Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
PACIFIC
Bouwjaar 1946, imonummer 5135214, grt 289
Eigenaar C. Tammes, Groningen
Manager N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen / 1951
Gebouwd N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen / 196
LxBxH 41.10 x 7.07 x 2.60 meter
Vermogen 195 pk, snelheid 9.5 knoop, roepsein PGQD

28 november 1952 verkocht, herdoopt ARCTIC
Handel- & Exploitatiemaatschappij "Succes 12" N.V., Rotterdam
Manager Muller & Reitsma N.V., Rotterdam
24 januari 1955 verkocht, herdoopt GRATIA van O. Velvis & Zn., Groningen
Manager E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
23 februari 1967 verkocht Zweden, niet herdoopt
1985 gehermotoriseerd 240 pk (1957), snelheid 8 knoop
1990 opgelegd te Stockholm

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden


TORNADO
Bouwjaar 1982, imonummer 7826075, grt 868
Eigenaar M.C. Marine Inc., Panama
Manager B.V. Bureau Wijsmuller, IJmuiden
Gebouwd Astelleros Construcciones S.A. / 159
LxBxH 60.23 x 13.72 x 6.02 meter
Vermogen 7000 epk, snelheid 14 knoop

Collectie Jan van Oost Startpagina meer Dagfoto



12 februari 2020 passage Lelystad met een bak richting Amsterdam

WATER LADY
Bouwjaar 1977, EU-nummer 02314758
Eigenaar Megri Shipping B.V. (J.J. van Slooten), Urk
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Akerboom N.V., Leiden
LxBxH 15.79 x 5.75 x 1.62 meter
Vermogen 900 apk / 662 kW, snelheid 10 knoop

Opgeleverd als OTTER eigenaar Graan Elevator Maatschappij B.V., Rotterdam

© Herman Verheij



We hebben geen code geel meer, maar op het Markermeer is het nog wel wat winderig...

Nederlands zeeschip 'OOCL Rauma' verliest containers ten noorden van Ameland

Het schip heeft ten noorden van Ameland vijf containers verloren

De Kustwacht meldt dat in één container papier zit
Het is nog niet bekend wat de inhoud van de andere vier containers is

Het schip was vertrokken uit de haven van Kotka (Finland) en is op weg naar Rotterdam

Ship lost container above Ameland

In the afternoon of Feb 11, 2020, the 'OOCL Rauma', enroute from Kotka,
where it had sailed on Feb 7 at 7 p.m., to Rotterdam, ETA Feb 11, 9 p.m.
lost five containers in stormy seas 43 kilometers above Ameland

One of them was filled with paper, the contents of the others were unknown to date

The ship was coming from German waters, did not have to report to the Coastguard due to its size and was sailing on the southern route outside the usual container shipping lane which may happen f.e. in bad weather

The Dutch Coastguard upon notification sent the ETV 'Guardian'
to the location to investigate the situation on the spot

An Coastguard aircraft was also mobilized to locate the containers where possible
On scene were wave heights of five meters and wind force eight from the west
There is probably paper in one of the containers which was located

At 5.35 p.m. the Coastguard announced that they saw two closed containers floating
in the sea from their aircraft and one open container
Paper rolls may have drifted away from this one

Bron Vesseltracker.com

OOCL RAUMA
Bouwjaar 2009, imonummer 9462794, grt 17488
Eigenaar ms Elysee Bewaarder B.V., Harlingen
Manager JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg / 1294
LxBxH 167.00 x 26.80 x 14.00 meter
Motor MAN 8L58/64 (580x640) 11200 kW, snelheid 19.5 knoop, roepsein PBWC

© Marcel Mos

11 februari 2020 te Stellendam net uit gedokt, nieuwe naam staat er nog niet op

VB KRACHT
Bouwjaar 2009, imonummer 9489936, grt 463
Eigenaar VB Kracht Ltd., Rotterdam
Manager Boluda Towage Rotterdam B.V., Rotterdam
Gebouwd Niigata Shipyard & Repair Inc., Niigata / 36
LxBxH 31.63 x 12.80 x 4.10 meter
Motor 3 x Caterpillar 3512C vermogen 6884 epk / 5295 kW, 10 knoop, roepsein PCWG

25-11-2009 opgeleverd als RT ADRIAAN aan RT Adriaan Ltd., Valletta, Malta,
in beheer bij Kotug Europe B.V., Rotterdam

24-5-2019 vlag Nederland, thuishaven Rotterdam

10-1-2020 gearriveerd te Stellendam
22-1-2020 eigenaar VB Kracht Ltd. en herdoopt VB KRACHT

© Ruud Zegwaard



11 februari 2020 afgemeerd aan de kade in de Buitenhaven bij Vlissingen,
arriveerde vanuit Villagarcia, Spanje

PRISCILLA
Bouwjaar 2009, imonummer 9411745, grt 2281
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Priscilla, Rotterdam / J.H. Beikes
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco Nine Sun (Shanghai) Corp. Ltd., Shanghai
Afgebouwd Bijlsma Shipyards B.V., Lemmer / 763
LxBxH 89.97 x 11.80 x 6.75 meter
Motor Wärtsilä 8L20C 1440 kW, snelheid 11 knoop, roepsein PBQY

© Lucien van der Horn

10 februari 2020 aankomst in de Maasmond

HATCHE
Bouwjaar 2009, imonummer 9457165, grt 28870
Eigenaar Alternative Tasimacilik A.S, Istanbul
Manager GRNF Denizcilik ve Insaat Isletmeciligi Ltd. Sti., Istanbul, Turkije
Gebouwd Odense Staalskibsvaerft A/S, Odense / 217
LxBxH 193.00 x 26.00 x 6.50 meter
Vermogen 24470 epk, snelheid 21.5 knoop, roepsein TCA3423

Opgeleverd als MAAS VIKING
Eigenaar Prospect Number 56 Ltd., London / Norfolkline Shipping B.V.
Manager Maersk Ship Management B.V., Rotterdam
Voer van 2009 tot 2012 op de dienst Vlaardingen - Killingholme

12 september 2012 herdoopt als KENT
3 januari 2013 herdoopt als HATCHE CLDN Ro-Ro SA, manager Cobelfret Ferries N.V.

Nu in charter bij Stena Line op de dienst Europoort - Killingholme

© Hannes van Rijn

Gesloopt

IJSSEL
Bouwjaar 1983, imonummer 8205137, grt 118
Eigenaar Libreville Shipping N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen
Manager Interriver B.V., Rotterdam
Casco gebouwd door Baan Hofman B.V., Gorinchem / 716
Afgebouwd Scheepswerf Damen B.V., Gorinchem / 2716
LxBxH 22.62 x 6.61 x 3.43 meter
Motor 2 x 12 cyl, 3 tew,108 x 127, G.M., General Motors Corp., Detroit Allison Division
Vermogen 840 epk / 618 kW, snelheid 12 knoop

1983 opgeleverd als SARAH 6 aan Bin Nowiran Bahrain Kuwait

1990 verkocht aan Libreport Co., Kingstown, herdoopt SARAH A

19-1-1991 verkocht aan Interriver B.V., Rotterdam, herdoopt IJSSEL

© Bob van Raad



1994 verkocht aan Damen Marine Services B.V., Gorinchem, herdoopt MAAS

1995 verkocht aan Sociedade Portuguesa de Dragagens Ltda., Lissabon, Portugal,
roepsein CSIK, herdoopt SADORIO

2010 verkocht aan Dragamex S.A. de C.V., Mexico, herdoopt DURANGO

2013 verkocht aan BW Marine (Cyprus) Ltd., Panama

2-2019 (e) gesloopt

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

IJSSEL op 19-5-1992 achter de MISSING LINK

© Bob van Raad

8 februari 2020 afgemeerd in de Merwehaven, Rotterdam

LIEKE
Bouwjaar 2011, imonummer 9591820, grt 7580
Eigenaar Lieke Beheer B.V., Dordrecht / Noordriver Shipping B.V.
Manager Rotterdam Shipping Company B.V., Ridderkerk
Gebouwd Zhejiang Chengda Shipyard Co. Ltd. / 80200
LxBxH 122.20 x 19.80 x 7.20 meter
Motor Hyundai 8H32/40P (320x400) 5435 epk, 13.5 knoop, roepsein PCEV

© Koos Goudriaan

5 februari 2020 op de Westerschelde bij Vlissingen bestemming Antwerpen

NILEDUTCH BREDA
Bouwjaar 2014, imonummer 9612765, grt 39106
Eigenaar NileDutch Breda B.V., Limaasol
Manager Marlow Ship Management Deutschland G.m.b.H. & Co. K.G. Schiffahrtsgeschäfte
Gebouwd Shanghai Shipyards Ltd., Shanghai, China / 1209
Lengte 224,00 meter, breedte 34,80 meter, holte 12,50 meter
Motorvermogen 20000 kW, capaciteit TEU 3510, roepsein 5BFH5

© Lucien van der Horn



16-6-2014 opgeleverd, vlag Nederland, thuishaven Rotterdam
Manager NileDutch Africa Line B.V., Rotterdam, roepsein PBZW

4-2016 in timecharter voor Hapag-Lloyd Ships Ltd.
Manager Anglo-Eastern (UK) Ltd.

24-4-2016 aldaar herdoopt SAN VICENTE EXPRESS

20-6-2016 in beheer bij Q-Shipping B.V., Barendrecht
voor Nile Dutch Africa Line B.V., Rotterdam

24-1-2019 manager
Marlow Ship Management Deutschland GmbH & Co. KG Schiffahrtsgeschäfte

24-4-2019 vlag Cyprus, roepsein 5BFH5, herdoopt NILEDUTCH BREDA

7 februari 2020 op de Nieuwe Maas te Rotterdam afgemeerd aan de Parkkade

WILSON WESER
Bouwjaar 2005, imonummer 9198446, grt 1550
Eigenaar Wilson Shipowning AS, Bridgetown, Barbados
Manager Wilson Ship Management AS, Bergen, Noorwegen
Casco Ceskoslovenska Plavba Labska A.S. (CSPL) / M 203
Afgebouwd bij Scheepswerf K. Damen B.V., Hardinxveld / 759
LxBxH 82.50 x 10.90 x 6.05 meter
Motor Deutz SBV 8M628, vermogen 1500 kW, 12.5 knoop, roepsein 8PLR

26-8-2003 als GRACE van Field Stream B.V., Willemstad, Nederlandse Antillen
in beheer bij Adriana Shipping & Trading B.V., Oostvoorne

15-8-2008 in beheer bij Unity Chartering (UCS) B.V., herdoopt CFL RACER

11-11-2009 in beheer bij Powdermill Navigation Inc., Eleusis
2-9-2010 herdoopt MAXIME

10-10-2010 vlag Curaçao

10-11-2010 verkocht aan Maxime Vertom UCS B.V., Willemstad, Curaçao
Beheer bij Unity Chartering USC B.V., Rhoon en Powdermill Navigation Inc., Athene

8-2012 verkocht River-Liner Holding G.m.b.H. & Co. K.G., Willemstad, Curaçao,
in beheer bij Powdermill Navigation Inc., Athene

26-8-2015 verkocht aan Paal Wilson, vlag Barbados,
thuishaven Bridgetown, roepsein 8PLR, herdoopt WILSON WESER

© Koos Goudriaan