Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Almenum tvdz

© Teun van der Zee

Op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

ALMENUM
Eigenaar Rederij Almenum, Harlingen (L. Switynk)
Manager B.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon
Van Goor's Scheepswerf & Machinefabriek B.V., Monnickendam / 664
Bouwjaar 1978
Grt 802
Nrt 526
Dwt 1150
Lengte 63,01 meter
Breedte 9,43 meter
Holte 5,11 meter
Vermogen 749 pk
Snelheid 9,0 knoop
Imonummer 7711505
Roepsein PCOD
Kiel 00-10-1977
Tewater 00-04-1978
Proefvaart 06-06-1978
Indienst 06-06-1978

Mutatie
1992 / ALMENUM I
Rederij Almenum, Harlingen
B.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon

1992 / ZWARTEWATER
Scheepvaartonderneming de Koning Gans-Hartman V.o.f., Hasselt

1995 / OOSTZEE
J. de Koning Gans Jr., Hasselt

2004 / OOSTZEE
Rederij Wantij B.V., Zwartsluis

2005 / Oostzee
2011 / Long Island

Voormalige Espoire

7 juli 2015 op het Noordzeekanaal t.h.v. de pont Velsen
onderweg naar Minervahaven wachtsteiger

EEMS EXE
Bouwjaar 2002, imonummer 9195535, gt 2535
Eigenaar Amny-Eems B.V., Gibraltar
Manager Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia
Afgebouwd Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9323
LxBxH 88.60 x 12.60 x 7.00 meter
Vermogen 2660 pk, snelheid 12.5 knoop, roepsein ZDIK4

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

eems exe (1)


De voormalige Nederlandse ESPOIRE
van Rederij Espero, Tholen (Geuze Shipping B.V.)
van 16 januari 2003 t/m 12 januari 2004

13 januari 2004 herdoopt als STEEL QUEEN
20 februari 2006 herdoopt als ESPOIRE

April 2007 verkocht, herdoopt als AMNY-EEMS
27 december 2007 onder vlag van Gibraltar gebracht
Augustus 2012 herdoopt als EEMS EXE

eems exe (2)

Bestemming Zaandam

6 juli 2015 op het Noordzeekanaal

ARKLOW BRIDGE
Bouwjaar 2011, imonummer 9433389, grt 4723
Eigenaar Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Bodewes Shipyards B.V., Hoogezand, bouwnummer 775
LxBxH 116.08 x 15.80 x 8.90 meter
Vermogen 4078 pk, snelheid 13.5 knoop, roepsein PCKD

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

bridge

????????????????????????????????????

Voormalige Lady Kirsten

2 juli 2015 pallets laden in Norrköping

PRIMA LADY
Bouwjaar 1995, imonummer 9086605, gt 2537
Eigenaar Prima Shipping Oy Ab, Finland
(Prima Chartering Oy Ltd., Porvoo, Finland)
Werf Niestern Sander B.V., Delfzijl, bouwnummer 905
LxBxH 87.96 x 12.58 x 7.70 meter
Vermogen 2508 pk, snelheid 12.5 knoop, roepsein OJQV

De voormalige Nederlandse KIRSTEN
aan C.V. ms Kirsten, Delfzijl,
beheer Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V.
5 januari 1995 in dienst als AROS NEWS
1996 herdoopt KIRSTEN

27 juli 2010 verkocht Baltrechflot Ltd., vlag Rusland,
(Wijnne Barends Cargadoors B.V. en Baltrechtflot Ltd.)

6 februari 2013 herdoopt LADY KIRSTEN, roepsein PCUR
9 januari 2015 (e) verkocht en herdoopt

PRIMA LADY - IMO 9086605

Eerste LNG bunkering in de Eemshaven

Maandag 6 juli jl. is de gastanker 'Sefarina', een nieuwbouwschip gebouwd door Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V. uit Foxhol, aangekomen in de Beatrixhaven in de Eemshaven.

Het schip heeft de vorige week al een aantal proefvaarten vanuit Delfzijl gemaakt.

De 'Sefarina' heeft als eerste schip ooit in de Groninger zeehavens LNG gebunkerd (‘getankt’).
De eerste mobiele bunkering is hiermee succesvol verlopen.

LNG (vloeibaar aardgas) wordt gezien als een veel schonere brandstof dan gasolie of andere brandstoffen.
Steeds meer schepen gaan over op LNG als brandstof.

Groningen Seaports werkt momenteel met andere partijen aan een toekomstbestendige LNG bunker infrastructuur. Bron Groningen Seaports

2 juli 2015 bij aankomst te Delfzijl

SEFARINA
Bouwjaar 2015, imonummer 9715701, grt 2929
Eigenaar Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V., Foxhol / 14
LxBxH 87.18 x 14.80 x 6.20 meter
Vermogen 1836 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PCYZ

© Frits Olinga

Sefarina - IMO 9715701 fo

Wachten op een koper

6 juli 2015 te Lauwersoog nog steeds werkeloos

SPATHOEK
Bouwjaar: 1988, imonummer: 8800975, gt: 1743
Gebouwd: Husumer Schiffswerft Gebr. Kröger GmbH / 1507
LxBxH: 67,85 x 13,42 x 3,20 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop

© Klaas Hofer

SAM_3806

Thuishaven Rotterdam

6 juli 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

TWISTER
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9507594, gt: 2410
Eigenaar: Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Gebouwd: Hogau Scheepsbouw B.V., Waterhuizen / 112
LxBxH: 99,95 x 14,00 x 6,20 meter
Vermogen: 2718 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepsein: PHTW

© Bert Bot

Twister 10 imo 9507594 (C) L.Bot a

Twister 10 imo 9507594 (C) L.Bot b

Na verkoop herdoopt

VRIESENDIEP
Bouwjaar 2004, imonummer 9277321, grt 5057
Eigenaar Beheermaatschappij ms Vriesendiep B.V., Groningen
Manager Feederlines B.V., Groningen
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 620
LxBxH 119.98 x 15.20 x 8.45 meter
Vermogen 5222 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PHAP

29 april 2004 opgeleverd als ONEGO MERCHANT
aan Scheepvaartonderneming ms Vriesendiep C.V., Groningen
Manager Feederlines B.V., Groningen

11 augustus 2008 eigenaar Beheermaatschappij ms Vriesendiep B.V.

Oktober 2010 herdoopt VRIESENDIEP

Mei 2015 verkocht TIP Copenhagen GmbH & Co. K.G.
Manager Liberty One Shipmanagement GmbH & Co. K.G., Bremen
Vlag Malta, thuishaven Valletta, roepsein 9HA3943
2 juli 2015 (GL) herdoopt TIP COPENHAGEN

Informatietip: René Cornel BOUWLIJST

Eerder te IJmuiden de ONEGO MERCHANT

© Marcel & Ruud Coster

9277321

Beheer vanuit Delfzijl

4 juli 2015 in de Rijnmond afgemeerd

LADY AMALIA
Bouwjaar 2012, imonummer 9624847, grt 2544
Eigenaar Beheermaatschappij Lady Amalia B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Groningen Shipyards, Waterhuizen / 130
LxBxH 84.98 x 13.35 x 4.90 meter
Vermogen 1015 pk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PCNV

© Teun van der Zee

LADY-AMALIA-9624847-N

LADY-AMALIA-9624847-NLD-12-

Thuishaven Groningen

6 juli 2015 op de Oude Maas bij Barendrecht
met bestemming Dordrecht

VICTORIADIEP
Bouwjaar 2007, imonummer 9351153, gt 5057
Eigenaar Beheermaatschappij ms Victoriadiep B.V. te Groningen
Beheer bij Feederlines B.V., Groningen
Bouwwerf Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 658
LxBxH 119.98 x 15.20 x 8.45 meter
Vermogen 5222 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PHMM

© Jan Scheurwater

victoriadiep va bb sa groningen

Voormalige Dominique Trader

4 juli 2015 inkomend op de Nieuwe Waterweg

BRITANNICA HAV
Bouwjaar 1985, imonummer 8506440, grt 1521
Eigenaar Hav Bulk AS, Valletta, Malta
Gebouwd Schiffswerft Hugo Peters, Wewelsfleth / 609
LxBxH 82.45 x 11.31 x 5.41 meter
Vermogen 815 pk, snelheid 10.5 knoop, roepsein 9HUW8

De voormalige 'Dominique Trader'
van Domi Shipping Ltd., St. John's
Manager Arpa Shipping B.V., Roosendaal

19 augustus 2004 verkocht, herdoopt 'Oblix'
6 juni 2005 verkocht, herdoopt 'Acer'
31 januari 2007 verkocht Noorwegen en herdoopt

© Teun van der Zee

BRITANNICA-HAV-8506440-MLT-

Voormalige Borndiep

28 juni 2015 op het Kieler kanaal bij Rendsburg

KATI
Bouwjaar 1998, imonummer 9173214, gt 3454,
Eigenaar Hansa Shipping Ltd. Valletta, Malta
Casco gebouwd Frisian Shipyard Welgelegen B.V., Harlingen / 508
Afgebouwd Pattje Shipyards B.V., Waterhuizen / 401
LxBxH 106.64 x 13.80 x 7.40 meter
Vermogen 3589 pk, snelheid 13.0 knoop, roepsein 9HA2779

De voormalige Nederlandse BORNDIEP
van Beheermaatschappij ms Borndiep B.V., Groningen
in beheer bij Feederlines B.V., Groningen
van oplevering 28 februari 1998 t/m 28 juli 2002
onder Nederlandse vlag gevaren

29 juli 2002 onder Nederlandse Antillen vlag, roepsein PJAM
Eind augustus 2009 terug onder Nederlandse vlag,
thuishaven Groningen, roepsein PBUC

26 april 2011 te Tallinn overgedragen en herdoopt

© Jan Scheurwater

Kati va sb sa valetta