30 juli 2020 lagen in Het Grootdiep,
de voormalige zeehaven van Dokkum aan de "Ee" (Ie), de historische vaartuigen
TROMP (één van de grootste zeetjalken in zijn soort)
en het voormalige betonningsvaartuig LAUWERS van het Loodswezen
© Wilto Eekhof
TROMP
Bouwjaar 1912, imonummer 5333505
Gebouwd bij Gebr. J. & G. Verstockt, Martenshoek
De voormalige Nederlandse LAMMEGIENA II van H. Schling, Groningen
1914 als LAMMEGIENA II van N. Wijnstok, Hoogezand
1919 als TROMP van D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927 eigenaar O. Schuitema, Groningen
1936 eigenaar G. Timmer, Slochteren
1946 eigenaar Nederlandse Staat, ‘s-Gravenhage
1947 als MARAAT-V van N.V. Zeelichter Thames II, R’dam
1954 als SOLI DEO GLORIA van W. Kalkhuis, Groningen
1962 eigenaar W. Oudman, Groningen
1967 als P.M.I. Navigator als opleidingschip, Philippijnse vlag
1996 als Grazia
2002 als TROMP
Gebouwd als stalen koftjalk
Maart 1934 dieselmotor 65 pk N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen
15 april 1945 door Duitsers tot zinken gebracht, na bevrijding gelicht en gerepareerd
Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zn., Groningen
April 1950 gehermotoriseerd 125 pk
Oktober 1958 verlengd Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten, grt 165, lengte 31,86 meter
1967 verbouwd Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten,
voorzien oorspronkelijk zeiltuig, gehermotoriseerd 150 pk
Maart 1967 vertrek naar Manila, niet verder gekomen Gibraltar
12 april 1996 in de vaart zandzuiger te Palermo
28 juli 2002 gearriveerd in dokschip te Rotterdam (eigenaar Chr. Woestenburg)
7 augustus 2002 verhaald via Amsterdam naar Harlingen voor herstel
Het dek van de TROMP is ingericht als terras voor een aanpalende horecaondernemer
LAUWERS
Bouwjaar 1955
Loodswezen, ‘s-Gravenhage (Betonningsdienst Rijksloodswezen)
Gebouwd bij Gebr. Akerboom, Oestgeest