De één vindt het een niet meer weg te denken, bijna een monumentaal herkenningspunt in de Surinamerivier bij Paramaribo, de ander is van mening dat het een berg verroest schroot is: de Goslar. Die laatste groep lijkt gelijk te krijgen, want na ruim 70 jaar vinden ook de autoriteiten dat het wrak van het Duitse vrachtschip moet verdwijnen.
In 2010 maakte ik deze foto van het wark van de GOSLAR,
Ik zag hem in 1974 voor het eerst a/b van de Aristoteles van KNSM.
Was niet eens zo heel veel veranderd.
© Willem Kroon

Toen het Duitse leger op 3 september 1939 Polen binnenviel en de Fransen en Engelsen Hitler de oorlog verklaarden, was de Goslar, een in 1929 gebouwd stoomschip van de Norddeutsche Lloyd uit Bremen, net vertrokken uit Philadelphia, aan de oostkust van de Verenigde Staten. Kapitein Berghoff had de opdracht om zo snel mogelijk in een neutrale of bevriende haven bescherming tegen vijandelijke oorlogsschepen en duikboten te zoeken. Na kort beraad besloot Berghoff koers te zetten naar de toenmalige Nederlands kolonie Suriname. Om niet op te vallen, gaf de bemanning de schoorsteen een andere kleur en kreeg het schip een andere naam. Hierdoor was niet direct zichtbaar dat een Duits koopvaardijschip de Surinamerivier opvoer.
In de nacht van 5 september 1939 liep het schip onder Amerikaanse vlag de haven van Paramaribo binnen en ging vrijwel onopgemerkt voor anker. De Duitse bemanning vroeg bij de autoriteiten in Suriname onder gouverneur Kielstra om politiek asiel. Hiermee kwam het koloniale Suriname onverwacht in aanraking met de net begonnen Tweede Wereldoorlog in Europa.
Bron: • Schuttevaer | auteur Armand Snijders