voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Terschelling dienst heeft gedaan, blijft behouden en wordt gerestaureerd.
Dat heeft de Stichting Behoud op Terschelling na een jaar van voorbereidingen bewerkstelligd. In oktober hoopt scheepswerf J. Talsma in Franeker met de werkzaamheden te beginnen.
De reddingboot behoort tot een generatie waarmee de zwaarste reddingen uit de geschiedenis van de KNRM zijn uitgevoerd. Op Terschelling beschouwt men deze boot dan ook als cultureel erfgoed. De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling heeft daarvoor in 2010 het initiatief genomen en een financieringscampagne opgezet. De huidige eigenaar, J. Jaarsma, was bereid het schip voor dit doel voor een symbolische prijs in te brengen.
Intussen heeft de Stichting Behoud van de provincie Friesland, diverse goede-doelenfondsen en van particulieren toezeggingen gekregen voor de financiering, zodat de eerste fase in gang kan worden gezet.
Wanneer het ijzerwerk gereed is, zal het schip worden gestraald en geschilderd. Daarna volgen het interieur en de machinekamer.
Op Terschelling zal het schip in eerste instantie als een monument op de wal komen te staan.
Het bestuur van de Stichting Behoud hoopt dat de 'Brandaris' in de zomer van 2012 weer in haar naoorlogse gedaante terug op Terschelling zal zijn. Aan boord zullen in samenwerking met het Terschellinger museum 't Behouden Huys verhaal- en vertelavonden voor de jeugd over reddingen, bergingen en de zee worden gehouden.
De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld heeft eerder de oudste motorreddingboot ter wereld gerestaureerd en onder de vlag van het museum 't Behouden Huys in de vaart gebracht.
Dat is de 'Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg' uit 1907. Ze maakt educatieve tochten, voornamelijk met jeugd. Daarnaast heeft de stichting de enige nog varende roeireddingboot, de 'Secretaris Schumacher' uit 1900, gerestaureerd.
Hiermee worden enkele demonstraties per jaar gegeven door de boot op de lanceerwagen met 10 paarden over de duinen en het strand te trekken en vervolgens in zee te lanceren. Daarna moeten 12 bemanningsleden in de riemen. De drie demonstraties trokken afgelopen zomer gezamenlijk zo'n 10.000 toeschouwers.
» Gelezen: SCHUTTEVAER