AMSTERDAM
Bouwjaar 1984, imonummer 8218720, grt 12811
Eigenaar Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
Gebouwd VEB Warnowwerft Warnemünde, Warnemünde / 248
LxBxH 158.27 x 23.09 x 13.42 meter
Vermogen 9095 pk, snelheid 13 knoop, roepsein PGED
1984 opgeleverd als EASTERN MOON
aan Hape Seafreight Pte. Ltd. Singapore
1984 herdoopt RAHIM, in beheer bij Holwerda Scheepvaart Mij., Heerenveen
1-1986 verkocht aan Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
22-3-1986 gearriveerd te Rotterdam
3-1986 te Rotterdam herdoopt NEDLLOYD AMSTERDAM
31-3-1986 vertrokken onder de vlag van Bahamas
9-4-1986 in dienst Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, roepsein PGED
9-4-1986 vertrokken van Rotterdam naar West-Afrika
11-3-1989 herdoopt AMSTERDAM
Collectie Jan van Oost • Startpagina • meer Vervlogen tijden
1991 verkocht, 7-3-1991 herdoopt SEVASTAKI
1992 herdoopt CTE CINTA
1994 herdoopt SEVASTAKI
15-1-1996 herdoopt INDUSTRIAL CHAMPION
16-10-1997 herdoopt TORM TEXAS
17-4-1998 herdoopt SEVASTAKI
2004 verkocht door Clipper Sea Transports, Inc., Monrovia-Liberia,
in beheer bij Columbia Shipmanagement Ltd., Limassol
aan Oceanmaris Management Inc., Athene (Constantinos Prifis)
17-11-2004 (GL) herdoopt EVI
2005 verkocht aan Yokmar Maritime, in beheer bij Oceanstar Management Inc., Athene
2009 verkocht aan Matso Shipping Company Inc., Panama,
beheer Red Sea Navigation Co., Suez en Port Tawfiq en Matso Shipping Co. Inc., Port Tawfiq,
4-4-2009 (GL) herdoopt SUEZ
27-7-2010 vertrokken van Karachi met bestemming Massawa, Eritrea geladen met cement in zakken
2-8-2010 in positie 13.02 NB. en 04.8.54OL. in de Internationally Recommended Transit Corridor in de Golf van Aden door piraten uit Somalië gekaapt, daarna rondgezworven aan de kust van Somalië
10-6-2011 losgeld betaald
11-6-2011 vrijgegeven en vertrokken naar Salalah te Oman met ETA 17-6-2011
13-6-2011 escorte van het Pakistaanse oorlogsschip PNS BABAR, 15-6-2011 poging tot kaping van piraten afgeslagen, ETA naar 18-6-2011 bijgesteld door weinig bunkers en slecht weer, sleepboot (HASIK 9178977) besteld maar die kreeg zelf technische problemen
19-6-2011 begon het schip water te maken in het slechte weer en begon te zinken
De 22 bemanningsleden zijn gered door het Pakistaanse fregat PNS BABUR en daarna over gezet op de Pakistaanse PNS ZULFIQUAR
De bemanning bestond uit 11 Egyptenaren, 6 Indiase, 4 Pakistani en 1 man uit Sri Lanka
22-6-2011 te Muscat, Oman officieel bekend gemaakt dat de SUEZ zonk op 20-6-2011 in 4.900 meter diep water
23-6-2011 bemanning gearriveerd te Karachi om vandaar verder naar het land van herkomst te reizen
Informatie • Scheepsfotoruilbeurs
Als SEVASTAKI