Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

De Thialf gaat nog twintig jaar mee

Half januari kwam de Thialf, het grootste kraanschip ter wereld van Heerema Marine Contractors, aan in de Europoort.

In het droogdok van Keppel Verolme ondergaat het schip een grote opknapbeurt, waarna het 26 jaar oude kraanschip klaar moet zijn om nog eens twintig jaar dienst te doen. “Dit is het derde jaar op rij dat de Thialf in het winterseizoen in de Rotterdamse haven ligt voor onderhoud”, aldus Andre Zijderveld, asset manager van de Thialf bij Heerema Marine Contractors.
“Het schip is in 1985 in Japan gebouwd. Het staal is nog lang niet af, maar de equipment aan boord moet echt gemoderniseerd worden.” Het schip heeft in de zomerperiodes van de afgelopen jaren diverse boor- en productieplatforms op de Noordzee ontmanteld.

De belangrijkste aandachtspunten van het onderhoud zijn de coating van het werkeiland, de schakelkasten voor de aansturing van de kranen en het installeren van moderne koelsystemen voor de voedselvoorraden. “Het schip ligt momenteel voor het eerst sinds de bouw helemaal droog”, legt Zijderveld uit. Normaal gesproken moet een schip om de vijf jaar in dok voor een nieuwe coating. Bij werkeilanden als de Thialf en de Balder (dat momenteel een soortgelijk onderhoud ondergaat in het Calandkanaal) is dat niet verplicht. Het aanbrengen van de coating wordt uitgevoerd door MOPP en International Paint levert de verf. “Wet- en regelgeving dicteert echter dat we geen zware metalen meer mogen gebruiken in de scheepscoating.”

Een tweede aandachtspunt is de elektronica aan boord. Aan de ene kant moeten alle oude beeldschermen met beeldbuizen vervangen worden door moderne platte monitoren. Volgens Zijderveld blijven de bedieningsconsoles van de kranen gelijk, aangezien alle kraanmachinisten daar volledig aan gewend zijn. Aan de andere kant moeten de grote zware schakelkasten die de kranen aansturen vervangen worden. Het gaat om schakelingen die werken met grote spanningen en stroomsterktes en elke keer als een stroomkring gesloten of verbroken wordt, slijt dat. Siemens levert de schakelkasten en de Italiaanse specialist Remacut installeert deze.

“Aan boord van de Thialf werken 300 tot 350 mensen gedurende drie à vier maanden non-stop op zee. Voor al die mensen moeten we voedsel meenemen.” Zijderveld legt uit dat de accommodatie en de koelinstallaties voor voedsel een belangrijk onderdeel van een dergelijk werkeiland zijn. “Die koelinstallaties zijn we nu ook aan het vervangen door moderne koelinstallaties zonder freon of andere cfk’s.”

Begin mei moet de grote onderhoudsbeurt voltooid zijn en het komende jaar zal de Thialf voornamelijk op de Noordzee aan het werk zijn met het ontmantelen en recyclen van boorplatforms.

» Gelezen: Maritiem Nederland

© Roger Oenema mt Dutch Navigator




» Nieuw op KoopvaardijFoto van de dag