / 168
LxBxH: 80,28 x 10,27 x 4,80 meter
Vermogen: 1549 epk / 1140 kW, 11 knoop, roepsein: V2CP4

© Hette Kloosterman

13 september 2019 aankomst Harlingen, afgemeerd aan de werkkade bij Nesta Shipping

VOS START
Bouwjaar 2017, imonummer 9730505, grt 4965
Eigenaar PSV Express VII B.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN78M-11
LxBxH 80.00 x 18.40 x 7.80 meter
Motorvermogen 3220 epk, snelheid 11 knoop, roepsein PBIH

© Hette Kloosterman

12 september 2019 op de Westerschelde bij Vlissingen met bestemming Gent

EEMSLIFT NELLI
Bouwjaar 2013, imonummer 9671462, grt 5465
Eigenaar Eemslift Nelli B.V., Delfzijl / Amasus Support B.V., Farmsum
Casco gebouwd Partner Shipyards Sp.z.o.o., Szczecin / 121
Afgebouwd Hartman Marine Shipbuilding B.V., Urk / 9
LxBxH 111.60 x 16.80 x 9,30 meter
Motor MAK Caterpillar 8M32, 5435 epk 17 knoop, roepsein PCUT

Voormalige Nederlandse ARCTIC DAWN
Eigenaar Hartman Shipping 3 B.V., Urk / Abis Shipping B.V., Harlingen

© Lucien van der Horn

12 september 2019 na haar eerste thuiskomst in Delfzijl
volgde een dokking bij de werf Koninklijke Niestern Sander B.V.

LADY HANNEKE
Bouwjaar 2019, imonummer 9828352, grt 2995
Eigenaar Firmanten Lady Hanneke B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa, India / C-248
Roepsein PDEQ

© Bert Romeling

In de Maasmond

MISTRAL
Bouwjaar 1969, imonummer 6923888, grt 274
Eigenaar Lührs Schiffahrts OHG., Hamburg, Duitsland
Gebouwd N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen / 684
LxBxH 33.23 x 9.56 x 4.67 meter
Motor vermogen 2600 epk, snelheid 11.5 knoop, roepsein DPUQ

© Jan van Oost



Voormalige BRIELSEBANK eigenaar N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst, Rotterdam

8 april 1976 Smit Internationale Havensleepdienst B.V., Rotterdam, herdoopt AQUANAUT

29 juni 1978 Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst B.V., Rotterdam
19 februari 1979 overgedragen en herdoopt BRIELSEBANK

22 juni 1988 verkocht aan Smit Havensleepdienst B.V., Rotterdam

24 december 1998 verkocht
Smit Internationale Sleepboot Maatschappij Smit Salvor B.V., Rotterdam,
december 1999 herdoopt SMIT HAMBURG,
in beheer bij Smit International (Deutschland) GmbH, Hamburg

10 december 2001 overgedragen aan
Harms Bergung Transport & Heavy Lift GmbH & Co. K.G., Hamburg en herdoopt ARGUS

December 2009 verkocht, herdoopt MISTRAL

7 september 2019 tijdens de Wereldhavendagen afgemeerd bij Vopak, Vlaardingen

STOLT COMMITMENT
Bouwjaar 2000, imonummer 9168647, grt 23206
Eigenaar Stolt Commitment B.V., George Town
Manager Stolt Tankers B.V., Rotterdam
Gebouwd Kværner Florø AS / 139

9 september 2019 op de Westerschelde bij Vlissingen

MULTRATUG 19
Bouwjaar 2012, imonummer 9630250, grt 453
Eigenaar Multraship Towage & Salvage B.V., Terneuzen
Gebouwd Santierul Damen Galati S.A., Galati / 512509
LxBxH 32,70 x 12,82 x 5,35 meter
Motor Caterpillar 3516C HD 6772 epk / 5050 kW, 14,5 knoop, roepsein PCHZ

© Lucien van der Horn