Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
NOORBEEK
Bouwjaar 1970, imonummer 7013848, grt 1519
Eigenaar Wed. H. de Looper N.V., Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam
Gebouwd N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 995
LxBxH 78.72 x 11.39 x 7.01 meter
Vermogen 1500 epk, snelheid 12 knoop, roepsein PGHR, indienst 19-12-1973

© Charlie Hill Startpaginameer Vervlogen tijden



30-4-1970 opgeleverd als TIMCA
aan C.V. Scheepvaartonderneming Timca, Willemstad-Ned.-Antillen,
in beheer bij N.V. Spliethoff’s Bevrachtingkantoor

© Dijkstra Startpaginameer Vervlogen tijden



1973 verkocht aan Wed. H. de Looper B.V., Amsterdam,
in beheer bij Spliethoff’s Bevrachtingkantoor B.V., herdoopt NOORBEEK

1978 verkocht aan Rederij H. & P. Holwerda, Heerenveen,
in beheer bij Scheepvaartkantoor Holwerda, herdoopt NOORDWAL

1980 verkocht aan P.T. Pengembangan Armada Niaga Nasional (PANN), Jakarta-Indonesië,
herdoopt NIAGA XXXII

1980 t/m 1991 in die periode zou het schip korte tijd gevaren hebben als PERSERO

1991 verkocht aan P.T. (Persero) PANN Multi Finance, Jakarta-Indonesië

1996 verkocht aan P.T. Pelayaran Nusantara Salam Pacific Indonesia Lines,
Banjarmasin-Indonesië, herdoopt PRATIWI SATU

6-2006 geschrapt uit Lloyd’s Register: bestaan twijfelachtig
2007 bestaan twijfelachtig opgeheven

2007 verkocht aan Mega Sukses, Medan-Indonesië,
12-2-2007 (e) herdoopt MEGA SAMUDERA

4-2016 geschrapt uit Lloyd's Register: bestaan twijfelachtig
13-12-2016 (e) laatste update

Correctie: 12-2015 (e) geschrapt uit Lloyd's Register; bestaan twijfelachtig

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

NOORBEEK - foto collectie Albert Heino Startpaginameer Vervlogen tijden

16 november 2020 Niewe Maas t.h.v. Schiedam van Moerdijk naar de Parkkade, Rotterdam

O.T. IDEAAL
Bouwjaar 2012, imonummer 9431604, grt 2702
Eigenaar Scheepvaartonderneming Ideaal C.V., Sneek / M. Vlietstra
Manager Amasus Shipping B.V., Delfzijl / Shipowners Support B.V.
Gebouwd Hong Ha Shipyard Ltd., Hai Phong, Vietnam / HH-08
LxBxH 89.98 x 13.75 x 6.25 meter
Motor MAK 6M25 (255x400) 2690 epk, 14.5 knoop, roepsein PBHH

6 januari 2012 opgeleverd als IDEAAL
20 september 2013 te Harlingen herdoopt SOMERS ISLES
24 november 2015 te Harlingen herdoopt O.T. IDEAAL

© Johan Trommel



15 november 2020 op de Niewe Maas t.h.v. Schiedam met bestemming Dordrecht

ENERGY
Bouwjaar 2004, imonummer 9255787, grt 7660
Eigenaar Energy Shipping B.V., Madeira
Manager JR Shipping B.V., Harlingen / JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Roemenië / 545
Scheepswerf Bodewes Volharding Foxhol B.V.
LxBxH 134.65 x 21.50 x 9.30 meter
Vermogen 9789 epk / 7200 kW, snelheid 18 knoop, roepsein CQAX2

© Johan Trommel

15 november 2020 op de Niewe Maas t.h.v. Schiedam met bestemming Emden, Duitsland

FRISIAN INO
Bouwjaar 2012, imonummer 9463877, grt 1801
Eigenaar Beheermaatschappij ‘Frisian Ino’ B.V., Sneek / Boomsma Shipping B.V.
Manager: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Werf 189 One Member Ltd. Liability Company (189 Ship Yard), Hai Phong City / 9418
LxBxH 87,50 x 11,45 x 5,40 meter
Motor ABC (256x310) vermogen 1550 epk, snelheid 11.2 knoop, roepsein PCPQ

27 september 2012 opgeleverd CK PEARL
Eigenaar United Shipping Company Holding B.V., Werkendam
Manager Rederij Chr. Kornet & Zonen B.V., Werkendam
9 oktober 2015 verkocht en herdoopt als FRISIAN INO

© Johan Trommel

16 november 2020 Hollandse ontmoeting noordwest Terschelling naar Rochester van Varberg

LADY ANNEKE
Bouwjaar 2012, imonummer 9624823, grt 2544
Eigenaar Beheermaatschappij Lady Anneke B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Groningen Shipyards B.V., Waterhuizen / 128
LxBxH 84.98 x 13.35 x 7.39 meter
Motor Caterpillar 3508C (170x190) 1015 epk, 10 knoop, roepsein PCNQ

© Jan van Vuuren mv Schokland



In Nederland gebouwd: 16 november 2020 afgemeerd in de Eemshaven

ANNIKA BRAREN
Bouwjaar 2020, imnummer 9849148, grt 2999
Eigenaar ms 'Annika Braren' G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg / Reederei Rörd Braren, Kollmar
Bouwwerf Royal Bodewes Shipyard, Hoogezand / 731

© Marcel Mos



Herdoopt na verkoop

ALEXIA
Bouwjaar 2008, imonummer 9369083, grt 7878
Eigenaar Alexia Shipping B.V., Willemstad-Ned. Antillen
Manager Transship Management C.V., Emmen
Gebouwd Damen Shipyards Yichang / 567304
LxBxH 145.65 x 18.36 x 10.30 meter
Motorvermogen 5915 epk, snelheid 14.5 knoop, roepsein PJSX
In dienst 7-4-2008

1-2008 opgeleverd aan ms “Jolina” Schiffahrts G.m.b.H. & Co. Reederei K.G.,
Antigua & Barbuda, beheer Intersee Schiffahrts G.m.b.H. & Co., Haren/Ems,

14-4-2008 (e) onder de vlag van de Ned. Antillen gebracht,
thuishaven Willemstad, in beheer bij Transship B.V., Emmen
voor Intersee Schiffahrts G.m.b.H. & Co., Haren/Ems

10-10-2010 vlag Curaçao

ALEXIA 14-4-2013 op de Nieuwe Maas bij Pernis

© Jan Scheurwater



12-5-2015 verkocht aan Marmactan Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G.
Manager MarConsult Schifffahrt G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg, Duitsland
5-2015 vlag Antigua & Barbuda, thuishaven St. John's, roepsein V2GS5,
herdoopt MARMACTAN

12-11-2020 (gl) verkocht ARA Bergen Shipping B.V.
Manager ARA Ship Management B.V., Werkendam
Vlag PDM, thuishaven Madeira, roepsein CQEH2, herdoopt UNISTORM

Informatie Scheepsfotoruilbeurs na tip René Cornel

MARMACTAN op 17-1-2016 in de Maasmond

© Patrick Blankwaard

29 oktober 2020 voor anker Baie de la Seine, heeft bestemming Baltimore (USA)

SINGELGRACHT
Bouwjaar 2000, imonummer 9197375, grt 16641
Eigenaar Rederij Singelgracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Shimonoseki / 1061
LxBxH 168.14 x 25.20 x 10.65 meter
Motor Wärtsilä 6L64 (640x900) 12060 kW, snelheid 19.5 knoop, roepsein PCGM

© Niels Johannes

Herdoopt na verkoop

ROTTERDAM
Bouwjaar 1997, imonummer 9122552, grt 61849
Eigenaar Hal Nederland N.V., Rotterdam
Beheer Holland America Line N.V., Seattle, USA
Gebouwd Fincantieri-Cantieri Navali Italiani SpA / 5980
LxBxH 237,91 x 32,25 x 8,20 meter
Motor 5 x Sulzer 16ZAV40S, 57700 kW, 22.5 knoop, roepsein PDGS

21-12-1996 te water gelaten
7-11-1997 opgeleverd aan Windsurf Ltd., Rotterdam,
in beheer bij Holland America Line Westours Inc.
11-11-1997 vertrokken van Barcelona op de eerste cruise

9-12-1997 gedoopt ROTTERDAM door H.K.H. Prinses Margriet
en officieel overgedragen aan de Holland America Line
11-12-1997 aanvang van het cruiseprogramma

1998 verkocht aan Holland America Tours, Rotterdam,
in beheer bij Holland America Line Westours Inc., HAL Nederland N.V.
en Holland America Line N.V., Seattle, WA.

2012 in beheer bij Holland America Line N.V., Seattle, WA

7-2020 verkocht aan Fred Olsen Cruise Line

10-8-2020 laatste aankomst in haar thuishaven
11-8-2020 laatste vertrek uit Rotterdam naar Botlek
27-8-2020 vertrek Damen Verolme Rotterdam naar ankergebied Scheveningen

10-9-2020 (e) verkocht aan Borealis Cruise Ltd.
Manager Fred Olsen Cruise Lines Ltd., Ipswich (UK)
15-11-2020 (vt) vlag Bahamas, thuishaven Nassau, roepsein C6ES3
15-11-2020 (vt) herdoopt BOREALIS

Informatie Scheepsfotoruilbeurs na tip René Cornel

© Bert Lamers

Bestaan twijfelachtig (correctie)

FLEVO
Bouwjaar 1950, imonummer 5101914, grt 399
Eigenaar J. Bont e.a., Groningen / Rederij Flevo, Groningen
Manager Carebeka N.V., Groningen
Gebouwd N.V. Scheepswerf ‘Foxhol’ v/h Gebr. Muller, Foxhol / 87
LxBxH 48.89 x 8.21 x 3.19 meter
Vermogen 300 epk, snelheid 10 knoop, roepsein PECK
26-9-1950 opgeleverd door bouwwerf

24-1-1961 verkocht Peter Frese & Söhne, Hamburg-B.R.D., herdoopt ELKE FRESE

1964 verkocht aan Hans Hermann Frese, Hamburg-B.R.D., herdoopt UTE FRESE

1966 verkocht Hans Jürgen Tiedemann, Hamburg-B.R.D., herdoopt SEESCHWALBE

1981 verkocht aan Confin Maritime S.A., Panama. 1984 herdoopt ANITA

2006 in beheer bij W. Schoonbeek, Hamburg

1995/96 registratie vervallen; bestaan twijfelachtig

2000/2001 weer geregistreerd
12-2000 lag het schip aan de ketting te Vigo, Spanje

3-10-2017 de registratie vervallen; bestaan twijfelachtig (AV/MHD)

Correctie: 2010 geschrapt uit Lloyd's Register; bestaan twijfelachtig

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

SEESCHWALBE bij Goole

© Charlie Hill

14 november 2020 afgemeerd Imperial Wharf Gravesend (UK) komend vanuit Pernis

BITUMA
Imonummer 9753832, asphalt/bitumen tanker
26 augustus 2016 opgeleverd door
AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd., Yangzhou, China / AD0055
als SAN BENEDETTO II aan San Benedetto II Shipping Ltd., Nyon, Zwitserland,
vlag Malta (roepsein 9HA4022), in beheer bij ABC Maritime A.G., Nyon, Zwitserland
Grt 4703, nrt 1411, draagvermogen 4995
Afmetingen 108,00 (10,35) x 17,20 x 9,00 x 6,00 meter
Ketel: 1 CHR Heatmaster 115 m², 10.00 BAR, 2 CHO Heatmaster HTF 1150V 40.00 m²,
10.00 BAR. 464,63 m³ bunkers
13 koop, 4076 epk, 3000 kW, 6 cyl, 4 tew, 320 x 400, 750 rpm., vertraagd naar 121 rpm.,
Wärtsilä 6L32, Wärtsilä Yuchai Engine Co. Ltd., Zhuhai NE-24-8-2015

2020 in charter bij Tarbit Tankers B.V.
2020 verkocht aan Carnisse B.V., Dordrecht

16 oktober 2020 in beheer bij Tarbit Tankers B.V.
29 oktober 2020 onder Nederlandse vlag gebracht (roepsein PDSW), herdoopt BITUMA

© Krispen Atkinson



15 november 2020 afgemeerd in de haven van Harlingen

GREEN CRYSTAL
Bouwjaar 1992, imonummer 8920995, grt 5084
Eigenaar Green Shipping A/S, Nassau
Manager Green Management Sp.zoo, Gdynia, Polen
Gebouwd Hollming Oy, Rauma / 292
LxBxH 109,00 x 18,00 x 9,80 meter
Motorvermogen 5498 epk, snelheid 18 knoop, roepsein C6XH5

1994 t/m 1998 als CARMENCITA gevaren in pool van Seatrade Groningen B.V.

© Hette Kloosterman