Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Dockwise rondt overname af

Met de aankoop van de grootste nog niet aangeboden pluk aandelen heeft Dockwise de overname van de eveneens Nederlandse zeetransporteur Fairstar zo goed als afgerond. Deze kwam bepaald niet zonder slag of stoot tot stand en kan bovendien nog een staartje krijgen. Het oude management van Fairstar haalde namelijk niet alleen allerlei capriolen uit, maar verzweeg bovendien de bestelling van een schip.

Financieel directeur Peter Wit van Dockwise benadrukt dat bijna iedereen tevreden is met de overname. „Wij wilden Fairstar graag hebben, omdat sommige klanten de regie van het logistieke management graag in handen houden. Zij kunnen de schepen bij Fairstar huren. Bovendien heeft het bedrijf een jonge vloot met goede krachten die graag voor ons willen werken. Onze aandeelhouders zijn tevreden, maar ook die van Fairstar, want zij leefden in onmin met het voormalige bestuur vanwege de in hun ogen te zwakke financiële positie. En vooral vanwege de slechte informatieverschaffing.”

Deze bereikte een dieptepunt toen in mei bleek dat de bestelling van een schip voor $110 miljoen nooit aan de buitenwereld was meegedeeld. En dus ook niet in het jaarverslag van 2011 te vinden was, benadrukt Wit. „De accountant heeft in reactie hierop afstand genomen van zijn goedkeurende verklaring en is bovendien een onderzoek gestart. ”

Vanwege de hoge boete was het afblazen van de order geen serieuze optie. In plaats daarvan wordt nu met de Chinese werf onderhandeld over de bouw van een veel groter schip. „Oorspronkelijk wilden wij een bestaand schip ombouwen tot een 'Blue Marlin', het huidige grootste type in onze vloot maar dit lijkt goedkoper en beter. Het betekent dat we vanaf 2014 over een extra schip beschikken. Mede in verband hiermee hebben we onze grootaandeelhouder HAL bereid gevonden de preferente aandelen ter waarde van $50 miljoen tot minimaal medio volgend jaar door te laten rollen”, aldus Wit. De aandeelhouders moeten nog wel het groene licht geven, maar dit lijkt slechts een formaliteit gezien hun steun in het verleden.

» Bron: De Lloyd

26 mei 2012 te Batam

FJORD
Bouwjaar: 2001, imonummer: 8636740, gt: 19984
Eigenaar: Fairstar Heavy Transport N.V., Rotterdam
Gebouwd: Jingling Shipyard of Changjing Natio / 980709
LxBxH: 160,00 x 45,50 x 9,00 meter
Roepnaam: PHDZ

© Piet Sinke