Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
EIGEN HULP III
Eigenaar N.V. Stoomvaart Maatschappij "Eigen Hulp III", Rotterdam
Bouwwerf N.V. Wilton's Scheepswerf & Machinefabriek, Rotterdam / 283
Bouwjaar 1918
Grt 1148
Nrt 662
Dwt 1630
Lengte 70,18 meter
Breedte 10,37 meter
Holte 4,88 meter
Vermogen 750 ipk
Snelheid 8 knoop

Het schip is op speculatie gebouwd door Wilton
en na voltooiing in 1917 opgelegd voor de verkoop

16 februari 1918 verkocht en herdoopt GRAAF LODEWIJK
Eigenaar N.V. Scheepvaart Maatschappij "Oranje Nassau", Rotterdam / Th. van Slooten

8 juni 1922 verkocht, herdoopt Kurt Hartwig Siemers

11 februari 1943 op reis Gothenborg naar Duitsland
gestrand op Klockfotsrev ter hoogte van Nidingen en daarbij verloren gegaan

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

COTTICA
Bouwjaar 1927, imonummer 5606564, grt 3809
Eigenaar Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
Gebouwd N.V. Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam / 410
LxBxH 99.97 x 14.39 x 8.36 meter
Vermogen 1750 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein NLRB

7 oktober 1927 eerste reis van Amsterdam naar Paramaribo
1933 roepsein PDMR
1946 verbouwd grt 3983, nrt 2312

29 april 1958 opgelegd te Amsterdam
November 1958 verkocht voor sloop te Hendrik Ido Ambacht
6 november 1958 gesleept vertrek uit Amsterdam naar Hendrik Ido Ambacht

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden


TINEKE
Eigenaar Zeerederij ‘Holland-Utrecht’ B.V., Rotterdam
Manager Dammers & van der Heide’s Scheepvaart- & Handelsbedrijf B.V., Rotterdam
Bouwwerf Van der Giessen-De Noord B.V., Krimpen a/d IJssel / 932
Bouwjaar 1984
Grt 11335
Nrt 4383
Dwt 10752
Lengte 155,81 meter
Breedte 22,84 meter
Holte 12,70 meter
Vermogen 16805 epk
Snelheid 21 knoop
Imonummer 8304529
Roepsein PHYW
Kiel 05-12-1983
Tewater 23-06-1984
Proefvaart 00-11-1984
Indienst 30-11-1984

1989 eigenaar Zeerederij ‘Holland-Utrecht’ B.V., Rotterdam
Manager Seatrade Groningen B.V., Groningen
1994 eigenaar Tineke Shipping Company N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen
Manager Seatrade Groningen B.V., Groningen
1999 eigenaar Tineke Reefer N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen / S.A.M.A.M.A.

23 juli 2007 verkocht, herdoopt Baltic Novator

16 juni 2014 verkocht voor sloop te India
2 juli 2014 gearriveerd voor de sloop te Alang, India
3 juli 2014 op het sloopstrand gezet

© Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden





© Bob van Raad

Gestrand te Termonfeckin als 'Irish Trader'

ADMIRAAL NELSON
Eigenaar G. de Ruiter, 's-Gravenhage
Manager G. de Ruiter's Kustvaart- & Rederijbedrijf, ‘s-Gravenhage
Bouwwerf N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen / 219
Bouwjaar 1949
Grt 363
Nrt 173
Dwt 425
Lengte 44,48 meter
Breedte 7,47 meter
Holte 3,21 meter
Vermogen 300 epk
Snelheid 9 knoop
Imonummer 5002900
Roepsein PCDQ
Tewater 23-12-1948
Indienst 16-03-1949

1963 gehermotoriseerd 360 epk, 9 knoop
September 1969 verkocht naar Panama, niet herdoopt
1970 herdoopt Irish Trader

1 februari 1974 op reis Sharpness naar Drogheda, Ierland aan de grond gelopen
op 1 mijl noord van Drogheda en daarbij verloren gegaan
in de positie van 53.43 NB - 06.15 W

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden





© Bert Romeling



SALLAND
Bouwjaar 1974, imonummer 7348827, grt 9800
Eigenaar Nedlloyd Rederijdiensten B.V., Rotterdam
Gebouwd VEB Warnowwerft Warnemünde, Warnemünde / 382
LxBxH 152.63 x 20.46 x 11.92 meter
Vermogen 11200 epk, snelheid 18.5 knoop, roepsein PHHK

18-02-1974 opgeleverd SALLAND
N.V. tot voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam

Januari 1981 overgedragen aan Nedlloyd Rederijdiensten B.V., Rotterdam
Januari 1982 herdoopt NEDLLOYD SALLAND bij Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
December 1983 herdoopt SALLAND

1986 / Marigo K
1988 / Manolis
1994 / Janbaz III
1997 / Bright Dawn

4 juli 1997 gearriveerd voor sloop te Alang, India

© Teun van der Zee Startpaginameer Vervlogen tijden



SLIEDRECHT
Bouwjaar 1950, imonummer 5332006, grt 10560
Eigenaar N.V. Maatschappij Motorschip ‘Sliedrecht’, Rotterdam
Manager Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam
Gebouwd A/B Lindholmens Varvet, Göteborg / 1013
LxBxH 168.03 x 19.57 x 11.71 meter
Vermogen 5950 pk, snelheid 14.5 knoop, roepsein PHOF

2 december 1951 vertrek in ballast Abadan voor laden Nieuw Zeeland
24 juni 1953 vertrek Isle of Grain, Sheerness met lading stookolie voor
Kaapstad, Port Elisabeth & Durban
16 juli 1953 bij het varen van de ankerplaats ten oosten van Robbeneiland naar
Kaapstad aan de grond gestoten op niet bekende ondiepte en daarbij zware
bodemschade opgelopen, naar zee gevaren voor lading naar lege tanks te pompen
17 juli 1953 afgemeerd Kaapstad en gelost
8 juli 1959 t/m 28 februari 1960 opgelegd te Rotterdam
29 februari 1960 vertrek van Rotterdam
2 maart 1960 gearriveerd Lübecker Flender Werke A.G., Lübeck voor ombouw bulkcarrier
1 juni 1960 nieuwe middensectie tewater
grt 13066, nrt 8503, draagvermogen 18685,
lengte 169,78 meter, breedte 21,04 meter, holte 14,18 meter
7 juli 1960 proefvaart
12 juli 1960 opgeleverd en vertrek Hampton Roads voor laden kolen voor Chiba
14 juni 1960 verkocht N.V. Stoomvaart Maatschappij "De Maas", Rotterdam
1 juni 1972 overgeschreven
Scheepvaart Maatschappij Sliedrecht N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen, roepsein PJRC

11 september 1973 verkocht Cyprus, herdoopt Astyanax
26 oktober 1981 t/m 16 februari 1983 als Five opgelegd te Piraeus, Griekenland

13 maart 1983 als Five gearriveerd voor de sloop te Gadani Beach, Pakistan
31 maart 1983 aanvang van de sloop

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

20 september 2019 op de palen te Delfzijl heeft als bestemming Brest (Frankrijk)
komend van Kokkola via Brunsbüttel op 18 september 2019 met technische problemen
door de sleepboten WATERSTROOM en WATERSTRAAT naar Delfzijl gesleept

MARIETJE HESTER
Bouwjaar 2005, imonummer 9279032, grt 2437
Eigenaar Danser van Gent MD C.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco Inkobrod Yard, Kroatië
Afgebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1004
LxBxH 82.50 x 12.50 x 8.00 meter
Motor Caterpillar 3512BHD, vermogen 1698 epk, 12 knoop, roepsein PHDB

© Bert Romeling

20 september 2019 afgemeerd bij Contitank te Delfzijl arriveerde vanuit Moerdijk

CHEM MIA
Bouwjaar 2008, imonummer 9407093, grt 11645
Eigenaar Chem Mia S.A., Monrovia / Fleet Management Ltd., Hong Kong
Manager ACE Tankers B.V., Amsterdam / Ace Quantum Chemical Tankers C.V.
Gebouwd Fukuoka Shipbuilding Company Ltd., Nagasaki / N-2019

© Bert Romeling

19 september 2019 bij aankomst in Dordrecht, ze kwam van St. Petersburg

LONGBEACH
Bouwjaar 2010, imonummer 9518426, grt 2997
Eigenaar Hermann Lohmann Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G. ms 'Patrick', St. John's
Manager Hermann Lohmann Bereederungen G.m.b.H. & Co. K.G., Haren/Ems
In beheer Longship B.V., Groningen
Gebouwd Onega Shipbuilding Yard CJSC / 206

© Patrick Blankwaard


5 september 2019 in de Maasmond met bestemming Rotterdam Botlek

FLEX KESTON
Bouwjaar 2003, imonummer 9259068, grt 3164
Eigenaar Held Bereederungs G.m.b.H. & Co. K.G., St. John's
Gebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 804
LxBxH 95.32 x 13.35 x 7.40 meter
Motor Wärtsilä 6L26A (260x320) 2652 epk / 2040 kW, 12 knoop, roepsein V2DE7

Voormalige CATHY JO van Corrib Shipping Ltd., Limassol / John McEvoy
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

13 december 2007 na verkoop herdoopt als NORMED IZMIR
Eigenaar Hasetal Mardex Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., vlag Antigua and Barbuda,
In beheer bij Held Bereederungs G.m.b.H. & Co. K.G., Haren/Ems

28 juni 2009 te Emden verkocht en herdoopt FLEX KESTON

© Hannes van Rijn

Verkocht voor sloop

PORT ALEXANDRE
Bouwjaar 1995, imonummer 9079183, grt 28226
Eigenaar Van Ommeren Tankers (Soflumar), Port aux Français
Gebouwd Halla Engineering & Heavy Industries Ltd., Inchon / S-206
LxBxH 183.20 x 32.23 x 18.00 meter
Motor 6 cyl, 2 tew, 500 x 1910, B&W 6S50MC,
Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Engine & Machinery Div., Ulsan
Vermogen 9136 epk / 6220 kW, snelheid 14.5 knoop, roepsein FNIY

13-8-1994 kiel gelegd
20-1-1995 gedoopt door mevr. Frédérique Hendriks
(VO hoofdkantoor, echtgenote van R.R. Hendriks, Raad van Beheer)
2-1995 te water gelaten
10-4-1995 opgeleverd

1997 verkocht aan Van Ommeren Tankers (SOFLUMAR), Marseille-Frankrijk

2000 verkocht aan Broström Tankers S.A., Marseille-Frankrijk
20-4-2000 herdoopt BRO ALEXANDRE

2002 verkocht aan Broström Tankers SAS, Marseille-Frankrijk

18-6-2007 verkocht aan Broström Tankers SAS, Dover-U.K., herdoopt PORT ALEXANDRE

3-2010 herdoopt MAERSK CASSANDRA

20-6-2012 verkocht aan Leste Navigation Inc., Monrovia-Liberia, roepsein D5CK6,
in beheer bij Unibros Shipping Corp., Piraeus

13-6-2012 herdoopt ALIZEA

9-2018 vlag Comoros, roepsein D6A2318
7-9-2018 in beheer bij Olimpex Nigeria Ltd., Apapa, Lagos, Nigeria

15-7-2019 (S&B) verkocht voor sloop naar Pakistan
15-7-2019 van Lagos Anchorage naar Gadani, Pakistan

11-9-2019 gearriveerd ankergebied Chittagong
17-9-2019 (vt) gearriveerd op het sloopstrand Chittagong, Bangladesh

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

MAERSK CASSANDRA op 20-4-2012 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

© Frans de Lijster

17 september 2019 op de Westerschelde bij Vlissingen

ZWERVER II
Bouwjaar 2016, imonummer 9794458, grt 499
Eigenaar HVS Dredging Support Zwerver II B.V., Harlingen
Manager HVS Dredging Support B.V., Harlingen
Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V., Zwijndrecht / 206
LxBxH 35.10 x 15.00 x 4.07 meter
Motorvermogen 2820 KW, snelheid 10 knoop, roepsein PCTQ

© Lucien van der Horn