8 juni 2021 op de Nieuwe Maas te Rotterdam ter hoogte van de Parkkade
BALDER VL 92
De kiel van de zeillogger 'Balder' is gelegd op 15 maart 1912
15 mei 1912 op de Vlaardingse werf van A. de Jong te water gelaten
De opdrachtgever tot de bouw was de Visserij Maatschappij Mercurius
Van 1912 tot 1921 was de 'Balder' een van de honderden zeilende loggers
die zich bezig hielden met de haringvisserij
In 1922 werd de 'Balder', door het economisch voordeel dat behaald kon worden
met de ingetreden motor-logger, opgelegd
In 1929 is zij verkocht aan rederij A. van der Zwan in Scheveningen,
hetgeen tevens het einde van de zeilende periode betekende
Door de nieuwe reder werd het schip verlengd, gemotoriseerd en herdoopt in 'Oceaan 1'
Tot 1941 is er dus met het schip actief deelgenomen aan de haringvisserij
Zoals vele schepen in die tijd is ook deze logger in de oorlogsjaren gevorderd
door de bezetter, maar in september 1945 gelukkig weer naar Nederland teruggekeerd
om kort hierna weer aan de haringvangst te gaan deelnemen
Na deze periode is de 'Balder' verkocht aan de
N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen en doorverkocht aan de Vereniging Beroepsonderwijs in Den Haag, herdoopt in 'Zeearend' en geschikt gemaakt voor opleiding
in zowel de trawler- als vleet visserij
In 1976 is het schip voor 1 gulden verkocht aan het Nederlands Scheepvaart Museum Amsterdam
Na een zeer ingrijpende restauratie, waarbij het schip zijn oorspronkelijke lengte weer terugkreeg en zoveel mogelijk in authentieke staat is teruggebracht, heeft deze een ligplaats gekregen bij het Amsterdamse museum
In 2006 heeft het Scheepvaart Museum Amsterdam, om reden dat de 'Balder' niet in de collectie van het museum paste, besloten het schip over te dragen aan het Visserijmuseum te Vlaardingen de stad waar de logger is gebouwd en die ook de eerste jaren van haar bestaan als thuishaven heeft gediend - bron www.zeilloggerbalder.nl
© Bert Lamers