Nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004 ✉ koopvaardij@gmail.com

Bij de "Hoek"

5 november 2012 inkomend Nieuwe Waterweg, bestemming Moerdijk

HOLLANDIA
bouwjaar 2007, imonummer 9374973
van J.W. Danser & P.J. Danser, Rotterdam (Danser Shipping C.V.)
vaart in beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
gebouwd bij Damen Shipyards Okean, Oekraïne / 7402
De voormalige Nederlandse TRINITAS
Te Rotterdam op 6 september 2007 herdoopt NIRINT HOLLANDIA
voor charter bij Nirint Shipping B.V.
8 juni 2012 te Schiedam herdoopt als HOLLANDIA

© Jan van der Klooster Scheepvaarthoek

Een blackout

5 november 2012 omstreeks 16.00 uur kreeg de PETR VELIKIY
ter hoogte van de Seinpost bij Hoek van Holland een blackout.
Eerst het anker erin, daarna assistentie van de 'RT Leader'.
Later kwamen van de stad 'SD Rebel' en 'SD Rover'.

© Frans de Lijster

Verkocht, herdoopt

De MAERSK ERIMO bouwjaar 1997, imonummer 9163556
van Maersk Line UK Ltd., Rotterdam
in beheer bij The Maersk Company Ltd.
gebouwd bij Mawei Shipyard, Fuzhou / 4304
LxBxH: 126,50 x 19,80 x 8,40 meter
Vermogen: 7613 pk, snelheid: 16,0 knoop, roepnaam: PCBL
4 janauri 2012 (GL) herdoopt als GLOBAL AZTEC
25 april 2012 (GL) herdoopt als MAERSK ERIMO
5 november 2012 na verkoop herdoopt als MERATUS BANJAR 2,
vlag Indonesië, roepnaam POXN

13 april 2006 voor anker te Algeciras

MAERSK ERIMO
bouwjaar 1997, imonummer 9163556

© Ivan Meshkov > via John Leijnse

NAVO boekt succes tegen piraten

De NAVO boekt succes met haar strijd tegen piraterij
in de wateren rond de Hoorn van Afrika (o.a. Somalië).

Dat meldde de secretaris-generaal van het bondgenootschap,
Anders Fogh Rasmussen, maandag in Brussel.
De zeeën voor de Oost-Afrikaanse kust zijn veel veiliger dan in
het verleden, aldus de NAVO-topman. De piraten konden dit jaar
tot nu toe slechts zeven schepen kapen. Vorig jaar slaagden zij er
nog in 24 schepen te bezetten. Ook daalde het aantal aanvallen
door piraten van 129 naar 19 dit jaar.

De NAVO-missie Ocean Shield bestrijkt een gebied met de omvang
van West-Europa. Aan de operatie met onder meer schepen en
vliegtuigen doet ook Nederland mee.

Bron: Nieuwsblad Transport

Delfzijl vandaag




5 november 2012 aan de Handelskade Oost

BREMEN HUNTER
Bouwjaar 1982, imonummer 8028565, roepnaam V2PO4
Eigenaar RF Forschungsschiffahrt GmbH., St. John's
(Unterweser Reederei GmbH)
Gebouwd bij Tronderverftet AS / Hommelvik (49)

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl




5 november 2012 in dok 1 van Kon. Niestern Sander B.V.

ALANA EVITA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9356529, gt: 2281
Eigenaar: Alana Evita Shipping C.V., Emmen
(G. de Jonge, Emmercompascuum)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Nova Melnik s.r.o., Melnik
Gebouwd: Veka/Bijlsma Shipyards B.V. / 754
LxBxH: 88,97 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 1955 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PBRU, indienst: 06-11-2009

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl




5 november 2012 gemeerd aan Kadevak A-B

ERIC HAMMANN
Bouwjaar: 1991, IMO: 9011985, MMSI: 218715000
Lengte x Breedte: 59 m x 12 m
Gross Tonnage: 1156, Waterverplaatsing: 1323 t
Vlag: Germany [DE], Roepnaam: DQFF
Eigenaar: Hammann &
Prahm Reederei GmbH & Co. KG ms "Eric Hammann"
Manager: Karl Meyer Shipping International GmbH & Co. KG

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl » meer op • Extra




5 november 2012 sleep/duwboot WATERPOORT - Delfzijl
met ponton WAGENBORG BARGE 3 meren af voor de zeesluizen
in Farmsum.

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl » meer op • Extra




5 november 2012 op de binnendijkse locatie
van Kon. Niestern Sander B.V.

MONNIK
Bouwjaar 1985, imonummer 8408961, brt 1121, roepnaam PGLY
Eigenaar Wagenborg Passagiersdiensten B.V., Delfzijl
Werf Scheepswerf Hoogezand B.V., Hoogezand / 228

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl

Thuishaven Groningen

5 november 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

FLINTERZEE
Bouwjaar 1997, imonummer 9155896, grt 4368, roepnaam PCCI
Eigenaar BBS Bulk II KS, Groningen
(Flinter Shipping B.V., Rotterdam)
Werf B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 311

© Kees Torn

IJmond vandaag

5 november 2012 te IJmuiden verhalen van de Haringhaven
naar de IJmondhaven, ze gaan vanmiddag met de 'Sea Jack' naar zee

SEA GOLF
Bouwjaar: 2007, imonummer 9405382, roepnaam: PDAA
Eigenaar: Sea Golf B.V., Vlissingen
Beheer: Sea Contractors B.V.
Gebouwd: Damen Shipyards B.V., Hardinxveld / 1573

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie






5 november 2012 te IJmuiden onderweg naar de IJmondhaven,
om later vanmiddag te vertrekken met de 'Sea Jack'

BEVER
Bouwjaar 2010, imonummer 9492256, roepnaam PDAA, gt 607
Sleepvaartbedrijf Viegers & Zonen B.V., Andijk
Gebouwd bij Damen Shipyards B.V., Hardinxveld (571631)
Lengte 36.58 m, breedte 11.6 m, holte 4.3 m
Vermogen 5218 hp, snelheid 11 knoop

© Marcel Coster - IJmuiden » meer op • Extra






5 november 2012 te IJmuiden
onderweg naar de Noordersluis met latere bestemming Zijkanaal A

FRIO MURMANSK
Bouwjaar: 1991, IMO: 8845717, MMSI: 341009000
Lengte x Breedte: 132 m x 18 m
Gross Tonnage: 6989, Waterverplaatsing: 5250 t
Vlag: St Kitts Nevis [KN], Roepnaam: V4KD2
Eigenaar: Rainbow Reefers Ltd.
Ship manager : Arctic Shipping LLC

© Marcel Coster - IJmuiden



Staking bij Rietlanden voorlopig gestaakt

Vakbond FNV Havens heeft de staking bij kolenoverslagbedrijf
Rietlanden Terminals voorlopig gestaakt. De staking had volgens
de bond niet veel nut meer omdat de schepen hun ladingen ergens
anders ophaalden. "De economische schade die wij via de staking
aan het bedrijf toebrachten, had zijn effect verloren", schrijft
de bond in een brief aan leden en bedrijven.

Ruim vijf weken voerden 120 werknemers van het bedrijf actie voor een bedrijfscao. Tot nu toe onderhandelde de directie van Rietlanden met de ondernemingsraad (OR) over arbeidsvoorwaarden. De werknemers wilden daar vanaf. Arbeidsvoorwaarden zouden in het vervolg in een bedrijfscao tussen directie en vakbonden moeten worden afgesloten.

Volgens FNV Havens, onderdeel van FNV Bondgenoten, zit het Franse energiebedrijf EDF achter de weigerachtige houding van de directie. EDF is grootaandeelhouder van Rietlanden Terminals BV en wil volgens FNV-bestuurder Niek Stam " koste wat kost de bond buiten de deur houden".
Terwijl de werknemers weer aan de slag gaan, gaat de directie nu toch met de ondernemingsraad kijken naar de arbeidsvoorwaarden.
De OR mag externe deskundigen inschakelen en zal daarbij de hulp
van vakbondsmensen inroepen. Mochten die gespreken nergens toe
leiden, dan wordt weer actie gevoerd.

Stroomopwaarts




5 november 2012 de Koninklijke Marine (Mariniers)
krijgen instructie/oefening op de Oude Maas.
De 'L8526' fungeerd als moederschip voor de rubberboten
en de 'L8576' houdt toezicht.

© Ben van Brussel

Passage Maassluis

5 november 2012 voor de proefvaart vertrokken
vanaf IHC Merwede te Krimpen a/d IJssel met bestemming Europoort

KARBALA
Vlag: Netherlands [NL], Bouwjaar: 2012, Roepnaam: PGXV
Lengte x Breedte: 95 m x 17 m
Gross Tonnage: 4500, Waterverplaatsing: 5345 t
IMO: 9623946, MMSI: 244705000

Het schip is gebouwd voor het Japanse Toyota Tsusho Corp.
in Tokyo en gaan varen onder beheer van de
General Company for Ports of Iraq in Basrah en worden
daar gebruikt voor onderhoud van havens in Irak.
De tewaterlating vond plaats op 25 juli 2012.

© Henk van der Heijden » meer op • Extra



Rijnmond vandaag

5 november 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Rozenburg
met bestemming Lekhaven, Rotterdam

ANGLIAN EARL
Bouwjaar: 1987, IMO: 8516964, MMSI: 314166000
Lengte x Breedte: 70 m x 16 m
Gross Tonnage: 2311, Waterverplaatsing: 2499 t
Vlag: Barbados [BB], Roepnaam: 8 PRA
Eigenaar: JP Knight (Caledonian) Ltd.

© Ruud Zegwaard – Rozenburg Tugs Blog

Ockels zeilt duurzaam naar Aruba

Wubbo Ockels vertrekt maandagmiddag om 14.00 uur vanuit
Scheveningen met zijn zeilschip de 'Ecolution' naar Aruba.
De voormalig astronaut zou eigenlijk afgelopen vrijdag al
vertrekken, maar dat werd uitgesteld door het slechte weer.

Ockels gaat de Arubaanse regering 3 maanden bijstaan in het
ontwikkelen van diverse projecten op het gebied van duurzaamheid.
Het wordt voor Ockels de eerste trans-Atlantische overtocht met
de 'Ecolution', die in december 2010 in Groningen door onbekenden
zwaar werd beschadigd.
Het herstel van het schip kostte ongeveer 1,5 miljoen euro.

Het zeilschip is 25 meter lang en voorzien van de nieuwste
technieken op het gebied van duurzaamheid. De boot is op initiatief
van Ockels gebouwd.

Harlingen vandaag




5 november 2012 bij Shipdock Harlingen B.V.

AMMON
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9319428, brt: 2545
Eigenaar: Ammon Beheer B.V., Midwolda
Beheer: Hunze Lloyd B.V. / Amasus Shipping B.V.
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9351
Casco: BLRT Laevaehitus OU, Tallin, Estonia
LxBxH: 89,40 x 12,60 x 5,42 meter
Vermogen: 2066 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PBCW, indienst: 07-10-2005

© Leo Colman




5 november 2012 in de haven aan het laden

IBERIAN REEFER
Bouwjaar: 1991, IMO: 8819287, MMSI: 636014564
Lengte x Breedte: 109 m x 18 m
Gross Tonnage: 5084, Waterverplaatsing: 6120 t
Vlag: Liberia [LR], Roepnaam: A8UV5
Owner: Agder Ocean Reefer KS
Manager: Norbulk Shipping UK Ltd.

© Leo Colman




5 november 2012 de 5e "aardappelenboot"

GREEN GLACIER
Bouwjaar: 1991, IMO: 9004401, MMSI: 249665000
Lengte x Breedte: 105 m x 18 m
Gross Tonnage: 5136, Waterverplaatsing: 6488 t
Vlag: Malta [MT], Roepnaam: 9HCJ5
Eigenaar: Green Shipping AS
Manager: Green Management Sp. z o.o.

© Leo Colman



Voormalige Marissa Green

4 november 2012 in de Waalhaven te Rotterdam

CLIPPER MARISSA
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9208203, gt: 11894
Eigenaar: Green Fleet Shipping Ltd., Nassau
Beheer: Clipper Project Shipping Ltd.
Gebouwd: Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd. (416)
LxBxH: 142,81 x 21,53 x 13,30 meter
Vermogen: 10608 pk, snelheid: 15,5 knoop, roepnaam C6ZX4

De voormalige Nederlandse MARISSA GREEN
van Marissa Green B.V., Rotterdam (Holland Ship Service)
19 oktober 2012 verkocht en herdoopt als CLIPPER MARISSA,

© Wim Korndörffer – Rotterdam

Herdoopt

De CASTOR bouwjaar 1996, imonummer 9123506,
15-6-1995 kiel gelegd, 15-12-1995 te water gelaten,
11-2-1996 op proefvaart onder Duitse vlag, thuishaven: Leer
roepsein DQQB,
8-3-1996 opgeleverd door B.V. Scheepswerf "Waterhuizen" J. Pattje,
Waterhuizen (390) aan Atlas Trampship Reederei GmbH & Co.
m.s. “Castor” K.G., Groningen, thuishaven en vlag: Monrovia-Liberia,
roepsein ELST6, in beheer bij Feederlines B.V. en
Hartmann Schiffahrts G.m.b.H. & Co K.G., Leer,
4.178 BRT, 2.282 NRT, 5.905 DWT, 448 TEU, 3.520 kW, MAK 8M32,
Krupp MaK Maschinenbau G.m.b.H., Kiel.
15-9-1997 herdoopt IBERIAN BRIDGE.
16-11-1997 vlag: Nederland, roepsein PDBG.
11-1-1999 (GL) herdoopt CASTOR.
2001 thuishaven en vlag: Monrovia-Liberia, roepsein ELYV8.
2001 in beheer bij Hartmann Schiffahrts GmbH & Co. K.G.
1-4-2005 ingebracht bij C.V. Scheepvaartonderneming ms “Atlasdiep”,
Groningen, in beheer bij Feederlines B.V.
en Hartmann Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G.

20-7-2012 Beheermaatschappij ms “Atlasdiep” B.V. te Groningen
door de rechtbank in Groningen failliet verklaard.
Als curator is aangesteld mr. M.J. Ubbens.
Het insolventienummer van deze zaak is F.12/193.
De (hoofd)activiteit van Beheermaatschappij ms “Atlasdiep” B.V.
is financiële instellingen (geen verzekeringen en pensioenfondsen).

19 oktober 2012 te Malta onder vlag Liberia,
thuishaven Monrovia, roepletters D5DE8
eigenaar nu Alansee Shipping Co., Ltd. (Intership Navigation Inc.)
2 november 2012 (GL) herdoopt COSTA.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 10 november 2012

9 juni 2011 te Delfzijl

CASTOR
bouwjaar 1996, imonummer 9123506

© Frits Olinga - Delfzijl

Thuishaven Alkmaar

4 november 2012 aan de Lloydkade te Rotterdam

NOORDERLICHT
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9279068, gt: 2437
Eigenaar: Souwerbren Scheepvaart C.V., Alkmaar
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1007
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PHEH, indienst: 18-08-2010

© Wim Korndörffer – Rotterdam

5 november 1957

De coaster ms 'Corale' (1940) van F. Alberts uit Rotterdam,
op weg van Partingon naar Gent, komt in aanvaring met
het Sovjet-schip ' Nicolai' nabij Vlissingen en zinkt vervolgens.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

Thuishaven Goes




31 oktober 2012 op de Nieuwe Waterweg bij de Maeslantkering

ZEELAND
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9411771, gt: 2281
Eigenaar: Zeeland Shipping C.V., Goes (M. Verkooyen)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik (Tsjechië)
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 766
LxBxH: 90,00 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PBYI, indienst: 29-01-2010

© Jack Bouman - Zwartewaal Havenkade

Gespot

2 oktober 2012 te Singapore

SMIT LYNX
Bouwjaar: 2010, IMO: 9488712, MMSI: 566547000
Lengte x Breedte: 32 m x 11 m, Gross Tonnage: 374
Vlag: Singapore [SG], Roepnaam: 9V6931
Eigenaar: Smit Shipping Singapore Pte Ltd.

© Danny Plug aan boord 'Queen of the Netherlands'

Thuishaven Harlingen

4 november 2012 in de Waalhaven te Rotterdam

ONEGO TRADER
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9238351, gt: 6301
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Harns C.V., Harlingen
Beheer: Kustvaart Harlingen B.V.
Gebouwd: Bodewes Volharding B.V., Hoogezand / 347
LxBxH: 132,20 x 15,87 x 9,65 meter
Vermogen: 5217 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PHOH, indienst: 4 maart 2008 als HARNS
9 juli 2010 te Harlingen herdoopt ONEGO TRADER

© Wim Korndörffer - Rotterdam

Zwalkend over Zeeën en Oceanen

Na het succesboek over zijn ontdekking in de Straat Magelhaan
heeft sleepbootkapitein Piet Kars een tweede boekje geschreven.

Hij doet hierin een boekje open over zijn andere avonturen op zee.
Beleef het mee: hoe hij de orkaan Betsy trotseerde, gegijzeld werd
door Afrikaanse coupplegers, op de vuist ging met een Italiaanse mama,
een huzarenstukje uithaalde op de Bosporus,
een stel eigenwijze Aussies de les las, en nog veel meer.
Hollands Glorie in den vreemde.

Het boekje is vanaf 1 november bij Gigaboek te koop voor
slechts Euro 15,00. U kunt het bestellen op • Gigaboekshop.
Een leuk cadeau voor de komende donkere dagen van Sinterklaas
en Kerst. Zeker een aanrader voor de echte slepersman en liefhebber
van sleepboot verhalen.

Gespot

3 november 2012 op de Oude Maas de RWS 71

© Mare Liberum Scheepsfotografie




4 november 2012 met een tussenstop in de Scheurhaven, Europoort
onderweg was van IJmuiden naar Stellendam voor dokking

SVEZIA
bouwjaar 1988, imonummer 8521141,
van Iskes Towage & Salvage B.V., IJmuiden
gebouwd door Cant. Navale "Ferrari" S.p.A., La Spezia (56)
198 BRT, 50 NRT, 148 DWT, 26,85 meter
x 9,50 x . x 5,371, 3.100 EPK, 2 x 6 cyl, 4 tew, 240 x 280,
Deutz SBV6M628, Klöckner-Humboldt-Deutz A.K., Keulen.

© Ruud Zegwaard – Rozenburg Tugs Blog