Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
SANTA LUCIA
Bouwjaar 1947, grt 396
Eigenaar N.V. Rederij Santa Lucia, Munekezijl / J.A. van Overklift
Manager Wijnne & Barends Cargadoors- & Agentuurkantoren N.V., Delfzijl
Gebouwd G. & H. Bodewes Scheepswerven, Foxhol / 366
LxBxH 46.69 x 7.95 x 3.30 meter
Vermogen 395 pk, snelheid 10 knoop, roepsein PHIJ
Indienst 02-08-1947

5 december 1964 op reis Goole naar Kopenhagen in zware storm
door het schuiven van de lading kolen ter hoogte van Borkum gekapseisd
en gezonken, gehele bemanning gered

© Skyfoto uit collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

28 november 2020 op de splitsing van de Merwede en de Oude Maas t.h.v. Zwijndrecht
tijdens het verhalen van MAK Bolier 2e Merwedehaven in Dordrecht naar Rotterdam

ENERGY
Bouwjaar 2004, imonummer 9255787, grt 7660
Eigenaar Energy Shipping B.V., Madeira
Manager JR Shipping B.V., Harlingen / JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Roemenië / 545
Scheepswerf Bodewes Volharding Foxhol B.V.
LxBxH 134.65 x 21.50 x 9.30 meter
Vermogen 9789 epk / 7200 kW, snelheid 18 knoop, roepsein CQAX2

© Jan Scheurwater



28 november 2020 na brand in machinekamer bestemming Damen Shiprepair Harlingen B.V.

MIDSLAND
Bouwjaar 1974, imonummer 7393066, grt 1812
Eigenaar B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling
Manager B.V. Rederij G. Doeksen & Zn., Terschelling
Bouwwerf C. Cassens Schiffswerft, Emden / 113, roepsein PG4564

© Hette Kloosterman



Aan boord van de veerboot MIDSLAND van Rederij Doeksen
is zaterdagochtend brand ontstaan in de machinekamer
Het schip lag in de haven van Vlieland

Passagiers en bemanning zijn veilig van boord gegaan, meldt Rederij Doeksen op Twitter
Later bleek dat het om een kachel ging

28 november 2020 Nieuwe Maas te Rotterdam afmeren aan de Parkkade vanuit Kaliningrad

MAESTRO
Bouwjaar 2004, imonummer 9214006, grt 2080
Eigenaar Caribbean Shipping Ltd., St. John's
Manager Baltnautic Shipping Ltd., Klaipeda, Litouwen
Casco Ceskoslovenska Plavba Labska A.S. (CSPL), Decin
Afgebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 469
LxBxH 88.95 x 12.50 x 5.65 meter
Motor Wärtsilä 8L20 (200x280) 749 kW, 10.5 knoop, roepsein V2QS9

De voormalige Nederlandse MARE
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming “Mare” II, Delfzijl
Management bij Wagenborg Shipping B.V. voor J., D.M. & H.M. Messchendorp

2006 in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
6 april 2009 in eigendom van Wijnne & Barends B.V., Delfzijl

4 oktober 2011 eigenaar Mare Shipping C.V., Delfzijl / Klaas Snip, Delfzijl
Manager Wijnne & Barends B.V., Delfzijl

17 januari 2018 te Rotterdam overgedragen nieuwe eigenaar, herdoopt MAESTRO

© Koos Goudriaan



28 november 2020 aankomst in de Eemshaven vanuit Palma de Mallorca via Southampton

FAGELGRACHT
Bouwjaar 2011, imonummer 9428425, grt 8620
Eigenaar Rederij Fagelgracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Rongcheng Xixiakou Shipyard Co. / 06-041
LxBxH 136.40 x 18.90 x 11.75 meter
Motor Wärtsilä 6R46 (460x580) 7380 epk, snelheid 15 knoop, roepsein PBST

© Marcel Mos

26 november 2020 afgemeerd in Lauwersoog samen met de LAUWERS

DAGERAAD
Bouwjaar 1954, imonummer 8928624, roepsein PCCS
Eigenaar Dageraag Sportvisserij / W. Drijver, Lauwersoog
Gebouwd bij Rijkswerf Willemsoord, Den Helder / 36
LxBxH 31,93 x 6,50 x 2,25 meter, motorvermogen 430 epk

De voormalige ZILVERMEEUW van het Loodswezen

© Frits Olinga

Bestaan twijfelachtig

POOLSTER
Bouwjaar 1965, imonummer 6514479, grt 299
Eigenaar J. van der Molen & G. van der Molen, Delfzijl
Manager N.V. Wijnne & Barends Cargadoors- & Agentuurkantoren, Delfzijl
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Coops N.V., Hoogezand / 236
LxBxH 44.46 x 8.04 x 2.90 meter
Vermogen 220 epk, snelheid 9 knoop, roepsein PGUX
20-5-1965 te water
25-6-1965 opgeleverd



4-2-1970 verkocht aan Catharina Vellinga (wed. Jacob van der Molen),
Geert van der Molen en Menno Jelke van der Molene.a., Delfzijl, Groningen,
in beheer bij N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl

1970 verlengd bij Scheepswerf Welgelegen, Harlingen, grt 348, nrt 222

7-6-1974 verkocht aan Johannes Kunst, Zuidlaren, roepsein PGUY,
in beheer bij N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl,
herdoopt POOLZEE



6-10-1978 verkocht aan Quadrant Shipping Service, Panama, roepsein HO8050,
in beheer bij Libra Shipping B.V., Rotterdam, herdoopt CORAN-W

15-2-1985 verkocht aan Taro Shipping & Trading, Valletta-Malta, roepsein 9H2193,
herdoopt TARO

10-12-1989 verkocht Naviera Universal Express, San Lorenzo-Honduras, roepsein HQES9,
herdoopt UNIVERSAL EXPRESS

1990 verkocht aan Naviera Universal Express, San Lorenzo-Honduras

7-1999 verkocht aan Naviera Universal Express, San Lorenzo-Honduras, herdoopt CASWILL

6-2013 geschrapt uit Lloyd's Register, bestaan twijfelachtig

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

CORAN-W - foto's collectie Jan van Oost

Op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

HERCULES
Bouwjaar 1915, grt 63, ENInummer 02007991
Eigenaar Stichting Calorische Werktuigen, Rotterdam
Manager G.C. Boekweit, Schiedam
Gebouwd Scheepswerf G. & H. Bodewes, Martenshoek / 597
LxBxH 21.70 x 5.56 x 2.65 meter
Vermogen 225 ipk, snelheid 7 knoop

© Jan van Oost

Bestaan twijfelachtig (correctie)

HOLLAND
Bouwjaar 1962, imonummer 5129875, grt 278
Eigenaar Rederij Motorschip Holland, Heerenveen
Manager Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen
Gebouwd Heinrich Brand Schiffswerft G.m.b.H. & Co. K.G., Oldenburg / 158
LxBxH 47.96 x 7.52 x 2.38 meter
Motorvermogen 250 epk / 184 kW, snelheid 8 knoop, roepsein PESG

2-3-1962 opgeleverd bouwwerf als GERMANIA aan Erich Paetsch, Brake-West Duitsland
Oorspronkelijk 250 grt, 380 dwt, 45,51 meter, 1967 verlengd

10-1-1973 verkocht aan Rederij Motorschip “Holland”, Heerenveen,
beheer Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, roepsein PESG, herdoopt HOLLAND

1975 verkocht aan Thong Soon Shipping (Pte.) Ltd., Singapore, herdoopt KIM SOON LI

1994 verkocht aan P.T. Tresnamuda Sejati, Palembang-Indonesië
1995 herdoopt NICOLAS V
1995 herdoopt JEMBAR HATI

2008 verkocht Samudera Daka Lines, Jakarta-Indonesië

4-2016 geschrapt: bestaan twijfelachtig
13-12-2016 (e) laatste update

Correctie: 2010 geschrapt uit Lloyd's Register; bestaan twijfelachtig

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

HOLLAND - Foto uit de collectie Albert Heino

27 november 2020 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Maassluis met bestemming Fehmarnsund

UTRECHT
Bouwjaar 1996, imonummer 9125956, grt 18259
Eigenaar Van Oord Dredging & Marine Contractors B.V., Rotterdam
Manager Van Oord Ship Management B.V., Gorinchem
Gebouwd Scheepswerf De Merwede N.V.. Hardinxveld / 670
LxBxH 154.30 x 28.00 x 11.85 meter
Motorvermogen 29872 bhp / 22000 kW, snelheid 12 knoop, roepsein PCQC

© Frans de Lijster

25 november 2020 in de IJmond op het Noordzeekanaal van Beverwijk naar Mostaganem

GREEN KLIPPER
Bouwjaar 1991, imonummer 9001904, grt 4091
Eigenaar Green Shipping AS, Nassau / Green Management Sp.z. o.o., Gdynia
Gebouwd Yssel-Vliet Combinatie B.V., Capelle a/d IJssel / 253
LxBxH 108.22 x 16.21 x 9.60 meter
Motor MAK 6M552C (450x520) 3999 kW, snelheid 17.8 knoop, roepsein C6VY9

Voormalige ORANGE KLIPPER van Jaczon Orange Klipper B.V., Scheveningen
In beheer gevaren bij Seatrade Groningen B.V., Groningen

Verkocht op 27 december 2006 en herdoopt GREEN KLIPPER

© Ruud Coster