Tewaterlating was in 1957 landelijk nieuws
Scheepswerf C. Amels en Zn in Makkum bouwde ruim 65 jaar geleden
in opdracht van Wagenborg een zogenoemd ‘volslagen motorschip voor de grote vaart’,
maar met de kenmerken van een coaster, de BALTICBORG
Ze was de opvolgster van de 2000 tot 3000 tons stoomschepen die
het hout- en kolenvervoer in Noordwest-Europa tientallen jaren hadden verzorgd
De nieuwe BALTICBORG behoorde tot het zogenoemde drie-eilandentype,
een enkeldeks vrachtschip met achterin de machinekamer en midscheeps
de brugopbouw met de hutten van de kapitein en stuurlieden
De machinisten en matrozenverblijven, de kombuis en messrooms waren
in en op het achterdek ondergebracht
De totale accommodatie was berekend op 23 personen
Met een 1100 pk Werkspoor Diesel werd een snelheid gehaald van 11 knopen
Bron Schuttevaer
BALTICBORG
Bouwjaar 1957, imonummer 5035256, grt 1569
Eigenaar E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
Gebouwd C. Amels & Zn., Makkum / 201
LxBxH 79.43 x 12.35 x 5.72 meter
Vermogen 1100 pk, snelheid 10.5 knoop, roepsein PCXO
1979 / Christine I
1982 / Mukairish Al-Rabee
1983 / Banko 1
1984 / Gem Trader
1987 / Alseef
1987 / Sebna
11 mei 1987 gearriveerd voor sloop te Gadani Beach, Pakistan
© Leo Johannes