Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004



SOLI DEO GLORIA
5.1912 Scheepswerf Gebr. J.& G. Verstockt, Martenshoek ( - )
140 b, 84 n, 210 d - L x B x H = 26,75 x 6,24 x 2,45 meter
Stalen koftjalk
t.w. 7 maart 1912; o. 7 mei 1912
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 340 Z. GRON. 1927
1912: 'LAMMECHIENA II', Harmannus Schling, Groningen
1914: (7 januari) 'LAMMECHIENA II'. Nicolaas Wijnstok,
Hoogezand/Groningen
1915: (18 november) 'TROMP', Gebr. D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927: (18 mei) 'TROMP'. Oege Schuitema, Groningen
1934: (maart) in Groningen bij de N.V. Noord-Nederlandsche
Scheepswerven verbouwd en voorzien van een 4-tew 3-cil dieselmotor
van Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, type SV3M336 (nr. 296789/91)
(195 x 315), 65 r.p.k.
1936: (26 september) 'TROMP', Jannes Pattje, Waterhuizen
1936: (9 oktober) 'TROMP', Geert Timmer, Slochteren
1940: (2 maart) aan de ketting gelegd
1940: (7 mei) 'TROMP', N. V. Zeelichter'Thames II'
(M.J. van der Eb), Rotterdam
1941: (4 augustus) onder Duits toezicht geplaatst
en voer tot 1944: op het traject Groningen - Kiel v.v.
1944: in Groningen opgelegd in de Oosterhaven
1945: (15 april) door de Duitsers tot zinken gebracht nabij
het botenhuis van de studentenvereniging in het verbindingskanaal:
het schip zonk maar gedeeltelijk en kon de eerste week na de
bevrijding van Groningen worden geborgen; in Groningen
gerepareerd bij Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zoon
1947: (15 april) 'MARAAT-V', N.V. Zeelichter 'Thames II'
(M.J. van der Eb), Rotterdam
1950: (april) in Rotterdam hij N.V. Scheepswerf H. de Hoog
gehermotoriseerd: 4 tew 3 cil dieselmotor van Humboldt-
Deutzmotoren AG, Koln (220 x 375), 125 r.p.k.
1954: (24 februari) 'SOLI DEO GLORIA', Wopke Kalkhuis, Groningen
1958: (oktober) in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer
verlengd: 165 b, 98 n, 255 d - L x B x H = 31,86 x 6,24 x 2,45 meter
1962: (16 april) `SOLI DEO GLORIA', Willem Oudman, Thesinge/Groningen
1965: (maart) in Delfzijl bij Deutz gehermotoriseerd:
4 tew 4 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG,
Koln, 125 r.p.k. (afkomstig van de vuurtoren van Vlieland waar
de motor als reserve-aggregaat stond opgesteld)
1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company
Inc., Manila (in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer
gehermotoriseerd: 2 tew 3 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-
Deutzmotoren AG, K6ln (220 x 360), 150 r.p.k., voorzien van
het oorspronkelijk zeiltuig en verbouwd tot opleidingschip.
Het vertrok in maart 1967 voor een tocht van ca. 10.000 mijl
naar Manila. Het schip zou via de Middellandse Zee varen,
maar kon door de blokkade van het Suez-kanaal na de zesdaagse
oorlog niet verder dan Gibraltar; verkocht en in de vaart
als vissersvaartuig, later als stenenvisser vanuit Gibraltar.
1996: (12 april) als `GRAZIA' in de vaart als zandzuiger
met als thuishaven Palermo

Foto Dijkstra > uit collectie Bas H.F. Spruit

Terug naar KOOPVAARDIJ klik op • Startpagina