Gebr. Broere was begonnen met een vloot vernieuwing en om te kunnen voldoen
aan de vraag van hun relaties
Immers de markt vraagt constant om up to date te blijven o.a.
met nieuwe veiligheidsregels en ook aan modernere schepen
Schaalvergroting hoort hier ook bij en Broere is altijd een voorstander
geweest van verbeteringen
Op 11-4-1983 werden contracten getekend voor de bouw van twee nieuwe schepen
die de namen 'Neeltje Broere' bouwnummer 995, imo 8300951
en 'Jacqueline Broere' bouwnummerr 996, imo 8300963 kregen
De bouw werd uitbesteed aan de werf Verolme in Heusden
De tewaterlating was uniek
Beide schepen werden namelijk op een helling gebouwd
en werden met een korte tussenpozen te water gelaten
Als eerste ging de 'Neeltje Broere' te water en wanneer deze veilig voor de kant lag
ging de 'Jacqueline Broere' te water
Ik zelf was met mijn vader welke 23 jaar bij Broere had gevaren
aanwezig bij de tewaterlatingen
Beide schepen werden met een verschil van enkele maanden opgeleverd
JACQUELINE BROERE inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
© Teun van der Zee
In 1993 werden beide schepen verbouwd
Dit gebeurde bij de scheepswerf Welgelegen in Harlingen
De schepen kregen een totaal nieuw midden- en voorschip
Ze werden dubbelwandig en hadden roestvrij stalen tanks
Het voorschip was van het zelfde type als de 'Jacobus Broere', 'Bastiaan Broere'
en 'Dutch Mate' welke ook bij Verolme Heusden waren gebouwd
en daar had men een goede ervaring mee
De 'Neeltje Broere' kwam op 28-3-1993 weer in de vaart maar dan als 'Dutch Progress'
en de 'Jacqueline Broere' op 12-8-1993 als 'Dutch Pilot'
De ombouw pastte in een programma om te voldoen aan de nieuwste imo regels
DUTCH PROGRESS
Bouwjaar 1984, imonummer 8300951, grt 2137
Eigenaar Tankvaart Dordrecht B.V., Dordrecht
Manager Gebr. Broere B.V., Dordrecht
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 995
LxBxH 91.10 x 13.61 x 6.50 meter
Vermogen 1856 epk, snelheid 12.5 knoop, roepsein PDTV
6 februari 1993 als NEELTJE BROERE gearriveerd
Frisian Shipyards ‘Welgelegen’ B.V., Harlingen voor plaatsing nieuw voorschip
15 mei 1993 omgedoopt tot DUTCH PROGRESS
19 juli 2010 na verkoop herdoopt OLD WINE
© Jan van Oost
Het midden en voorschip van de 'Neeltje Broere' werd tegen schroot prijs verkocht
aan baggerbedrijf den Herder
Deze liet het verslepen naar scheepswerf Alblas in Hendrik Ido Ambacht
Aldaar werd het schip voorzien met een achterschip waarin de machinekamer bevindt
en de accommodatie werd voorop geplaatst
Het schip werd vervolgens omgebouwd tot een zeegaande hopperzuiger
en kwam in de vaart als 'Hendrika'
Grappig is dat de thuishaven Dordrecht bleef
BRAGE R
Bouwjaar 1984, imonummer 9144380, grt 2161
Eigenaar R.N. Dredging B.V., Dordrecht / Rohde Nielsen A/S, Kopenhagen
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 995
LxBxH 89.70 x 13.67 x 6.00 meter
Vermogen 1811 epk, snelheid 12 knoop, roepsein PEOX
Eerder namen: 'Neeltje Broere' en 'Hendrika'
Collectie Wim Plokker
Het midden en voorschip van de 'Jacqueline Broere' werd verkocht
aan het Zeehavenbedrijf Dordrecht B.V.
Die het liet ombouwen tot een drijvende opslagplaats voor droge bulkgoederen
en heeft als ligplaats Moerdijk
Zeehavenbedrijf Dordrecht heeft al ervaring met dergelijke drijvende opslag
met de 'De Witt' die jarenlang in Dordrecht in de Zeehaven heeft gelegen
De 'Dutch Progress' werd vervolgens verkocht in 2010 naar Italië
en herdoopt in 'Old Wine' en vaart nog steeds
De 'Jacqueline Broere' werd verkocht en herdoopt in 'Verve'
en wederom doorverkocht en heet nu 'Amazon I' en is ook nog steeds in de vaart
Tekst Wim Plokker - foto BRAGE R