Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
De Hartman Marine Group heeft met Conoship een nieuw scheepstype ontwikkeld, de Hartman m2 Runner (92,90 x 15 meter, 2979 gt, 3500 dwt).
Het projectladingschip valt op door het hoge vrijboord en de smalle, aan de stuurboordzijde van het achterschip geplaatste, accommodatie en brug.

Er worden er drie gebouwd voor Global Seatrade, een onderdeel van Hartman Marine. Het casco van het eerste schip, de Oceanic, is klaar en ligt voor afbouw op Urk. Ze komt in juli in de vaart.

21 april 2012 bij Lelystad met de CATHARINA 4 en de CATHARINA
komende uit de IJmond

© Herman Verheij




Het concept van de Oceanic wijkt sterk af van de vier eerder door Hartman Marine gebouwde snelle speciale-ladingschepen van het type Deo Volente, waarmee het bedrijf in 2007 de Schip van het Jaarprijs won.
‘In tegenstelling tot de Deo Volente is de Oceanic ontworpen voor een relatief lage dienstsnelheid, tussen de 11 en 12 knopen', zegt Jan Jaap Nieuwenhuis van Conoship, die het concept van Hartman doorontwikkelde tot een scheepsbouwkundig ontwerp.

Hartman Marine speelt met het nieuwe scheepstype in op veranderingen in de markt op het gebied van het transport van offshore-equipment en windmolens.
‘Dit schip neemt 80 tot 100% meer aan windmolens mee dan elke andere coaster van 3500 dwt', zegt Johan Hartman. ‘Voor windmolens heb je vloeroppervlak en volume nodig in plaats van dwt. Dit schip neemt per reis evenveel windmolens mee als een 6000-tonner met de kosten van een 3000-tonner.'

Bron: Schuttevaer / auteur: Hans Heynen

25 april 2012 te Urk

OCEANIC
Bouwjaar 2012, imonummer 9624550, gt 2999, draagv. 3750
Casco gebouwd door Partner Shipyard Sp.z.o.o. te Stettin
en afbouw bij Hartman Marine Shipbuilding B.V. / 5
voor Global Seatrade B.V. uit Urk

© Kor Sikkema