Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Grootste schip loste lading ijzererts

Voor 't eerst in Nederlandse wateren te bewonderen en tegelijkertijd ook nog eens het grootste schip onder Nederlandse vlag. De primeur was voor Tata Steel, waar de UBC Onsan vorige week 95.000 ton ijzererts uit de Finse havenplaats Kokkola loste, in de Buitenhaven.

De 260 meter lange en 43 meter brede gigant die afmeerde aan
Buitenkade 2 vaart voor de Groningse rederij Feederlines. Dat is een dochteronderneming van de Duitse Hartmann Group, één van tien grootste rederijen ter wereld.

Feederlines heeft zich voornamelijk gericht op de Short Sea sector met kleinere droge lading schepen en containerfeederschepen. Nu begeeft het zich met zes 118,000 tons grootte bulkcarriers ook in de vaart van losgestorte lading zoals ertsen, kolen en granen.

De nieuwe bulkcarriers zijn gebouwd bij Yangzhou Dayang Shipbuilding in China. De UBC Onsan heeft een draagvermogen van 118,590 ton en een MAN B&W dieselmotor van 18,441 rpk, goed voor een economische snelheid van 12 knopen. De schepen zijn besteld tegen de achtergrond van de verbreding en verdieping van het Panamakanaal. Als dat in 2014 is voltooid zijn het de grootste schepen die daar doorheen kunnen varen.
Ze worden vooral ingezet voor het vervoer van kolen en ijzererts van Australië naar China.

Tekst: Willem Moojen in Dichtbij.nl

5 november 2011 te IJmuiden gezien aan de Buka 2 oostkant
met dank aan de bemanning van de 'Telstar'

UBC ONSAN
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9463645, gt: 65976
Eigenaar: Beheermaatschappij ms UBC Onsan B.V., Groningen
Beheer: Feederlines B.V.
Gebouwd: Yangzhou Dayang Shipbuilding Co. Ltd. / 5003
LxBxH: 254,00 x 43,00 x 20,25 meter
Vermogen: 18441 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PBRP, indienst: 14-07-2011

© Marcel Coster, IJmuiden